Socialt arbete AV, Hantering av alkohol- och drogproblem, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete AV, Hantering av alkohol- och drogproblem, 7,5 hp
Social Work Ma, Working methods with Alcohol and Drug Problems, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA002A
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Socialt arbete
  • Fastställd: 2007-04-03
  • Senast ändrad: 2013-09-28
  • Giltig fr.o.m: 2014-01-01

Syfte

Syftet med kursen är att presentera och diskutera olika strategier i hantering av alkohol- och drogproblem: prevention, motivationsarbete, behandling, självhjälp, tvångsvård och sociala stödinsatser. Familjeaspekter i anslutning till missbruk kommer också beröras. Vidare ska deltagarna självständigt kunna reflektera över olika teoretiska perspektiv och förklaringsmodeller till missbruk och beroende av alkohol och andra droger, samt därtill etiska frågeställningar. Vidare avser kursen att stimulera till diskussion och fördjupade analyser om betydelsen av människors sociala livsvillkor, ur ett internationellt perspektiv, som möjliga förklaringar till hur missbruk- och beroendeproblem utvecklats i olika samhälleliga kontexter.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna
- kunna beskriva, tillämpa och kritiskt granska metoder för preventions- och motivationsarbete samt etablerade
och kunskapsbaserade behandlingsmetoder samt metoder för screening och bedömning av alkohol- och drogberoende
- kunna planera och genomföra motiverande samtal på en mer avancerad nivå
- kunna planera och genomföra en vård- respektive behandlingsplan för personer med missbruk- eller beroendeproblem
- kunna förstå och diskutera etiska principers tillämpning i vård och behandling av personer med missbruk- eller beroende
- kunna kritiskt reflektera över olika teorier om processerna in i och ut ur missbruk och beroende där sociala, psykologiska, medicinska och samhälleliga faktorer kan interagera utifrån ett globalt – lokalt perspektiv
- förstå och diskutera betydelsen av människors sociala livsvillkor, ur ett internationellt perspektiv, som möjlig förklaring till hur missbruk- och beroendeproblem kan utvecklas i olika samhälleliga kontexter
- kunna förstå sin egen roll när man samverkar med andra professionella yrkesgrupper och frivilliga organisationer runt personer med missbruks- eller beroendeproblem.

Innehåll

Alkohol och andra droger diskuteras utifrån folkhälsa, prevention och behandling. Olika perspektiv diskuteras: folkhälsoproblem, sjukdom eller social avvikelse. Vidare ska deltagarna självständigt kunna reflektera över olika teoretiska perspektiv och förklaringsmodeller till missbruk och beroende av alkohol och andra droger, samt därtill etiska frågeställningar. Studenternas förmåga att tillämpa teoretiska kunskaper i socialt arbete med personer med missbruks- eller beroendeproblem tränas genom självständigt utformande av en behandlingsplanering utifrån fingerande ”ärenden”. Vidare ska studenterna kritiskt kunna analysera föreslagna diagnos- och bedömningsinstrument och behandlingsmodeller. Kursen omfattar även fördjupade kunskaper om betydelsen av det motiverande samtalets innehåll och utformning i socialt arbete med personer med missbruks- eller beroende-problem, vari etisk reflektion över den professionella rollen står i fokus. Kursen ger tillfälle till diskussion och fördjupade analyser om betydelsen av människors sociala livsvillkor, ur ett internationellt perspektiv, som möjliga förklaringar till hur missbruk- och beroendeproblem utvecklats i olika samhälleliga kontexter. Kursen omfattar även diskussion och reflektion om anhörigas utsatthet och delaktighet i situationen, begreppet "medberoende" i kritisk belysning. Vidare innehåller kursen en ökad förståelse för multiprofessionella teams samverkan runt personer och grupper med missbruks- eller beroendeproblem.

Behörighet

Kandidatexamen med 90 hp GR (A, B, C) i ett beteende- eller samhällsvetenskapligt huvudområde
eller
Godkända studier motsvarande 180 hp på socionomprogrammet, inklusive 15 hp självständigt arbete.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och verksamhetsbesök.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg E till A
krävs även deltagande i tre färdighetsövningar, två seminarier samt fem fältförlagda observationer. Färdighetsövningar, seminarier och de fältförlagda observationerna specificeras i studieguiden.

Betytskriterier se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen kan ingå i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 7

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Agerberg, M. (2004)
  • Titel: Kidnappad hjärna - en bok om missbruk och beroende
  • Upplaga: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: 231 sid.
  • Författare/red: Fahlke, C. (2012)
  • Titel: Handbok i missbrukspsykologi -teori och tillämpning
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Kommentar: 572 sid.
  • Författare/red: Farbring, C-Å. (2010)
  • Titel: Handbok i motiverande samtal -teori, praktik och implementering
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
  • Kommentar: 256 sid.
  • Författare/red: Heilig, M. (2011)
  • Titel: Beroendetillstånd
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: 253 sid.
  • Författare: Israelsson, M. & Gerdner, A. (2012)
  • Artikeltitel: Compulsory commitment to care of substance misusers – International trends during 25 years
  • Tidskrift: European Addiction Research
  • År/Volym/nr/sidor: 18, 302-321
  • Författare/red: Kinney, J. & Leaton, G. (1997)
  • Titel: Att släppa taget - en handbok för alkoholbehandlare
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: 400 sid.
  • Författare/red: Nelson, A. (2012)
  • Titel: Social work with substance users
  • Förlag: London: Sage
  • Kommentar: 216 sid

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15