Rehabiliteringsvetenskap GR (B), 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap GR (B), 30 hp
Rehabilitation Science BA (B), 30 ECTS

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: RH006G
  • Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 50%, Medicin 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
  • Fastställd: 2007-03-30
  • Senast ändrad: 2007-11-21
  • Giltig fr.o.m: 2008-01-18

Syfte

Kursens övergripande syfte är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om medicinska aspekter på rehabilitering baserade på medicinsk vetenskap samt juridiska aspekter på rehabiliteringsarbete. Studenten ska också tillägna sig fördjupade kunskaper i vetenskapliga metoder.

Moment 1.
Rehabiliteringsvetenskap ur ett medicinskt perspektiv, 15 hp
Rehabilitation Science in a Medical Perspective, 15 ECTS

Momentet syftar till att den studerande - med utgångspunkt från grundläggande
kunskaper om människans fysiologi - ska studera medicinska och psykologiska
faktorer bakom habiliterings/rehabiliteringsbehov.

Moment 2.
Vetenskapliga metoder, 7,5 hp
Scientific Work, 7,5 ECTS

Momentets syfte är att studenten skall fördjupa och tillämpa sin kunskap om forskningsprocessens olika delar. Studenten skall efter genomgånget moment också ha kunskaper för att, under handledning, kunna genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete i ämnet rehabiliteringsvetenskap.

Moment 3.
Juridisk grundkurs, 7,5 hp
Basic Course in Law, 7,5 ECTS

Momentet syftar till att dels ge grundläggande kunskaper i juridik, dels ge inblick i rättsordningens olika medel för att reglera förhållandet mellan individer, grupper, företag och organisationer. Kursen syftar också till att ge viss färdighet i att lösa juridiska problem.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs skall studenten:
- ha grundläggande kunskaper om medicinska begrepp av betydelse för
rehabiliteringsarbetet inkl ICF-systemet
- ha grundläggande kunskaper om medicinska inkl psykiatriska högprevalenta
sjukdomar av betydelse för rehabiliteringsarbete, även i ett genus-,
socioekonomiskt- och interkulturellt perspektiv
- ha viss färdighet i att tillämpa medicinska inkl psykiatriska kunskaper i ett
rehabiliteringssammanhang och användningen av ICF
- i ett vetenskapligt perspektiv ha färdigheter att formulera problem, söka
information, kritiskt granska aktuell rehabiliteringsforskning och att tillämpa
såväl kvalitativ som kvantitativ undersöknings- och analysmetoder
- ha grundläggande kunskaper i juridik och inblick i rättsordningens olika medel
för att reglera förhållandet mellan individer, grupper, företag och organisationer.

Moment 1
Rehabiliteringsvetenskap ur ett medicinsk perspektiv, 15 hp

Efter fullgjort moment skall studenten:
- kunna redogöra för huvuddragen i medicinska inkl psykiatriska högprevalenta
sjukdomar, såsom uppkomstmekanismer, symtom, diagnos och behandlings-
strategier samt de medicinska begrepp som förekommer
- kunna beskriva principerna för olika strategier vid rehabiliteringsarbete inom
medicinska inkl psykiatriska högprevalenta sjukdomar, även i ett genus-,
socioekonomiskt- och interkulturellt perspektiv
- ha viss färdighet i att tillämpa medicinska inklusive psykiatriska kunskaper
och ICF, för att föreslå rehabiliteringsstrategier
- kunna redogöra för effekterna av användningen av evidensbaserade
rehabiliteringsprogram
- kunna beskriva rehabiliteringsformer som förekommer på olika vårdnivåer
- kunna redogöra för huvudprinciperna i den svenska hälso- och sjukvårds
lagstiftningen.

