Psykologi GR (C), Klinisk psykologi för psykologprogrammet, 12 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi GR (C), Klinisk psykologi för psykologprogrammet, 12 hp
Psychology BA (C), Clinical Psychology, 12 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS184G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 12
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-04-16
  • Senast ändrad: 2021-09-22
  • Giltig fr.o.m: 2022-01-06

Syfte

Kursen består av två teman. Tema ett introducerar klinisk psykologi och presenterar aktuella psykoterapeutiska skolbildningarna utifrån likheter och skillnader. Tema två introducerar området klinisk psykologi utifrån ett aktuellt forskningsbaserat perspektiv vad gäller den kliniska psykologins centrala begrepp, behandlingsmetoder, interventioner och tekniker. Särskild vikt läggs vid evidensbegreppet samt fastställande av evidens i psykologisk behandling för specifika tillstånd.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Tema I: Den kliniska psykologin och psykoterapins skolbildningar

Kunskap och förståelse
• redogöra för teoretiska synsätt som ligger till grund för de viktigaste terapeutiska skolbildningarna
• redogöra för specifika och icke-specifika faktorer i psykoterapeutisk behandling

Färdigheter och förmåga
• Utifrån specifika problemområden beskriva olika centrala metoder i psykologisk behandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• jämföra skolbildningarna avseende likheter och skillnader, samt resonera kring praktiska och etiska konsekvenser av dessa


Tema II: Klinisk Psykologi ur ett evidensbaserat perspektiv

Kunskap och förståelse
• redogöra för sjukdomsbegreppet inom ramen för klinisk psykologi
• redogöra för evidensbegreppets innebörd i den kliniska psykologin samt olika sätt att värdera evidensstyrka
• beskriva vetenskapliga metoder för att etablera evidens för en klinisk metod samt applicera dessa på ett kliniskt problem
• redogöra för metaanalysens styrkor och svagheter samt kunna tolka och kritiskt tillgodogöra sig forskningsresultat baserad på metaanalys

Färdigheter och förmåga
• utifrån kliniska fallbeskrivningar kunna göra diagnostiska övervägningar samt formulera riktlinjer för utredning/analys samt för intervention
• utifrån specifika problemområden kunna applicera en modell för analys och intervention
• utifrån ett givet kliniskt problem genomföra sökning av databaser över befintlig behandlingsforskning och baserat på aktuellt evidensläge kunna rekommendera relevant behandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• utifrån befintligt forskningsläge värdera evidens avseende psykologisk behandling för de vanligaste kliniska tillstånden

Innehåll

I. Den kliniska psykologin och psykoterapins skolbildningar
Temat belyser olika skolbildningar (psykodynamisk psykoterapi samt ISTDP, interpersonell psykoterapi, schematerapi och kognitiv psykoterapi, beteendeterapi samt tredje vågens KBT; dialektisk beteendeterapi; acceptansinriktade terapier; mindfulness-inriktad inom psykologisk behandling).
Temat innehåller även en genomgång av specifika och icke-specifika faktorer i psykoterapi/psykologisk behandling.

II. Klinisk Psykologi ur ett evidensbaserat perspektiv
Temat presenterar klinisk psykologi som aktuellt kunskapsområde. Temat presenterar kliniska angreppssätt inom ett antal större kliniska tillstånd. Dessutom görs en grundläggande genomgång av evidensbegreppet inom klinisk psykologi samt de metoder som används för att etablera evidens. Evidensen för psykologiska interventioner, vetenskaplig metod och frågan om evidens, effectiveness och efficacy, meta-analysens metod, möjligheter och begränsningar. Ett kritiskt förhållningssätt till frågan om evidens introduceras.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs antagning till Psykologprogrammet samt att studenten förväntas ha slutfört kurser från tidigare terminer på programmet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och tillämpade övningar.

Examination

1101: Psykoterapier, Muntlig och skriftlig presentation, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

1102: Evidens Metaanalys, Redovisning, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
I momentet ingår såväl arbete med statistikprogram för metaanalys som redovisning av arbetet.

1103: Kliniska fallseminarier, Seminarium, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Momentet omfattas av flera seminarietillfällen. För godkänt betyg krävs aktivt seminariedeltagande vid samtliga tillfällen. Ett av seminarietillfällen kan vid giltig frånvaro (på grund av laga förfall) ersättas med en skriftlig inlämningsuppgift. Vid fler än ett frånvarotillfälle ges möjlighet till förnyad examination vid nästa kurstillfälle.

1104: Individuell evidensuppföljning, Skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

1105: Tentamen, Tentamen, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Betygskriterier: G/U.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller Betyget U (underkänt)

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

All undervisning är examinationsgrundande och vid schemalagda seminarier, gruppövningar och laborationer är det obligatorisk närvaro. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att komplettera detta under det följande året eller vid nästkommande tillfälle som kursen ges.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS131G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Andersson, G.
  • Titel: Psykologisk behandling vid depression : Teorier, terapimetoder och forskning.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur
Moment 2
  • Författare/red: Barlow, D.
  • Titel: Clinical Handbook of Psychological disorders
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Guilford Press
  • Författare/red: Broberg, A., Almqvist, K., Risholm Mothander, P., & Tjus, T.
  • Titel: Klinisk barnpsykologi: Utveckling på avvägar.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Shadish, Cook, & Campbell
  • Titel: Experimental and Quasiexperimental Designs.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Hougthon Mifflin
  • Författare/red: Sveriges Psykologförbund
  • Titel: Policyprogram – Evidensbaserad psykologisk praktik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sveriges Psykologförbund

Utöver ovan angivna kurslitteratur, tillkommer artiklar utifrån lärarnas anvisningar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15