Psykologi GR (B), Hälsopsykologi och Beteendemedicin för psykologprogrammet, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi GR (B), Hälsopsykologi och Beteendemedicin för psykologprogrammet, 7,5 hp
Psykologi BA (B), Healthpsychology and Behavioural Medicine 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS177G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-04-16
  • Giltig fr.o.m: 2021-08-10

Syfte

Kursen avser att på tvärvetenskaplig grund ge en bred översikt över psykologiska och beteendemässiga faktorers betydelse och samband till människors hälsa.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• Redogöra för huvuddragen i de hälsopsykologiska och beteendemedicinska perspektiven.
• På en översiktlig nivå redogöra för olika analys- och interventionsmodeller, samt empiriska resultat inom relevanta sjukdomsområden.

Färdigheter och förmåga
• Jämföra det hälsopsykologiska och det beteendemedicinska perspektivet med andra synsätt inom området.
• Beskriva och analysera olika kroppsliga hälsoproblem ur ett hälsopsykologiskt och beteendemedicinskt perspektiv, främst med avseende på betydelsen av olika psykologiska faktorer och vardagliga livsstilsbeteenden.
• På en grundläggande nivå redogöra för psykobiologiska interaktioner och för hur medieringen kan ske från psykologiska fenomen till kroppsliga sjukdoms- och tillfrisknandeprocesser.

Innehåll

Psykologiska och beteendemässiga faktorers roll för kroppslig hälsa och ohälsa. Dessa faktorers betydelse för uppkomst, utveckling och behandling inom olika sjukdomsområden. Psykologins roll vid prevention, vård och rehabilitering. Psykologiska teorier och modeller för psykobiologiska interaktioner och för hur medieringen sker från psykologiska fenomen till sjukdoms- och tillfrisknandeprocesser. Det senare avser fördjupa och ge exempel på tillämpning av kursmaterial från kursen ”Biologisk psykologi och psykofysiologi”.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs antagning till psykologprogrammet samt att studenten förväntas ha slutfört kurser från tidigare terminer på programmet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

2101: Seminarium, Seminarium, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2102: Skriftlig inlämningsuppgift, Skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2103: Tentamen, Tentamen, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Kommentar till Examinationsmoment Seminarium:
Momentet omfattas av två seminarier. För godkänt betyg krävs muntlig presentation vid ett tillfälle samt aktivt seminariedeltagande vid båda seminarietillfällena. Ett av seminarietillfällen kan vid giltig frånvaro (på grund av laga förfall) ersättas med en skriftlig inlämningsuppgift, dock kan ej egen presentation ersättas. Vid fler än ett frånvarotillfälle ges möjlighet till förnyad examination vid nästa kurstillfälle.

All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).

Betygskriterier för tvågradig betygsskala:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att samtliga lärandemål för kursen är uppfyllda. För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemål för kursen inte uppfyllda.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

All undervisning är examinationsgrundande och vid schemalagda seminarier, gruppövningar och laborationer är det obligatorisk närvaro. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att komplettera detta under det följande året eller vid nästkommande tillfälle som kursen ges.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Linton, S. Flink, I.
  • Titel: Hälsopsykologi i vården.
  • Upplaga: (senaste upplagan)
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Linton, Steven, J.
  • Titel: Att förstå patienter med smärta.
  • Upplaga: (senaste upplagan)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda delar.
  • Författare/red: Währborg, P.
  • Titel: Stress och den nya ohälsan.
  • Upplaga: (senaste upplagan)
  • Förlag: Natur och Kultur.

Utöver ovan angivna kurslitteratur, tillkommer ett antal aktuella forskningsartiklar kopplade till specifika tillämpningsområden inom kursen.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15