Socialt arbete GR (C), Analys av det sociala arbetets metoder, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (C), Analys av det sociala arbetets metoder, 7,5 hp
Social Work Ba (C), Evaluation of methods in social work, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA045G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
  • Fastställd: 2009-09-20
  • Senast ändrad: 2013-03-21
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-25

Syfte

Kursen syftar till att fördjupa och vidareutveckla studenternas kunskaper
avseende kunskapsfrågor inom socialt arbete. Fokus riktas särskilt mot effekter av
olika insatser, och därför ägnas frågan om evidens och skilda utvärderingstekniker
ett särskilt intresse. Studenterna skall vidare förvärva en ökad förmåga att
reflektera över produktion och användning av kunskap, bl.a. i form av granskning
av forskningskvalitet samt användning av kunskap inom socialt arbete och aktivt
kunna orientera sig inom den aktuella professionella debatten på detta område.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna
- kunna värdera det kunskapsmässiga underlag som olika interventioner vilar på, vilket innefattar förmåga till kritisk granskning av professionella och vetenskapliga kunskapsanspråk
- ha kunskap om aktuella metoder för utvärdering och insikt i konsekvenser vid val av utvärderingsmetod
- uppvisa kunskaper om evidensbegreppets innehåll och framväxt inom socialt arbete
- kunna föra en diskussion om vilka problem och möjligheter som finns beträffande evidensbasering och utvärdering av det egna verksamhetsfältet.

Innehåll

Kursen innehåller
- en presentation av begrepp, modeller och bakomliggande teorier för utvärdering och evidens
- en introduktion till den aktuella professionella och vetenskapliga debatten avseende möjligheterna att evidensbasera det sociala arbetet
- en genomgång av de metodologiska problem och grundläggande villkor som omger försöken att producera kunskap om insatsers effekter.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända studier inom socionomutbildningen omfattande minst 142,5 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Handledning sker via en webbaserad lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen. För betyg E till A krävs även besvarandet av instuderingsfrågor kopplat till kurslitteraturen vilket preciseras närmare i studieguiden.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: http://www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp termin 5.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Adams, K., LeCroy, C., & Matto, H. (2009)
  • Titel: Limitations of evidence-based practice for social work education: Unpacking the complexity
  • Förlag: Journal of Social Work Education , 45 (2), 165-186
  • Författare/red: Blom, B., Morén, S., & Nygren, L. (red.) (2006)
  • Titel: Kunskap i socialt arbete: om villkor,processer och användning
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Natur & Kultur, 289 sid.
  • Författare/red: Blom, B., Nygren , L. & Morén, S. (2011)
  • Titel: Utvärdering i socialt arbete : Utgångspunkter, modeller och användning
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Natur och kultur, 332 sid.
  • Författare/red: Howard M.O., Allen-Meares, P. & Ruffolo, M.C. (2007)
  • Titel: Teaching evidence-based practice: Strategic and pedagogical recommendations for schools of social work
  • Förlag: Research on Social Work Practice , 17(5), 561-568
  • Författare/red: Oscarsson, L. (2009)
  • Titel: Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten - en introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Kommentus, 76 sid.
  • Författare/red: Petr, C. & Walter, U.M. (2009)
  • Titel: Evidence-based practice: a critical reflection
  • Förlag: European Journal of Social Work, 12(2), 221-232
  • Författare/red: Sheldon, B. (2001)
  • Titel: The Validity of Evidence-Based Practice in Social Work: A Reply to Stephen Webb
  • Förlag: British Journal of Social Work 31, 801-809
  • Författare/red: Socialdepartementet (2008)
  • Titel: Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten - till nytta för brukaren
  • Förlag: SOU 2008:18, 132 sid.
  • Författare/red: Webb, S. A. (2001)
  • Titel: Some Considerations on the Validity of Evidence-based Practice in social Work
  • Förlag: British Journal of Social Work 31, 57-79

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15