Psykologi AV, Hälsopsykologi, utredning och intervention, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Psykologi AV, Hälsopsykologi, utredning och intervention, 7,5 hp
Psychology MA, Health Psychology, Assessment and Intervention, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS093A
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Medicinska området 50%, Samhällsvetenskapliga området 50%
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2024-09-10
- Giltig fr.o.m: 2025-01-20
Syfte
Kursen syftar till att ge lärdomar på både abstrakt och konkret nivå avseende utredning och interventioner inom hälsopsykologiområdet. Kursen bygger främst vidare på kursen ”Hälsopsykologi och beteendemedicin” (termin 3).
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• redogöra för psykosociala faktorers och beteendens betydelse och roll för och vid olika typer av kroppslig hälsa/ohälsa.
• redogöra för olika modeller, metoder och arbetssätt som används inom hälsopsykologiområdet och det empiriska stödet (samt i förekommande fall avsaknaden av empiriskt stöd) för dessa.
Färdighet och förmåga
• visa förståelse för och kompetens i praktiska aspekter av utrednings- och interventionsarbete inom hälsopsykologiområdet.
• lära ut samt själv använda metoden tillämpad avslappning (TA)/tillämpad avspänning (TASP).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kritiskt granska, värdera och jämföra olika modeller, metoder och arbetssätt inom hälsopsykologiområdet.
• uppvisa förmåga att värdera under vilka omständigheter och på vilka sätt olika modeller, metoder och arbetssätt lämpligt kan användas.
• identifiera, visa förståelse för samt resonera kring etiska frågeställningar vid hälsopsykologiskt inriktade utredningar och interventioner.
Innehåll
Principiella, teoretiska, empiriska samt praktiska aspekter av utredning och interventioner inom hälsopsykologiområdet. Kursen innefattar ett självreflektionsmoment: att observera och reglera egna stressresponser genom metoden Tillämpad avslappning (TA)/Tillämpad avspänning (TASP).
Behörighet
Psykologi GR (A-C) 165 hp samt Sociologi G (A) 7,5 hp och Folkhälsovetenskap GR (A) 7,5 hp inom ramen för Psykologprogrammet eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier/gruppdiskussioner, samt olika former av praktiska övningsmoment.
Examination
2101: Projektarbete 1: Hälsopsykologisk utredning - Projektarbete, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Individuellt projektarbete som består av flera moment och som examineras skriftligt och muntligt. Studenten behöver rekrytera en deltagare till uppgiften.
2102: Projektarbete 2: Biblioterapi - Projektarbete, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Projektarbete som examineras skriftligt.
2103: Projektarbete 3: Skapande av intervention - Projektarbete, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Projektarbetet görs i grupp och examineras via skriftlig och muntlig presentation.
2104: Projektarbete 4: Tillämpad avspänning/avslappning - Projektarbete, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Momentet, som i hög utsträckning består av praktisk färdighetsträning görs tillsammans med en annan student, examineras skriftligt och muntligt. Projektet utgör till viss del ett självreflektionsmoment.
All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).
Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tvågradig skala
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS082A.
Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Almén, N.
- Titel: Stress- och utmattningsproblem: Kognitiva och beteendeterapeutiska metoder.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Miller, W. R. & Rollnick, S.
- Titel: Motiverande samtal: att hjälpa människor till förändring.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur och Kultur
Vetenskapliga artiklar samt annat kompletterande material tillkommer. Kurslitteratur från tidigare kurser på psykologprogrammet kan utgöra viktig referenslitteratur, framför allt gäller det litteraturen från kursen ”Hälsopsykologi och beteendemedicin” men även från kurser såsom ”Perception, kognition, emotions och inlärningspsykologi”, ”Motiverande samtal”, ”Biologisk psykologi och psykofysiologi”, Klinisk psykologi”, ”Folkhälsovetenskap”, och ”Evidensbaserad psykologisk behandling och psykoterapi, moment 1”.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket