Socialt arbete GR (A), Centrala begrepp och teorier i socialt arbete, 12 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Centrala begrepp och teorier i socialt arbete, 12 hp
Social Work BA (A), Fundamental theories and concepts in social work, 12 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA054G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 12
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
- Fastställd: 2011-04-13
- Senast ändrad: 2011-12-16
- Giltig fr.o.m: 2012-01-01
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna grundläggande kunskaper om viktiga samhällsvetenskapliga teoribildningar relevanta för socialt arbete och särskilt för förståelsen av människans olika livsvillkor och de utmaningar som möter henne under hennes livslopp. Vidare syftar kursen till att introducera olika teorier som används i praktiskt socialt arbete med olika målgrupper.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna
- kunna redogöra för teorier som ligger till grund för olika arbetsmodeller och metoder i socialt arbete
- ha kunskaper att kritiskt kunna granska olika teorier som används i det sociala arbetets praktik
- redogöra för centrala samhällsvetenskapliga tanketraditioner
- redogöra för några samhällsvetenskapliga teorier om ojämlikhetens nationella och globala mekanismer
- redogöra för centrala sociologiska och psykologiska teorier om barndom, familj och åldrande
- diskutera förhållandet mellan ett psykologiskt och sociologiskt perspektiv på människors livsloppsutmaningar
- reflektera över den betydelse ålder, kön, klass och etnicitet har för människors livslopp och livsvillkor.
Innehåll
Kursen introducerar centrala samhällsvetenskapliga teorier, mikro- såväl som makroteorier, som har relevans för socialt arbete och för förståelsen av de utmaningar som möter människor i samhället under ett livsloppsperspektiv. Kursen ger grundläggande kunskaper om de mekanismer som genererar ojämlikheter mellan människor både lokalt och globalt.
Kursen indelas i två moment:
Moment 1: Individ- och gruppbaserade perspektiv 5 hp
Theoretical perspectives: Individuals and groups
Under kursens första moment introduceras studenterna i ett individ- och gruppbaserat perspektiv på människors livsloppsutmaningar och teorier i socialt arbete, liksom psykologiska tanketraditioner, presenteras. Särskild uppmärksamhet ägnas aktuell forskning som bedrivs med utgångspunkt från grundläggande utvecklingspsykologiska perspektiv, anknytningsteorier och kris- och traumateorier.
Moment 2: Sociala perspektiv 7 hp
Theoretical perspectives: The social context
Under kursens andra moment introduceras studenterna i ett bredare socialt perspektiv på människors livsvillkor och teorier i socialt arbete liksom sociologiska tanketraditioner relevanta för förståelsen av mänskliga samhällen på lokal och global nivå presenteras. Socioekonomisk differentiering, marginalisering och ojämlikhetsskapandet baserad på klasstillhörighet, kön och etnicitet ges särskilt vikt. Här ges också ett samhällsvetenskapligt perspektiv på familjen och deltagarna undersöker, från sådana utgångspunkter, de förändringar av familjelivet som äger rum idag. Kursen introducerar vidare socialgerontologiska begrepp och teorier som är relevanta för socialt arbete.
Med en avslutande kursintegration illustreras hur människors livsloppsutmaningar kan förstås från såväl mikro- som makroperspektiv och hur kön, klass, etnicitet och globalisering på olika sätt påverkar människors livslopp och livschanser.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt OB 5: Ma B och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, studiebesök och övningsmoment.
Examination
Moment 1 examineras genom seminarier och en individuell skriftlig tentamen. Moment 2 examineras genom seminarier, bokseminarier och en individuell skriftlig tentamen.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 2.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Adams, R., Dominelli, L. & Payne, M. (red.) (2009).
- Titel: Practising social work in a complex world
- Ort: Basingstoke
- Förlag: Palgrave McMillan, 368 sid.
- Författare/red: Fredriksen-Goldsen, K. I. & Muraco, A. (2010)
- Titel: Aging and Sexual Orientation: A 25-Year Review of Literature
- Förlag: Research on Aging 23(3): 372 – 413. (41 s)
- Författare/red: Giddens, A. & Griffiths, S. (2007)
- Titel: Sociologi
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur. (743 s)
- Författare/red: Kamali, M. (2004)
- Titel: Distorted Integration: Clientization of Immigrants in Sweden
- Ort: Uppsala
- Förlag: Centrum för multietnisk forskning (216 s)
- Författare/red: Loic Wacquant (2008)
- Titel: Urban Outcasts: A comparative sociology of urban marginality
- Ort: Cambridge UK
- Förlag: Polity Press (342 s)
- Författare/red: Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B.L., Loftus, G.R., Wagenaar, W.A., Atkinson, R.L. & Hilgard, E.R. (red.) (2009).
- Titel: Atkinson & Hilgard's introduction to psychology
- Ort: Andover
- Upplaga: (15. ed.)
- Förlag: Cengage Learning (Kap. 1, 3, 4, 6-7, 10-11)
- Författare/red: Perris, C. (1996)
- Titel: Kognitiv terapi i teori och praktik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 3, omarb. utg.
- Förlag: Natur och Kultur, 249 sid. (Kap. 1-14)