Religionsvetenskap GR (B), 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Religionsvetenskap GR (B), 30 hp
Religious studies BA (B), 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: RK005G
- Ämne huvudområde: Religionsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
- Fastställd: 2010-09-21
- Senast ändrad: 2010-09-22
- Giltig fr.o.m: 2011-01-16
Syfte
Kursen syftar till att ge en introduktion till fornnordisk religion och dess receptionshistoria samt till att orientera om nya religiösa rörelser med särskild tonvikt på deras reception av forntida religioner. Då det receptionshistoriska perspektivet är genomgående integreras kunskaper från grundkursen. För religionsvetenskapen centrala filosofiska frågeställningar introduceras. Teoretiska och metodologiska perspektiv fördjupas och breddas samt appliceras i form av ett kortare arbete som genomförs med viss självständighet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande ha tillägnat sig färdigheter i
- att med viss självständighet använda religionsvetenskapliga teorier och metoder
- att med viss självständighet genomföra en kortare religionsvetenskaplig
undersökning
- att på ett pedagogiskt sätt skriftligt och muntligt presentera religionsveten-
skapligt relevanta problemställningar
- att identifiera centrala motiv i fornnordisk religion och dess receptionshistoria
och med viss självständighet analysera dessa utifrån religionsvetenskapliga
teorier
- att identifiera centrala motiv inom New Age och andra nya religiösa strömningar
och med viss självständighet analysera dessa utifrån religionsvetenskapliga
teorier
- att identifiera religioners legitimeringsstrategier och med viss självständighet
analysera dessa utifrån religionsvetenskapliga teorier
- att visa grundläggande kännedom om för religionsvetenskapen centrala
filosofiska frågeställningar
Innehåll
Delkurs 1. Introduktion i religionsfilosofi, 7,5 hp
Kursen innehåller en introduktion till religionsfilosofiska frågeställningar om exempelvis lidandets problem, spänningsfältet mellan religionsfrihet och andra friheter och tro och vetandeproblematiken. Vid sidan av den obligatoriska litteraturen väljer studenten i samråd med läraren ut teoretiskt och/eller metodologiskt relevant litteratur som berör något eller några av delkursens områden. Denna litteratur bearbetas och presenteras muntligt och skriftligt, främst på svenska men även på engelska.
Delkurs 2. Introduktion till fornnordisk religion och dess receptionshistoria, 7,5 hp
Kursen introducerar centrala motiv i fornnordisk religion. Genom exempel demonstreras hur man utifrån olika perspektiv kan närma sig ett fenomen och hur dessa angreppsätt påverkar resultatet. Vidare analyseras hur receptionen av fornnordisk religion präglat idéströmningar från romantiken och framåt. Vid sidan av den obligatoriska litteraturen väljer studenten i samråd med läraren ut teoretiskt och/eller metodologiskt relevant litteratur som berör något eller några av delkursens områden. Denna litteratur bearbetas och presenteras muntligt och skriftligt, främst på svenska men även på engelska.
Delkurs 3. Religionssociologiska perspektiv med särskild inriktning på nya religiösa rörelser, 7,5 hp
I kursen fördjupas kunskaperna om religionssociologiska teorier och metoder samt diskuteras hur religion kan användas för att legitimera maktanspråk. Centrala motiv inom nyare religiösa rörelser introduceras. Vid sidan av den obligatoriska litteraturen väljer studenten i samråd med läraren ut teoretiskt och/eller metodologiskt relevant litteratur som berör något eller några av delkursens områden. Denna litteratur bearbetas och presenteras muntligt och skriftligt, främst på svenska men även på engelska.
Delkurs 4. Uppsats, 7,5 hp
Kursen består av ett religionsvetenskapligt uppsatsarbete om cirka 20 sidor. Särskild vikt läggs vid övning i muntlig och skriftlig framställning, främst på svenska men även på engelska.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs minst 22,5 hp från Religionsvetenskap GR (A), 30 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
För den nätbaserade kursern gäller att kursinnehållet bearbetas vid webbseminarier. Tillgång till internetuppkoppling, dator och headset är därför nödvändig.
Examination
Examination sker i form av muntliga och skriftliga uppgifter samt aktivt seminariedeltagande.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.
Att delta i prov i betygshöjande syfte, s k plussning, är inte tillåtet vid Mittuniversitetet
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Anderberg, Thomas
- Titel: Guds moral: en essä om lidandets och ondskans problem
- Ort: Nora
- Upplaga: 2001
- Förlag: Nya Doxa
- Kommentar: 143 sidor.
- Författare/red: Modée, Johan och Hugo Strandberg (red)
- Titel: Frihet och gränser: Filosofiska perspektiv på religionsfrihet och tolerans
- Ort: Stockholm/Stehag
- Upplaga: 2006
- Förlag: Brutus Östlings bokförlag Symposium
- Kommentar: 251 sidor.
- Författare/red: Peterson, Michael, William Hasker, Bruce Reichenbach and David Basinger
- Titel: Förnuft och tro. En inledning till religionsfilosofin
- Ort: Nora
- Upplaga: 1997
- Förlag: Nya Doxa
- Kommentar: 310 sidor. (Reason and Religious Belief. Oxford: Oxford University Press, 1991)
Moment 2
- Författare/red: Andrén, Anders m fl
- Titel: Myter om det nordiska: mellan romantik och politik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Nordic Academic Press
- Kommentar: 189 sidor.
- Författare/red: Hultgård, Anders m fl
- Titel: Uppsala och Adam av Bremen
- Ort: Nora
- Upplaga: 1997
- Förlag: Nya Doxa
- Kommentar: 222 sidor.
- Författare/red: Steinsland, Gro
- Titel: Fornnordisk religion
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: 568 sidor.
Moment 3
- Författare/red: Furuseth, Inger & Repstad, Pål
- Titel: Religionssociologi: en introduktion
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Kommentar: 308 sidor.
- Författare/red: Hammer, Olav
- Titel: På spaning efter helheten: New Age, en folktro?
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1997
- Förlag: Wahlström & Widstrand
- Kommentar: 361 sidor.
Moment 4
- Författare/red: Kompendium om uppsatsskrivning. Tillhandahålls av institutionen.
Delkurs 1: Därtill tillkommer ytterligare cirka 300 sidor med anknytning till något eller några av delkursens områden. Litteraturen väljs i samråd med läraren. Delkurs 2: Därtill tillkommer ytterligare cirka 250 sidor med anknytning till något eller några av delkursens områden. Litteraturen väljs ut i samråd med läraren. Delkurs 3: Därtill kommer ytterligare cirka 500 sidor med anknytning till något eller några av delkursens områden. Litteraturen väljs ut i samråd med läraren.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket