Psykologi GR (B), Biologisk psykologi och psykofysiologi för psykologprogrammet, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi GR (B), Biologisk psykologi och psykofysiologi för psykologprogrammet, 7,5 hp
Psychology BA (B), Biological Psychology and Psychophysiology, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS183G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-04-16
  • Senast ändrad: 2022-04-25
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-02

Syfte

Kursens primära syfte är att ge ett biologiskt perspektiv på perception, kognition, emotion och inlärning. Med utgångspunkt i ovan psykologiska processer beskrivs deras fysiologiska och biologiska bas. Vidare syftar kursen till att ge en översikt av de biologiska processer som aktualiseras i vardag och arbetsliv. Utgångspunkten är då det ömsesidiga förhållande som råder när hjärnan och nervsystemet samspelar med sin omvärld. Kursen ger även en introduktion till psykofysiologi och psykofysiologisk mätmetod.

Lärandemål

Efter kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för de funktionella samverkande fysiologiska system som utgör grunden för perception, kognition, emotion och inlärning.
- visa fördjupade kunskaper inom något biopsykologiskt område och kunna identifiera förhållanden i vardag och arbetsliv i samspel med biologiska processer.
- på grundläggande nivå tillgodogöra sig forskning inom området.

Färdighet och förmåga
- känna igen och redogöra för några mätmetoder inom psykofysiologisk forskning, samt tillämpa dessa i ett praktiskt laborativt moment.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna föra ett resonemang runt inlärning, miljöpåverkan och det biologiska arvet, med utgångspunkt från hjärnans plasticitet.

Innehåll

Centrala nervsystemets och hjärnans uppbyggnad och organisation, samspelet mellan olika system i centrala nervsystemet och i övriga kroppen exempelvis vid stress, samspelet mellan arv och miljö med fokus på hjärnans plasticitet.
Kursen innehåller laborativa moment i psykologilaboratoriet. Målet är att studenterna ska få en direkt erfarenhet av psykofysiologisk mätning.
Under ett moment i kursen förväntas studenten söka aktuell forskning och tillgodogöra sig och sammanfatta en studie inom området.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier samt genom laborativa inslag.

Examination

2101: Grunder i biologisk psykologi, Tentamen, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2102: Psykofysiologi, Laboration, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2103: Fördjupning, Rapport, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter). Examination sker skriftligt och muntligt, samt genom aktivt deltagande vid obligatoriska moment.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS119G.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Breedlove, S.M., & Watson, N.V.
  • Titel: Behavioral Neuroscience
  • Upplaga: Senaste upplagan/latest edition
  • Förlag: Sinauer Associates Inc., U.S.
  • Författare/red: Hugdahl, K.
  • Titel: Psychophysiology. The Mind-body Perspective.
  • Upplaga: Senaste upplagan/latest edition
  • Förlag: Harvard University Press
  • Författare/red: Moore, R. A.
  • Titel: Ethical considerations for psychophysiology studies
  • Kommentar: Tidskrift Research Ethics, 3(2), 40-45.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Cacioppo, T.J., Tassinary, G.L., & Berntson, G.G.
  • Titel: Handbook of Psychophysiology.
  • Upplaga: Senaste upplagan/latest edition
  • Förlag: Cambridge University Press

Till referenslitteraturen hör även samtlig litteratur som ingår i kursen, Perception, kognition, emotion och inlärning. Till ovan kurslitteratur tillkommer aktuella forskningsartiklar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15