Psykologi GR (C), Forskningsmetod 2 för Psykologprogrammet, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Psykologi GR (C), Forskningsmetod 2 för Psykologprogrammet, 7,5 hp
Psychology BA (C), Research Methods 2, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS198G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2023-09-13
- Giltig fr.o.m: 2024-08-15
Syfte
Kursen syftar till att fördjupa kunskapen om dataanalys och design i kvantitativ metod, samt ge fördjupad kunskap om kvalitativ analys utifrån intervjun som datainsamlingsmetod.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förmåga
• Visa förståelse för kopplingen mellan frågeställning och forskningsmetod.
• Kunna redogöra för olika forskningsdesigner, datainsamlingsmetoder och analysmetoder.
Färdighet och förmåga
• Visa förmåga att göra avvägningar avseende forskningsdesign och metodval utifrån en studies frågeställning
• Visa förmåga att avgöra vilken analysmetod som ska användas baserat på frågeställning, design och data.
• Självständigt kunna använda statistikprogram för att genomföra statistiska analyser och tolka resultat.
• Utifrån ett givet område planera och genomföra en kvalitativ intervjuundersökning.
• Analysera, tolka och presentera kvalitativa data exempelvis utifrån ett fenomenologiskt perspektiv.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Kunna kritiskt granska och värdera forskning utifrån dess metoder och forskningsetiska aspekter.
Innehåll
Fördjupning inom ANOVA och regressionsanalys och introduktion till faktoranalys. Design och statistiska överväganden.
Den kvalitativa intervjun och den kvalitativa forskningsprocessen. Kvalitativ databearbetning och tolkning av kvalitativa data.
Behörighet
90 hp inom Psykologprogrammet eller motsvarande, varav minst 75 hp ska vara Psykologi GR (A-C), samt att Psykologi GR (A) Psykologi som vetenskap 6 hp och Psykologi GR (B) Forskningsmetod 7,5 hp ska vara avklarade.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av lektioner och laborationer i det statistiska momentet, samt handledning och seminarier i det kvalitativa momentet.
Examination
2001: Kvantitativ metod, Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2201: Kvalitativ metod, Tentamen, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2301: Skriftlig och muntlig presentation av kvalitativt arbete, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).
Kursen examineras skriftligt och muntligt. Under delmomenten tillämpas obligatoriska moment som måste vara uppfyllda för att få ut kursbetyget.
Länk till betygs kriterier vid Mittuniversitetet: www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurser med kurskoder PS179G, PS121G, PS099G och PS070G.
Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Titel: APA Style and grammar guidelines
Webbadress: apastyle.apa.org
Titel: CODEX regler och riktlinjer för forskning
Webbadress: codex.uu.se
Författare/red: Dancey, C. P. & Reidy, J.
Titel: Statistics without maths for psychology
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Pearson
Författare/red: Howitt, D.
Titel: Introduction to qualitative methods in psychology
Upplaga: Senaste upplagan/latest edition
Förlag: Pearson Custom Publishing
Författare/red: Kazdin, Alan
Titel: Research design in clinical psychology
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Cambridge University Press
Författare/red: Lantz, A.
Titel: Intervjumetodik
Upplaga: Senaste upplagan/latest edition
Förlag: Studentlitteratur AB
Referenslitteratur
Författare/red: Navarro, D. J., Foxcroft, D. R., & Faulkenberry, T. J.
Titel: Learning statistics with JASP: A tutorial for Psychology students and other beginners
Förlag: JASP (open access)
Webbadress: https://learnstatswithjasp.com/
Författare/red: Rautalinko, E.
Titel: Samtalsfärdigheter: Stöd, vägledning och ledarskap
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Till kurslitteraturen kan tillkomma artiklar enligt specifikation från lärare.