Rehabiliteringsvetenskap AV, Vad är rättvist? Internationellt jämlikhetsperspektiv på arbetsliv och hälsa, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap AV, Vad är rättvist? Internationellt jämlikhetsperspektiv på arbetsliv och hälsa, 7,5 hp
Rehabilitation Science MA, What is Fair? International Perspectives on Equality in Work and Health, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: RH038A
- Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2022-07-14
- Giltig fr.o.m: 2023-01-05
Syfte
Målet med kursen är att fördjupa din kunskap om hälsa i arbetslivet och hur de relaterar till jämlikhet och rättvisa ur ett internationellt perspektiv. Under hela kursen kommer vi att reflektera över och diskutera hur jämlikhet och rättvisa relaterar till hälsa i arbetslivet ur olika perspektiv: rehabiliterande åtgärder (Disability Management), förebyggande åtgärder samt arbetsmiljökunskap (Occupational Health Systems) och hälsofrämjande arbetsplats/liv (Workplace Health Promotion).
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för arbetsvillkor och arbetsmiljöfaktorer i relation till hälsa
2. beskriva och bedöma hur begreppen sociala determinanter för hälsa, intersektionalitet och rättvisa relaterar till hälsa i arbetslivet
3. förklara och reflektera över likheter och skillnader mellan välfärdssystem och sjukförsäkringssystem som tillämpas i olika länder
4. beskriva och bedöma olika sjukförsäkringssystem i relation till intressenter, rättvisa och jämlikhet i hälsa och arbetsliv
5. beskriva och reflektera över skillnader i funktion och implementering av arbetsmiljösystem i olika länder
6. beskriva och bedöma arbetsmiljösystem i olika länder i relation till intressenter, rättvisa och jämlikhet i hälsa och arbetsliv
7. jämföra och reflektera över olika konceptualiseringar och tillämpningar av konceptet hälsofrämjande arbetsplatser i olika organisatoriska sammanhang och länder
8.beskriva och bedöma konceptet hälsofrämjande arbetsplatser i relation till intressenter, rättvisa, jämlikhet i hälsa och etiska problem på arbetsplatsen
Innehåll
Kursen är uppdelad i moduler, vardera modulen varar i två-tre
veckor. Modulerna delas upp i områdena:
Teorier och begrepp som är centrala för kursens lärandemål
Disability Management (Rehabiliteringsperspektiv)
Occupational Health Systems (Förebyggande- och
arbetsmiljöperspektiv) och
Workplace Health Promotion (hälsofrämjande på
arbetsplatsen/arbetslivet)
Som student kommer du att vara interaktiv med dina internationella kurskamrater genom varje modul.
Examinationsuppgifterna ges i varje modul där ert internationella kunskapsutbyte sätts i fokus.
Behörighet
Examen om minst 180 hp inklusive ett examensarbete om minst 15 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen ges på engelska. Det är en distansutbildning på deltid (50%). Vi kommer att använda en lärplattform via University of Waterloo, Ontario, Kanada. Du som student kommer att få behörighet och tillgång till video-föreläsningar, diskussionsforum och föreläsningsanteckningar via lärplattformen.
Examination
1000: Gruppuppgift 1 (Modul 2), 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
1010: Gruppuppgift 2 (Modul 3), 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
1020: Individuell uppgift 1 (Modul 1), 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
1030: Individuell uppgift 2 (Modul 2), 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
1040: Individuell uppgift 3 (Modul 3), 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
1050: Individuell uppgift 4 (Modul 4), 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftliga examinationsuppgifter ges på grupp- och individuell nivå under kursen.
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)
Begränsning av examination
Studenten har rätt till maximalt fem examinationstillfällen.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskoderna RH025A och RH030A.
Litteratur
Kursen är baserad på vetenskapliga artiklar. Artiklarna kommer att delges till studenterna vid kursstart.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket