Psykologi GR (C), Utredningsmetodik - individ och grupp, för psykologprogrammet, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Psykologi GR (C), Utredningsmetodik - individ och grupp, för psykologprogrammet, 15 hp
Psychology BA (C), Assessment Methodology, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS185G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2021-04-16
- Senast ändrad: 2022-05-19
- Giltig fr.o.m: 2023-01-02
Syfte
Kursen ska ge färdigheter och kunskaper för utredning inom psykologens verksamhetsfält. En fördjupning kring testteori och en orientering kring olika tests bakgrund, testteoretiska grunder samt tillämpning ingår. Kursen ska ge färdigheter i att planera för, genomföra, tolka och kritiskt förhålla sig till resultat från testning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
• redogöra för centrala statistiska begrepp relaterade till testanvändning och tolkning
• beskriva processen i testutveckling
• redogöra för utredningars syfte inom olika verksamheter, samt betydelsen av det sammanhang där utredningen genomförs
• känna igen och redogöra för verktyg inom olika fält för psykologisk utredning
• redogöra för de lagar som omgärdar testhantering, samt relevanta etiska riktlinjer
Färdigheter och förmåga
• med stöd av litteratur tillämpa testteoretisk kunskap på testutveckling
• utifrån utredningens syfte formulera relevanta frågeställningar
• mot bakgrund av en utrednings syfte och frågeställning välja relevanta metoder för utredning
• praktiskt genomföra testning med ett standardiserat testmaterial
• visa grundläggande förmåga att tolka och integrera resultat från utredning, samt utifrån detta formulera möjliga slutsatser och rekommendationer
• formulera grunden till ett utlåtande
• resonera kring möjlig uppföljning av utredningen, exempelvis i form av individuella interventioner, konsultation eller handledning
• resonera kring anpassningar av utredningssituationen utifrån individens förutsättningar, t ex vad gäller funktionsnedsättningar, utbildningsnivå, modersmål och kulturell bakgrund
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• med stöd av litteratur och testmaterial resonera kring och värdera test utifrån syfte, användning och testteoretiska överväganden såsom validitet och reliabilitet
• redogöra för, och föra ett resonemang kring, etiska och professionella frågeställningar som aktualiseras vid utredningar i olika sammanhang
• föra ett resonemang kring hur både testsituation och testtolkning påverkas av kulturella och kontextuella förhållanden
Innehåll
Kursen är uppdelad i tre moment;
1. Testteori, 3 hp
2. Utredningar av kognitiva funktioner hos vuxna, 6 hp
3. Utredningar av kognitiva funktioner hos barn och unga, 6 hp
Moment om testteori består av en orientering kring testteorins statistiska och metodologiska grunder.
I momenten om utredningar av kognitiva funktioner hos barn, unga och vuxna arbetar studenterna med tillämpningsövningar kring konkreta test- och bedömningsmetoder, samt deras användning. Momentet innefattar hela utredningsprocessen: anamnes och formulering av relevanta frågeställningar, val av utredningsmetoder, testning, tolkning och slutsatser, formulering av utlåtande och rekommendationer, samt efterföljande arbete. Vidare belyses vilka kvalitativa bedömningar som kompletterar de kvantitativa i bedömningen av starka och svaga funktioner. Utredningar kring neuropsykiatriska funktionsvariationer belyses.
Kursen innefattar även kritisk granskning av traditionella test utifrån intelligensteori. Även deras möjligheter och begränsningar vid undersökning av personer med olika grupptillhörighet och kulturell bakgrund samt beaktandet av etik och mänskliga rättigheter.
Momentet om utredningar av kognitiva funktioner hos vuxna utgår från användandet av WAIS som startpunkt för att formulera mer specificerade frågeställningar. Momentet om utredningar av kognitiva funktioner hos barn och unga utgår från användandet av Weschsler-skalorna för barn som startpunkt för vidare utredning. Eftersom barnutredningar kan göras inom ett flertal olika verksamheter belyser momentet också sammanhangets betydelse för utredningen.
Behörighet
90 hp inom Psykologprogrammet eller motsvarande, varav minst 75 hp ska vara Psykologi GR (A-C), samt att Psykologi GR (A) Psykologi som vetenskap 6 hp och Psykologi GR (B) Forskningsmetod 7,5 hp ska vara avklarade.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker både i form av föreläsningar, seminarier och tillämpade övningsmoment.
Examination
2101: Modul Moment 1, Testteori, Projektarbete, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Består av inlämning av projektrapport i grupp och individuellt
2102: Moment 2, Testning vuxna, Praktisk tillämpning, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För godkänt betyg krävs aktivt deltagande vid undervisningsmoment där praktisk färdighetsträning i testning genomförs. Vid giltig frånvaro (på grund av laga förfall) från färdighetsträningen kan studenten, i de fall det är praktiskt möjligt och efter överenskommelse med lärare, genomföra färdighetsträningen på egen hand. Modulen avslutas med ett examinerande seminarium där praktiska färdigheter att testa vuxna bedöms. Vid frånvaro från det examinerande seminarietillfället erbjuds två nya examinationstillfällen inom ett år.
2113: Moment 2, Psykologutlåtande vuxna, Skriftlig inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Vid betyg U ges möjlighet till upp till två kompletteringar av tidigare inlämnad uppgift.
2114: Moment 2, Seminarieuppgift, Seminarieuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För godkänt krävs aktivt deltagande under seminariet. Vid giltig frånvaro (laga förfall) kan seminariet ersättas av skriftlig komplettering
2115: Moment 3, Testning barn och unga, Praktisk tillämpning, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För godkänt betyg krävs aktivt deltagande vid undervisningsmoment där praktisk färdighetsträning i testning genomförs. Vid giltig frånvaro (på grund av laga förfall) från färdighetsträningen kan studenten, i de fall det är praktiskt möjligt och efter överenskommelse med lärare, genomföra färdighetsträningen på egen hand. Modulen avslutas med ett examinerande seminarium där erfarenheter från den praktiska färdighetsträningen diskuteras. Det examinerande seminariet kan vid giltig frånvaro (på grund av laga förfall) ersättas med en skriftlig inlämningsuppgift.
2116: Moment 3, Fallseminarium, Seminarieuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Examinationen behandlar tolkning och analys av fiktiva utredningsärenden med barn och unga. För godkänt betyg krävs att skriftligt material skickas in inför seminariet, samt aktivt deltagande vid själva seminarietillfället.
2117: Moment 3, Tentamen, Tentamen, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Tentamen består av två delar, ett quiz med kortare frågor (del I) samt ett utlåtande (del II). Vid betyg U på del II ges möjlighet till upp till två kompletteringar.
All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).
Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS132G.
Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Cohen, Ronald Jay; Swerdlik, Mark E.
- Titel: Psychological testing and assessment
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: McGraw-Hill Education.
- Författare/red: Lichtenberger, E. & Kaufman, A.
- Titel: Essentials of wais-iv assessment
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Wiley
- Författare/red: Selander, U-B., & Nyman, H.
- Titel: Psykologutlåtanden och intyg.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur.
- Författare/red: Smedler, A.C. & Tideman, E.
- Titel: Att testa barn och ungdomar: om testmetoder i psykologiska utredningar
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur
Referenslitteratur
- Författare/red: Lezak, M.D., Howieson, D.B., & Bigle, E.D.
- Titel: Neuropsychological Assessment.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Oxford University Press Inc.
Utöver ovan kursmaterial kan artiklar och övriga resurser/kunskapskällor tillkomma enligt specifikation av lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket