Psykologi GR (A), Kognition- och inlärningspsykologi, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Psykologi GR (A), Kognition- och inlärningspsykologi, 7,5 hp
Psychology BA (A), Cognition and Learning Psychology, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS135G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Medicin 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2019-10-27
  • Giltig fr.o.m: 2019-10-01

Syfte

Kursen ska ge studenten kunskaper om grundläggande områden inom det kognitions- och inlärningspsykologiska perspektiv samt psykologi som vetenskap.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• definiera och redogöra för centrala kognitions- samt inlärningsteoretiska principer, teorier och begrepp
• redogöra för relevant forskning och forskningsdesign som kan förekomma inom kognitions- och inlärningspsykologi

Färdighet och förmåga
• tillämpa inlärningsteoretiska begrepp i en analys av beteenden i vardags- och arbetslivssituationer
• designa en studie inom inlärnings- eller kognitionspsykologi och skriftligt presentera den i enlighet med APA-manualens riktlinjer
• kunna relatera kognitiva och inlärningsprocesser till attityder i arbetslivet och specifikt i arbetslivsförändringar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• definiera, resonera samt förhålla sig till centrala etiska och filosofiska frågeställningar som uppstår i relation till kognitions- och inlärningsteoretiska områden
• granska och värdera användbarheten i aktuella kognitions- och inlärningspsykologiska teorier och begrepp

Innehåll

Inom ramen för kursen studeras kognitionspsykologi och inlärningsteoretiska begrepp samt tillämpad beteendeanalys. Vidare lyfts vetenskaplig metod med tonvikt på problemformulering och undersökningsdesign, samt etik och vetenskapligt skrivande. Aktuell kurs är en fortsättning på kurserna: Introduktion till psykologi, 7,5hp och Personlighetspsykologi, 7,5hp.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges via distansöverbryggande medel vari undervisningen bedrivs i form av inspelade, eller i vissa fall online-föreläsningar/seminarier och projektarbeten.

Examination

Examineras i form av skriftlig salstentamen samt via skriftliga rapporter.

Till vissa uppgifter på kursen används betygen godkänd (G) och underkänd (U).
Betygskriterier:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygskriterier för slutbetyg, se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier. För utdelning av poänggivande slutbetyg ska samtliga obligatoriska och examinerande moment vara godkända.

En del av bedömningsgrunden för inlämnade uppgifter är att de utförs inom givna tidsramar. Reducerad betygsskala (E/F) används vid försenad inlämning. Önskar studenten tillgång till fullständig betygsskala efter deadline för ordinarie tillfälle hänvisas till omexamination.

Om en student har ett beslut från Mittuniversitetet om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge en anpassad examination.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till aktuell kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

All undervisning är examinationsgrundande.
Student som ej uppfyller krav om obligatoriskt deltagande ges möjlighet att genomföra de momenten vid nästkommande kurstillfälle.

Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Smith E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., Bem, D.J. & Maren, S.
  • Titel: Atkinson & Hildgard's Introduction to Psychology
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Cengage Learning
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare/red: Sundel, M. & Sundel, S. S.
  • Titel: Behavior change in the human services - Behavioral and Cognitive Principles and Applications.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: SAGE Publications

Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärares anvisning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15