Socialt arbete GR (A), Systemteoretiskt perspektiv på utredning och behandling, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Systemteoretiskt perspektiv på utredning och behandling, 15 hp
Social Work Ba (A), Systems oriented prespectives on assessment and treatment in social work, 15 ECTS

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA034G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
  • Fastställd: 2007-10-09
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-03

Syfte

Kursen omfattar systemteorier och praktiska tillämpningar kring socialt utrednings och behandlingsarbete

Syftet med kursen är att studenterna ska förvärva kunskap om
• socialt behandlings- och utredningsarbete utifrån ett systemteoretiskt perspektiv
• ett systemteoretiskt synsätt på socialt behandlings- och utredningsarbete
• med särskild inriktning mot ett brukarperspektiv och ett samarbetsperspektiv.

Lärandemål

Studenterna skall förvärva sådan kunskap att de kan arbeta utifrån ett systemteoretiskt arbetssätt inom socialt behandlings- och utredningsarbete.

Innehåll

Kursen är uppdelad i en teoretisk inledande del kring allmän systemteori därefter beskrivs och dessa teoriers tillämpning på utrednings och behandlingsarbete. Inom kursens ram finns ett antal seminarier där studenterna diskuterar och problematiserar egna erfarenheter från behandlings- och utredningsarbete utifrån systemteoretiska referensramar.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningens uppläggning framgår av aktuell kursinformation. Föreläsningar, seminarier, övningsmoment och grupparbeten kan förekomma.

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av individuell skriftlig och/eller muntlig tentamen.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Andersen, T.
  • Titel: Reflekterande processer
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003 (ny upplaga)
  • Förlag: Mareld
  • Författare/red: Berg, I., K., DeJong, P.
  • Titel: Att bygga lösningar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003 (ny upplaga)
  • Förlag: Mareld
  • Författare/red: Forsberg, G., Wallmark, J.
  • Titel: Nätverksboken
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003 (ny upplaga)
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Hansson, K.
  • Titel: Familjebehandling på goda grunder
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Gothia
  • Författare/red: Petitt, B., Olsson, H.
  • Titel: Om svar anhålles
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Mareld
  • Författare/red: Söderquist, M. (red)
  • Titel: Framgångsberättelser. Erfarenheter från terapi och vardagsliv.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Mareld
  • Författare/red: Wilson, J.
  • Titel: Barnets röst i utredning och behandling
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Mareld

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15