Religionsvetenskap GR (B), Religionsvetenskap för ämneslärare, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Religionsvetenskap GR (B), Religionsvetenskap för ämneslärare, 30 hp
Religious Science Ba (B), Religious Science for Upper Secondary School Teacher, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: RK029G
  • Ämne huvudområde: Religionsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2017-11-08
  • Giltig fr.o.m: 2018-08-06

Syfte

Kursens syfte är att ge den studerande möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper om centrala teman i ämnet religionskunskap för gymnasieskolan samt utveckla en ämnes- didaktisk förståelse av dessa teman.

Lärandemål

Moment 1: Vetenskap, sekulära livsåskådningar och kritiskt tänkande, 7,5 hp
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
• beskriva och problematisera relationen mellan religion och vetenskap ur ett historiskt perspektiv
• redogöra för grundläggande kunskaps- och vetenskapsteoretiska begrepp och använda dem i diskussion och analys
• jämför, diskutera och problematisera scientism och kreationism
• beskriv och problematisera ickereligiösa livsåskådningar som ateism och humanism
• beskriva centrala tankeverktyg som är viktiga för att utöva kritiskt tänkande och använda dessa i både tal och skrift
• omsätta kunskaper och insikter om kritiskt tänkande till religionsdidaktisk reflektion kring olika arbetssätt att främja utvecklingen av kritiskt tänkande hos elever

Moment 2: Etik, livsfrågor och människosyn, 7,5 hp
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
• definiera och problematisera begreppen livsfrågor
• identifiera samhälleliga värdekonflikter, såväl med som utan religiöst innehåll, och diskutera samt analysera dem på ett nyanserat sätt och med utgångspunkt i etisk teori
• beskriva, jämföra och diskutera på ett nyanserat sätt hur människosyn och etik varierar såväl mellan som inom olika religioner
• presentera samtida och historiska perspektiv på genus, kön och sexualitet i olika religiösa traditioner
• problematisera relationen mellan religionsfrihet och mänskliga rättigheter samt identifiera och analysera värdekonflikter som kan uppstå i detta spänningsfält
• diskutera de yrkesetiska principer som genomsyrar läraryrket och reflektera på ett nyanserat sätt över de specifika yrkesetiska utmaningar som religionskunskaps- undervisning kan innebära

Moment 3: Identitet, kultur och mångfald 7,5 hp
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
• definiera och problematisera begreppen identitet och kultur
• beskriva och reflektera över hur ungdomars meningssökande och identitetsformering relaterar till populärkultur
• kritiskt reflektera över populärkulturella representationers roll och funktion som didaktiska redskap samt ge exempel på positiva såväl som negativa effekter
• beskriva och reflektera över hur relation mellan religion, sexualitet och identitet kan beskrivas samt ge nyanserade och ämnesdidaktiskt motiverade förslag på lektions- upplägg
• reflektera över vad som krävs för att en religionsdidaktik ska kunna beskrivas som intersektionellt medveten, normkritisk och interkulturell
• identifiera och analysera värdekonflikter som kan uppstå i skolans värld med avseende på kultur, religion, kön, genus och etnicitet samt peka på sätt att möta dem inom ramen för religionskunskapsundervisningen

Moment 4: Tematisk fördjupning, 7,5 hp
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
• analysera och diskutera religionsvetenskapliga och religionsdidaktiska forsknings- bidrag med utgångspunkt i teoretiska utgångspunkter, val av insamlings- och analys- metoder, kunskapsbidrag och forskningsetiska frågeställningar

• formulera en vetenskapligt relevant fråga/problemformulering samt behandla den inom ramen för en uppsats
• skriva en uppsats som i fråga om disposition, formalia och argumentation uppfyller de grundläggande kraven på vetenskapligt skrivande
• uppvisa ett nyanserat och kritiskt förhållningssätt i försvaret av det egna uppsats- arbetet samt i granskningen av medstuderandes uppsatser
• beskriva och tillämpa kriterierna för god forskningssed samt diskutera grund- läggande forskningsetiska frågor som rör religionsvetenskaplig forskning i allmänhet och religionsdidaktisk forskning i synnerhet
• reflektera över den egna lärandeprocessen under momentet och identifiera såväl effektiva och mindre effektiva tanke- och inlärningsstrategier

Innehåll

Kursen behandlar vetenskaps- och kunskapssyn, sekulära livsåskådningar, kritiskt tänkande, etik, livsfrågor, människosyn, populärkultur och ungdomars identitetsskapande. Den ämnesdidaktiska reflektionen tar sin utgångspunkt i intersektionella, interkulturella och normkritiska perspektiv. I kursens avslutande moment skriver den studerande en uppsats där såväl ämnesteoretiska som ämnesdidaktiska kunskaper fördjupas samtidigt som den studerande utvecklar ett vetenskapligt förhållningssätt och ett akademiskt skrivande.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs minst 15 godkända högskolepoäng (hp) från kursen Religionsvetenskap GR (A), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp.

Kursbeskrivning

Moment 1: Vetenskap, sekulära livsåskådningar och kritiskt tänkande, 7,5 hp (Science, secular worldviews and critical thinking, 7,5 credits)
I detta moment introduceras grunderna för vetenskapligt och kritiskt tänkande. Där ingår bland annat logik, argumentationsteori, källkritik, vetenskapsteori och metod. Vidare beskrivs och problematiseras relationen mellan religion och vetenskap. Sekulära livsåskåd- ningar introduceras och diskuteras. Momentet har också ett ämnesdidaktiskt tema i form av en fördjupad diskussion kring dels det kritiska tänkandets och källkritikens roll i religions- kunskapsämnet, dels vilka undervisningsmetoder som kan främja utvecklingen av en kritisk reflektionsförmåga hos elever.

Moment 2: Etik, livsfrågor och människosyn, 7,5 hp (Ethics, philosophy of life and the human being, 7,5 credits)
I detta moment står etik, människosyn, livsfrågor och livsåskådningar i centrum. Etiska teorier introduceras och värdekonflikter analyseras. Dessutom behandlas etikunder- visningen i skolan utifrån ett didaktiskt och ett värdepedagogiskt perspektiv. Lärares yrkes- etiska principer står också i fokus liksom de specifika etiska utmaningar som religions- kunskapsundervisning kan innebära. Vidare blir relationen mellan religionsfrihet och mänskliga rättigheter belyst.

Moment 3: Identitet, kultur och mångfald, 7,5 hp (Identity, culture and heterogeneity, 7,5 credits)
I detta moment behandlas religion med utgångspunkt i frågor om identitet, makt, populärkultur, genus och mångfald. Vidare introduceras teorier kring intersektionalitet, normkritik och interkulturalitet och tillämpas som redskap för ämnesdidaktisk reflektion.

Moment 4: Tematisk fördjupning, 7,5 hp (Thematic specialization, 7,5 credits)
I detta moment får den studerande vidareutveckla sitt kritiska och reflekterande förhållningssätt, sin ämnesdidaktiska kompetens och sitt akademiska skrivande. Den studerande ska skriva en mindre uppsats som fördjupar något av de teman som behandlats inom den aktuella kursen. Uppsatsen ska utgöra en kritisk resonerande litteraturöversikt där ett antal forskningsarbeten behandlas utifrån en specifik fråga.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och studiebesök.

