Socialt arbete GR (B), Missbruk och beroende av alkohol och andra droger, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Missbruk och beroende av alkohol och andra droger, 7,5 hp
Social Work Ba (B), Alcohol and drug dependence and misuse, 7,5 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA036G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 50%, Vård 50%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
- Fastställd: 2008-11-27
- Senast ändrad: 2009-06-09
- Giltig fr.o.m: 2009-08-31
Syfte
Studenterna skall förvärva kunskap om olika aspekter av missbruk och beroende, inklusive faktorer som bidrar i processer in i och ut ur missbruk.
Lärandemål
Studenterna skall efter kursen ha grundläggande kunskaper om
• Bruk, riskbruk, missbruk och beroende av alkohol och andra droger
• Teorier om processer in i och ut ur missbruk och beroende, där biologiska, psykologiska, sociala och kulturella faktorer interagerar
• Principer för vård- och behandlingsplanering, inklusive olika steg i utredningsförfarandet såsom identifiering, bedömning och diagnostik.
Studenterna skall vara orienterade om
• Olika rusmedel, missbruksmönster, verkningar och komplikationer
• Omfattning av bruk och missbruk i ett internationellt perspektiv
• Variationer i problembild med hänsyn till ålder, biologiskt och socialt kön, kulturell bakgrund, social situation samt personlighet och psykiatriska problem
• Preventionsarbete, generellt och inriktat på olika målgrupper
• Olika behandlingsmodeller såväl i öppenvård som i familjehem och institutionell vård, för unga respektive vuxna personer med missbruksproblem
• Andra hanteringsstrategier inklusive självhjälpsgrupper, familjeprogram och skadereducerande insatser
• LVM-vård och etiska frågor kopplade till tvångsvård
Studenterna skall vidare
• Kunna genomföra enklare motiverande samtal
Innehåll
• Presentation och problematisering av begreppen bruk, riskbruk, skadligt bruk (missbruk) och beroende.
• Grundläggande beroendelära, inklusive olika drogers inverkan och internationella spridning, samt teorier om missbruk och beroendeutveckling där biologiska, psykologiska, sociala och kulturella faktorer interagerar.
• De internationella diagnostiska kriterierna på skadligt bruk och beroende samt andra variationer i problembild, inkl. sådana som sammanhänger med skillnader i ålder, biologiskt och socialt kön, kulturell bakgrund, social situation samt personlighet och psykiatrisk komorbiditet.
• Motivation till förändring och faktorer som motiverar respektive demotiverar.
• Innebörd av evidensbaserad praktik inom missbruks- och beroendevård utifrån vetenskap, professionell erfarenhet och brukarmedverkan.
• Orientering om preventionsarbete dels generellt, dels med inriktning på särskilda målgrupper.
• Socialstyrelsens nationella riktlinjer för socialtjänstens och sjukvårdens insatser. Stor vikt kommer att läggas vid principer för vård- och behandlingsplanering för personer med skadligt bruk och beroende, inklusive utredningsförfarandet (kunskaper om problemidentifiering, problembedömning och beroendediagnostik samt olika instrument för dessa), och orientering om olika behandlingsmodeller samt eftervård. Dessa omfattar såväl öppenvård som familjehem och institutionell vård, såväl frivillig vård som tvångsvård, och både vård av unga och av vuxna personer.
• Andra hanteringsstrategier, såsom självhjälpsgrupper, familjeprogram och skademinimerande insatser.
• Färdighetstränande moment med övningar i screening och motiverande samtal.
Behörighet
Minst 30 hp i ämnet socialt arbete eller kurser som bedöms likvärdiga.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningens uppläggning framgår av aktuell kursinformation. Föreläsningar, seminarier, övningsmoment, grupparbeten och fältförlagda internat kan förekomma.
Examination
Examination sker i form av individuell skriftlig och/eller muntlig tentamen eller flera tentamina.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 4.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Agerberg, M.
- Titel: Kidnappad hjärna - en bok om missbruk och beroende
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur (230 s.)
- Författare/red: Andreassen, T.
- Titel: INstitutionsbehandling av ungdomar: vad säger forskningen?
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Gothia
- Författare/red: Arlebrink, J. & Larsson-Kronberg, M.
- Titel: Tvångsvård vid missbruk - LVM i teori och praktik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur (valda kapitel, c:a 70 s.)
- Författare/red: Barth, T. & Näsholm C.
- Titel: Motiverande samtal - MI: att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur (180 s.)
- Författare/red: Kinney, J. & Leaton, G.
- Titel: Att släppa taget - En handbok för alkoholbehandlare
- Ort: Lund
- Upplaga: 1997
- Förlag: Studentlitteratur (400 s.)
Tillkommer artiklar via lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket