Socialt arbete GR (A), Systemteoretiskt perspektiv på utredning och behandling, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Systemteoretiskt perspektiv på utredning och behandling, 15 hp
Social Work Ba (A), Systems oriented prespectives on assessment and treatment in social work, 15 ECTS
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA034G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
- Fastställd: 2007-10-09
- Giltig fr.o.m: 2007-09-03
Syfte
Kursen omfattar systemteorier och praktiska tillämpningar kring socialt utrednings och behandlingsarbete
Syftet med kursen är att studenterna ska förvärva kunskap om
• socialt behandlings- och utredningsarbete utifrån ett systemteoretiskt perspektiv
• ett systemteoretiskt synsätt på socialt behandlings- och utredningsarbete
• med särskild inriktning mot ett brukarperspektiv och ett samarbetsperspektiv.
Lärandemål
Studenterna skall förvärva sådan kunskap att de kan arbeta utifrån ett systemteoretiskt arbetssätt inom socialt behandlings- och utredningsarbete.
Innehåll
Kursen är uppdelad i en teoretisk inledande del kring allmän systemteori därefter beskrivs och dessa teoriers tillämpning på utrednings och behandlingsarbete. Inom kursens ram finns ett antal seminarier där studenterna diskuterar och problematiserar egna erfarenheter från behandlings- och utredningsarbete utifrån systemteoretiska referensramar.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningens uppläggning framgår av aktuell kursinformation. Föreläsningar, seminarier, övningsmoment och grupparbeten kan förekomma.
Examination
Kunskapsredovisning sker i form av individuell skriftlig och/eller muntlig tentamen.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Andersen, T.
- Titel: Reflekterande processer
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003 (ny upplaga)
- Förlag: Mareld
- Författare/red: Berg, I., K., DeJong, P.
- Titel: Att bygga lösningar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003 (ny upplaga)
- Förlag: Mareld
- Författare/red: Forsberg, G., Wallmark, J.
- Titel: Nätverksboken
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003 (ny upplaga)
- Förlag: Liber
- Författare/red: Hansson, K.
- Titel: Familjebehandling på goda grunder
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Gothia
- Författare/red: Petitt, B., Olsson, H.
- Titel: Om svar anhålles
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Mareld
- Författare/red: Söderquist, M. (red)
- Titel: Framgångsberättelser. Erfarenheter från terapi och vardagsliv.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Mareld
- Författare/red: Wilson, J.
- Titel: Barnets röst i utredning och behandling
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Mareld