Examination

Examination sker genom seminarier, inlämningsuppgifter, muntlig och skriftlig redovisning samt skriftlig tentamen. Deltagande vid seminarier, redovisningar, gruppövningar och tentamen är obligatoriskt. Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Backman, Ylva
  • Titel: Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier
  • Upplaga: 1a uppl 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Används på moment 1 och 4. Läses i urval ca 200 s.
Moment 1
  • Författare/red: Bronäs, Agneta & Runebou, Niclas
  • Titel: Ämnesdidaktik
  • Upplaga: 2:1 uppl 2016
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Franck, Olof & Stenmark, Mikael (red.)
  • Titel: Att undervisa om religion och vetenskap: med grund i ämnesplanen för religionskunskap
  • Upplaga: 1a uppl. 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Martinsson, Mattias
  • Artikeltitel: Ateism, livsåskådning och grundhållning
  • Tidskrift: Mening och mönster: bilder av teologi och livsåskådningsforskning: festskrift till Carl Reinhold Bråkenhielm
  • År/Volym/nr/sidor: 2010
  • Kommentar: Förlag Acta Universitatis Uppsaliensis (Kapitel i bok)
  • Författare/red: McGrath, Alister E.
  • Titel: Science & religion: a new introduction
  • Upplaga: 2nd ed. 2010
  • Förlag: Wiley-Blackwell
  • Kommentar: Läses i urval ca 150 s.
  • Författare/red: Sporrong, Elin, Westin Tikkanen, Karin
  • Titel: Kritiskt tänkande – i teori och praktik
  • Upplaga: 1a uppl. 2016
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: läses i urval
Moment 2
  • Författare/red: Collste, Göran
  • Titel: Inledning till etiken
  • Upplaga: 13., [utök. och uppdaterade] uppl., 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Franck, Olof & Löfstedt, Malin
  • Titel: Etikdidaktik: grundbok om etikundervisning i teori och praktik
  • Upplaga: 1a uppl 2015
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Franck, Olof & Stenmark, Mikael (red.)
  • Titel: Att undervisa om människosyner och gudsuppfattningar
  • Upplaga: 1a uppl. 2016
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Läses i urval
  • Författare/red: Lawton, Clive. & Morgan, Peggy. (red.)
  • Titel: Ethical issues in six religious traditions
  • Upplaga: 2 uppl., 2007
  • Förlag: Edinburgh University Press
Moment 3
  • Titel: Artiklar tillkommer
  • Kommentar: max 50 s.
  • Författare/red: Carlsson, David & Thalén, Peder (red.)
  • Titel: Det postsekulära klassrummet: mot ett vidgat religionskunskapsbegrepp
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Högskolan i Gävle
  • Webbadress: urn:nbn:se:hig:diva-20251
  • Kommentar: Nedladdningsbar via DIVA, läses i urval
  • Författare/red: Lorentz, Hans & Bergstedt, Bosse
  • Titel: Interkulturella perspektiv: pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer
  • Upplaga: 2., rev. uppl. 2016
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses i urval
  • Författare/red: Lundberg, Anna & Werner, Ann (red.)
  • Titel: En introduktion till genusvetenskapliga begrepp
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Nationella sekretariatet för genusforskning
  • Webbadress: http://www.genus.se/wp- content/uploads/En_introduktion_till_genusvetenskapliga_begrepp.pdf
  • Författare/red: Lundberg, Anna & Werner, Ann (red.)
  • Titel: Genusvetenskapens pedagogik och didaktik
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Nationella sekretariatet för genusforskning
  • Webbadress: http://www.genus.se/digitalAssets/1439/1439885_genuspedagogik_nywebbpdf.pdf
  • Författare/red: Löfstedt, Malin (red.)
  • Titel: Religionsdidaktik - mångfald, livsfrågor och etik i skolan
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses i urval ca 100 s.
  • Författare/red: wiktorin, Pierre
  • Titel: Religion och populärkultur: Från Harry Potter till Left Behind
  • Upplaga: Lawton, Clive. & Morgan, Peggy. (red.)
  • Förlag: Sekel
Moment 4
  • Titel: Avhandlingar/Forskningslitteratur tillkommer
  • Kommentar: Urval sker i samråd med läraren, handledaren.
  • Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jörgensen, Peter
  • Titel: Att skriva en bra uppsats
  • Upplaga: 3., omarb. uppl. 2014
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses i urval

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15