Socialt arbete AV, Migration, social sammanhållning och socialt arbete, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete AV, Migration, social sammanhållning och socialt arbete, 15 hp
Social Work Ma, Migration, Social Cohesion and Social Work, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA042A
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 20%, Vård 80%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Socialt arbete
  • Fastställd: 2016-10-17
  • Senast ändrad: 2016-11-24
  • Giltig fr.o.m: 2017-01-01

Syfte

Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig fördjupade teoretiska kunskaper om och professionella färdigheter att arbeta i ett alltmer globaliserat och föränderligt samhälle som skapar nya utmaningar för det sociala arbetets praktik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten ha:

- fördjupade kunskaper om migrationsprocesser och dess konsekvenser på individ, grupp och samhällsnivå
- fördjupade kunskaper om det sociala arbetets praktik i en tid av välfärdsstatens förändring och ökade glokala sociala problem
- fördjupade kunskaper om urfolk och deras positioner och levnadsvillkor i dagens globaliserade samhällen
- fördjupade kunskaper om social sammanhållning ur ett socialt rättvise-perspektiv
- fördjupade kunskaper om och färdigheter att professionellt kunna arbeta med nya utsatta grupper i samhället som papperslösa immigranter och ensamkommande barn och ungdomar
- fördjupade kunskaper om och färdigheter att arbeta med krisarbete på individ, grupp och samhällsnivå ur ett intersektionellt perspektiv
- fördjupad förmåga att kritiskt reflektera över sin egen professionella roll och förmåga till förändringsinriktad social praktik i ett föränderligt samhälle.

Innehåll

Kursen behandlar socialt arbete i en tid av ekonomiska, politiska, sociala och ekologiska glokala problem och kriser och dess konsekvenser för människors levnadsvillkor och det sociala arbetets praktik. En central del av kursen handlar om socialt arbete i en tid av ökad migration och glokala sociala problem som drabbar olika individer, grupper och samhällen ur ett intersektionellt perspektiv. Kursen fokuserar också på krisbearbetning, socialt arbete med urfolk och med nya utsatta grupper som migranter, flyktingar, papperslösa immigranter och ensamkommande flykting barn och ungdomar. En central fråga som genomsyrar kursen är social rättvisa och social sammanhållning. En viktig del av kursen är att studenten ska fördjupa och utveckla ett självreflexivt och kritiskt förhållningssätt för att skapa bättre förståelse för och professionella färdigheter att kunna möta nya glokala sociala problem.

Behörighet

Kandidatexamen (180 hp) med minst 90 hp GR (A, B, C) i huvudområdet socialt arbete inklusive ett avslutande examensarbete eller motsvarande utländsk examen. Engelska kurs 6/Engelska B från svenskt gymnasium eller motsvarande. Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och färdighetsövningar.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom muntlig och skriftlig redovisning av ett grupparbete. För betyg E till A krävs även aktivt deltagande i fyra seminarier och fyra färdighetsövningar samt inlämnande av en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Seminarier, färdighetsövningar och inlämningsuppgifter specificeras närmare i studiehandledningen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: http://www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår som valbar fördjupningskurs i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 7.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare: Alston, M. (2015)
  • Artikeltitel: Social work, climate change and global cooperation
  • Tidskrift: International Social Work
  • År/Volym/nr/sidor: 58(3), 355-363
  • Författare: Björngren Cuadra, C. (2015)
  • Artikeltitel: Encounters With Irregular Migrants in Social Work-”Collateral Damage” and Reframing of Recognizability in Swedish Public Social Services
  • Tidskrift: Journal of Immigrant & Refugee Studies
  • År/Volym/nr/sidor: 13(3), 302-320
  • Författare/red: Dominelli, L. (2010)
  • Titel: Social work in a globalizing world
  • Förlag: Polity Press
  • Författare/red: Gray, M., Coates, J. & Yellow Bird, M. (2010)
  • Titel: Indigenous Social Work around the World: Towards Culturally Relevant Education and Practice
  • Förlag: London : Ashgate
  • Författare: Jönsson, J H. (2014)
  • Artikeltitel: Local Reactions to Global Problems: Undocumented Immigrants and Social Work
  • Tidskrift: British journal of Social Work
  • År/Volym/nr/sidor: 44(1), 35-52
  • Författare: Mattsson, T. (2014)
  • Artikeltitel: Intersectionality as a useful tool: anti-oppressive social work and critical reflection
  • Tidskrift: Affilia: The journal of Women and Social Work
  • År/Volym/nr/sidor: 29(1), 8-17
  • Författare: Morley, C. (2004)
  • Artikeltitel: Critical reflection in social work: a response to globalisation?
  • Tidskrift: International Journal of Social Welfare
  • År/Volym/nr/sidor: (13), 297-303
  • Författare: Nelson, D., Price, E., & Zubrzycki, J. (2016)
  • Artikeltitel: Critical social work with unaccompanied asylum-seeking young people: Restoring hope, agency and meaning for the client and worker
  • Tidskrift: International Social Work
  • År/Volym/nr/sidor: DOI: 10.1177/0020872816637663
  • Författare/red: SOU 2006:73 (2006)
  • Titel: Den segregerande integrationen: Om social sammanhållning och dess hinder
  • Förlag: Fritzes offentliga publikationer
  • Författare/red: SOU 2006:79 (2006)
  • Titel: Integrationens svarta bok: Agenda för jämlikhet och social sammanhållning
  • Förlag: Fritzes offentliga publikationer
  • Författare: Strier, R. (2013)
  • Artikeltitel: Responding to the Global Economic Crisis: Inclusive Social Work Practice
  • Tidskrift: Social Work
  • År/Volym/nr/sidor: 58(4), 344-353

Tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar enligt lärares anvisningar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15