Moment 2
Vetenskapliga metoder, 7,5 hp

Efter fullgjort moment skall studenten kunna:
- tillämpa bibliotekskunskap och använda möjligheten att söka nationell och
internationell information i vetenskapliga databaser som finns presenterade i
Mittuniversitetets biblioteksresurs för ämnet rehabiliteringsvetenskap
– förstå principerna för att analysera och granska vetenskapliga artiklar genom
att använda rekommendationer i kurslitteratur och kompletterande kursmaterial
- använda ett datorbaserat statistikprogram och visa förståelse för deskriptiv
statistik genom att identifiera och förklara några vanliga statistiska mått
- urskilja och tolka statistikresultat, samt definiera och förklara för- och nackdelar
med olika effektmått och redogöra för principerna för statistisk hypotesprövning
– beskriva olika typer av forskningsdesign och redogöra för de principiella
skillnaderna mellan den kvantitativa och den kvalitativa forskningsprocessen,
samt motivera och redogöra för vilka olika typer av datainsamlingsmetoder
som är lämpliga att använda inom respektive perspektiv
– tillämpa metoder och rekommendationer för vetenskapligt skrivande.

Moment 3
Juridisk grundkurs, 7,5 hp

Efter fullgjort moment ska studenten kunna:
- beskriva rättsväsendets uppbyggnad, rättskällorna, lagstiftningsprocessen,
domstolväsendet och rättstillämpningen i Sverige, samt definiera, förklara och
relatera till juridiskt material
- definiera, förklara och kunna tillämpa de regler som gäller för och emellan
juridiska och fysiska personer den s.k. civilrätten samt definiera och förklara de
regler som gäller inom avtalsrätten på framför allt arbetsmarknadens område
- tillämpa förvaltningsrätt och offentlig rätt framför allt inom arbetsmarknads-
socialförsäkrings- och hälso- sjukvårdsområdet samt identifiera relevanta
juridiska regler inom tryckfrihetens, offentlighetens och sekretessens område
- ange EU:s organisation och rättsordning, som har betydelse inom rehabiliterings-
verksamhetens område.

Innehåll

Kursen består av tre moment:

Moment 1.
Rehabiliteringsvetenskap ur ett medicinskt perspektiv, 15 hp

I momentet behandlas
- medicinska inklusive psykiatriska högprevalenta sjukdomar
- medicinskt rehabiliteringsarbete baserat på medicinsk vetenskap
- grundläggande kunskaper om de medicinska begreppen
- habilitering/rehabilitering i ett genus-, socioekonomiskt och interkulturellt
perspektiv
- hälso- och sjukvårdslagstiftningen

Moment 2.
Vetenskapliga metoder, 7,5 hp

I momentet behandlas
- fördjupad kunskap om informationssökning och sökövningar i vetenskapliga
databaser
- övningar i kritisk granskning av aktuell forskning
- fördjupad kunskap om problemformuleringsprocessen
- övningar i att planera datainsamlingar av både kvalitativa och kvantitativa data
- fördjupad kunskap i att hantera och analysera insamlade data
- fördjupad kunskap om fördelar och nackdelar med olika effektmått

Moment 3.
Juridisk grundkurs, 7,5 hp

I momentet behandlas
- rättssystemets uppbyggnad, rättskällorna, lagstiftningsprocessen, domstols-
väsendet och rättstillämpningen
- civilrätt
- förvaltningsrätt och offentlig rätt
- socialförsäkringssystem, hälso- och sjukvårdslagstiftningen
- reglerna om tryckfrihet, offentlighet och sekretess
- EU:s organisation och rättsordning.

Behörighet

22,5 hp från Rehabiliteringsvetenskap GR (A), 30 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Arbetsformerna varierar. Exempel på arbetsformer är föreläsningar, litteraturstudier, uppsatsskrivning och seminarier.

Undervisningen bedrivs ortsövergripande, med normal studietakt, distans och med sammankomster både i Sundsvall och Östersund.

Examination

15 högskolepoäng, Rehabiliteringsvetenskap ur ett medicinskt perspektiv

7,5 högskolepoäng, Vetenskapligt arbete

7,5 högskolepoäng, Juridisk grundkurs

Examination av kurs sker i varje moment i form av tentamen och uppsatsarbete. Betyg sätts i enlighet med Högskoleförordningen.

Obligatoriska avsnitt framgår av respektive studiehandledning.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till respektive moment samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov i visst moment, rätt att begära alternativ examinationsform och/eller att annan examinator utses.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis
Student som godkänts i kurs skall på begäran få kursbevis av Mittuniversitetet. Detta enligt 6 kap. 20 § Högskoleförordningen.

Tillgodoräknande
Student har enligt 6 kap. 6-8 §§ Högskoleförordningen rätt att tillgodoräkna sig tidigare förvärvade kunskaper/erfarenheter. Prövning huruvida en tidigare utbildning/verksamhet kan godtas ankommer på Mittuniversitetet.

Överklagande
Överklagande regleras i Högskoleförordningen, 12 kap. 1-6 §§.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Allgulander, C.
  • Titel: Introduktion till klinisk psykiatri
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Bengtsson, A. & Setterberg, E.
  • Titel: Medicinsk grundkurs
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Borg, J., Gerdle, G., Grimby, G. & Sunnerhagen, K.S.
  • Titel: Rehabiliteringsmedicin: teori och praktik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Hovelius, B. & Johansson, E. (red)
  • Titel: Kropp och genus i medicinen (valda delar)
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Krogstad, M.J.
  • Titel: Vad är förvärvad hjärnskada?
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Hjärnkraft
  • Webbadress: www.hjarnkraft.nu
  • Författare/red: Orth-Gomer, K. & Perski, A. (red)
  • Titel: Preventiv medicin i teori och praktik (valda delar)
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Vahlne Westerhäll, L., Bergroth, A. & Ekholm, J. (red)
  • Titel: Rehabiliteringsvetenskap: rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv (valda delar)
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Wasserman, D.
  • Titel: Depression - en vanlig sjukdom. Symtom, orsaker och behandlingsmöjligheter
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Natur & Kultur
Moment 2
  • Författare/red: Backman, J.
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Bryman, A.
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber AB
  • Kommentar: Svensk översättning av nedanstående bok.
  • Författare/red: Bryman, A.
  • Titel: Social Research Methods
  • Ort: Oxford
  • Upplaga: 2004 (second edition)
  • Förlag: Oxford University Press
  • Webbadress: www.oup.com/uk/orc/bin/9780199264469
  • Kommentar: Resurssida för studenterna med databaser för övningsuppgifter, Multiple Choice frågor på bokens kapitel, studieuppgifter och användbara webbsidor.
  • Författare/red: Djurfeldt, G., Larsson, R. & Stjärnhagen, O.
  • Titel: Statistisk verktygslåda - samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Ejlertsson, G.
  • Titel: Enkäten i praktiken
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Graneheim, U.H. & Lundman, B.
  • Titel: Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Nurse Education Today 24, 105-112
  • Webbadress: http://intl.elsevierhealth.com
  • Författare/red: Jacobsen, D.I.
  • Titel: Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Rienecker, L.
  • Titel: Att skriva en bra uppsats
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2002 (sid 95-116)
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Tillgång till statistikprogram: SPSS version 11.5 eller Minitab Release 14
Moment 3
  • Titel: Sveriges Lagar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Thomson Fakta
  • Kommentar: Lagtextalternativ
  • Författare/red: Gregow, T.
  • Titel: Sveriges Rikes Lag
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Norstedts juridik
  • Kommentar: Lagtextalternativ
  • Författare/red: Hydén, H.
  • Titel: Rättsregler - En introduktion till juridiken (5 uppl.)
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Lindblom, P.H.
  • Titel: Svensk lag
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Iustus
  • Kommentar: Lagtextalternativ
  • Författare/red: Malmström, Å. & Agell, A.
  • Titel: Civilrätt (19 uppl.)
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber ekonomi
  • Författare/red: Nilsson, Y.
  • Titel: EU Stockholm (I serien Organisationer i fickformat)
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Utrikespolitiska institutet
  • Författare/red: Warnling-Nerep, W.
  • Titel: En introduktion till förvaltningsrätten (7 uppl.)
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Norstedts Juridik

Stenciler och vetenskapliga artiklar tillkommer. Övningsuppgifter som säljs av institutionen tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15