Religionsvetenskap GR (B), 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Religionsvetenskap GR (B), 30 hp
Religious studies BA (B), 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: RK005G
- Ämne huvudområde: Religionsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2010-09-21
- Senast ändrad: 2019-03-18
- Giltig fr.o.m: 2019-08-14
Syfte
Kursen syftar till att ge en introduktion till religionsfilosofiska frågeställningar i östliga och västliga religiösa traditioner. Fornnordisk religion introduceras. Kursen syftar vidare till att orientera studenten kring nya religiösa fenomen i dagens Sverige, hur äldre tiders religion används i dessa samt hur dessa kan analyseras utifrån olika sociologiska perspektiv. Teoretiska och metodologiska perspektiv fördjupas och breddas samt appliceras i form av ett kortare arbete som genomförs med viss självständighet. Arbetet ska vara inriktat mot något av religionsvetenskapen vid MIUNs forskningsområden.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande ha tillägnat sig färdighet i att
- med viss självständighet använda religionsvetenskapliga teorier och
metoder
- med viss självständighet genomföra en kortare religionsvetenskaplig
undersökning
- på ett pedagogiskt sätt skriftligt och muntligt presentera religionsveten-
skapligt relevanta problemställningar
- visa grundläggande kännedom om för religionsfilosofin centrala
frågeställningar, såväl ur västliga som östliga traditioners perspektiv
- identifiera centrala motiv i fornnordisk religion och med viss självständighet analysera dessa utifrån religionsvetenskapliga teorier
- identifiera centrala motiv i nyare religiösa strömningar i dagens Sverige
och med viss självständighet analysera dessa utifrån religionsvetenskapliga
teorier
- redogöra för och problematisera forskningslägen, definitioner och teoribildningar;
- identifiera religioners legitimeringsstrategier och med viss självständighet
analysera dessa utifrån religionsvetenskapliga teorier
Innehåll
Delkurs 1, Introduktion i religionsfilosofi (Philosophy of religion), 7,5 hp.
Kursen innehåller en introduktion till religionsfilosofiska frågeställningar. Problemställningar från såväl östliga som västliga traditioner studeras. På så vis tillämpas kunskaper om världsreligionerna från grundkursen och fördjupas med nya perspektiv och frågeställningar.
Delkurs 2, Introduktion till fornnordisk religion (An introduction to Old Norse Religion), 7,5 hp.
Kursen introducerar centrala motiv i fornnordisk religion. Källmaterialet till den vikingatida religionen används aktivt för att belysa den forskning som bedrivs inom området. Den nordiska vikingatida religionen kontextualiseras med andra indigena religioner, bland annat den samiska.
Delkurs 3, Nyare religiösa fenomen i dagens Sverige (New religious phenomena in present day Sweden), 6 hp.
I kursen presenteras religionssociologiska perspektiv på religion i dagens Sverige. Särskild vikt läggs vid studiet av interaktionen mellan minoritets- och majoritetsreligion samt institutionaliserad och ickeinstitutionaliserad religion. Studiet av nyare religiösa fenomen förutsätter kunskap om äldre religion för att möjliggöra identifiering av hur receptionen av dessa fungerar identitetsuppbyggande och legitimerande i nyare religiösa yttringar i dagens Sverige. På så sätt tillämpas och fördjupas kunskaper från grundkursen och tidigare delkurser vid studiet av nyare religiösa fenomen samt berikas med nya teoretiska perspektiv.
Delkurs 4, uppsats (Essay), 9,0 hp.
Kursen består av ett religionsvetenskapligt uppsatsarbete. Särskild vikt läggs vid övning i muntlig och skriftlig framställning.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs minst 22,5 hp från Religionsvetenskap GR (A), 30 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
För den nätbaserade kursen gäller att kursinnehållet bearbetas vid webbseminarier. Tillgång till internetuppkoppling, dator och headset är därför nödvändig. Vid uteblivande från seminarium kan kompensationsuppgift krävas.
Examination
För delkurs 1-3 gäller följande examinationsform: För att främja progressionen samt öka de tillägnade kunskapernas och färdigheternas befästande används en löpande examinationsform med skriftliga inlämningar.
För delkurs 4 gäller följande examinationsform: Examinationen består av författandet av en religionsvetenskapligt grundad uppsats. Denna ska presenteras och försvaras muntligt vid ett seminarium. Vidare ska studenten granska en uppsats och presentera sina synpunkter vid ett seminarium. Kvaliteten i såväl försvaret av den egna uppsatsen som i granskningen av en annan uppsats samt övrigt aktivt seminariedeltagande påverkar betyget.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Studerande som underkänts minst två gånger på kurs eller del av kurs, har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns särskilda skäl mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Ed by Gary E Kessler
- Titel: Philosophy of religion-Toward a global perspective
- Upplaga: valfri
- Förlag: Wadsworth
- Kommentar: 581 sid.
Moment 2
- Författare/red: Clunies Ross, Margaret
- Titel: Hedniska ekon - myt och samhälle i fornnordisk litteratur
- Upplaga: 1998
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: 384 s.
- Författare/red: Karl G. Johansson och Mats Malm (översättning och inledning)
- Titel: Snorres Edda / översättning från isländskan och inledning av Karl G. Johansson och Mats Malm
- Upplaga: 2015
- Förlag: Anthropos
- Kommentar: 297 sidor
Moment 3
- Kommentar: Valfri kortare text/hemsida/film eller liknande från nyandlig grupp/författare eller ny rörelse att analysera.
- Författare/red: Frisk, Liselotte & Peter Åkerbäck
- Titel: Den mediterande dalahästen: religion på nya arenor i samtidens Sverige
- Upplaga: Senaste
- Förlag: Dialogos
- Kommentar: 240 s.
- Författare/red: Furuseth, Inger & Repstad, Pål
- Titel: Religionssociologi: en introduktion
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Kommentar: 308 sidor.
- Författare/red: Roald, Anne Sofie
- Titel: Muslimer i nya samhällen: om individuella och kollektiva rättigheter
- Upplaga: 2009
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: 241 sidor.
Moment 4
- Författare/red: Jarrick, Arne och Olle Josephsson
- Titel: Från tanke till text : en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 133 s.
- Författare/red: Lotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen (översättning Ann Lagerhammar)
- Titel: Att skriva en bra uppsats
- Upplaga: 3., omarb. uppl. 2014
- Förlag: Liber
- Kommentar: 349 sidor
Annat material i form av artiklar och liknande kan tillkomma på samtliga moment och görs tillgängligt av läraren.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket