Socialt arbete GR (A), Centrala begrepp och teorier i socialt arbete, 12 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Centrala begrepp och teorier i socialt arbete, 12 hp
Social Work BA (A), Fundamental theories and concepts in social work, 12 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA054G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 12
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2011-04-13
  • Senast ändrad: 2020-03-20
  • Giltig fr.o.m: 2020-08-25

Syfte

Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig grundläggande kunskaper om samhällsvetenskapliga teoribildningar och centrala begrepp relevanta för det sociala arbetets praktik för social förändring och förbättrade livsvillkor för olika målgrupper. Särskild hänsyn tas till de globala och lokala strukturella och institutionella sammanhang som utgör grunden för människors olika livsvillkor och utmaningar i livet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna

- ha grundläggande kunskap om och kunna beskriva relevanta samhällsvetenskapliga teoribildningar och centrala begrepp som påverkar det sociala arbetets praktik på individ, grupp och samhällsnivå
- ha kritisk förmåga att jämföra och granska olika relevanta samhällsvetenskapliga teorier i socialt arbete
- ha grundläggande kunskap om och kunna beskriva teoretiska perspektiv om ojämlikhetsskapande mekanismer och maktrelationer
- ha grundläggande kunskap om och kunna beskriva relationer mellan teoretiska perspektiv och grundläggande etiska principer och förhållningssätt i socialt arbete.

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper om samhällsvetenskapliga teoribildningar och centrala begrepp relevanta för det sociala arbetets praktik för social förändring och förbättrade livsvillkor för olika målgrupper. Med utgångspunkt i det sociala arbetets grundläggande etiska principer och förhållningssätt problematiseras det sociala arbetets teorier och begrepp i förhållande till det sociala arbetets glokala sammanhang och utmaningar. Teoretiska perspektiv kring ojämlikhetsskapande mekanismer och maktrelationer på individuell, institutionell och strukturell nivå ägnas särskild uppmärksamhet.

Kursen behandlar och kritiskt granskar hur dessa till synes isolerade samhällsvetenskapliga traditioner har påverkar det sociala arbetets utveckling och praktiska fält. Kursen presenterar ett mer integrerat perspektiv på socialt arbete i en tid av globala förändringar och nya teoribildningar.

Under kursen kommer olika makro - strukturella och institutionella och mikro och individuella teorier och perspektiv på sociala problem och det sociala arbetets praktik att integreras. Detta för att öka studenternas förmåga att kritiskt granska isolerade förklaringsmodeller för förekomsten av sociala problem samt det sociala arbetets arbetsmetoder. Vidare presenterar kursen nya teoretiska perspektiv kring globala förändringar som utmanar det traditionella sociala arbetets individuella, lokala och nationella sammanhang. Dessa teorier och begrepp bidrar till ökad förståelse för det sociala arbetets nya och globala sammanhang och dess lokala konsekvenser.

Behörighet

Matematik B och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och ett grupparbete. Enstaka föreläsningar ges på engelska.

Examination

0100: Tentamen, 12 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Examination sker genom individuell skriftlig tentamen som speglar kursens syfte och lärandemål utifrån integrerande perspektiv.

För betyget E till A på hela kursen krävs även deltagande i ett kursövergripande grupparbete samt deltagande i två seminarium.

Betygskriterier se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 2.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Akademikerförbundet SSR, (2015)
  • Titel: Etik i socialt arbete: Etisk kod för socialarbetare
  • Författare/red: de los Reyes, P. & Kamali, M. (Eds.). (2006)
  • Titel: Bortom Vi och Dom: Teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering
  • Förlag: Stockholm: Fritzes
  • Författare/red: Herz, M. (2016)
  • Titel: Levande socialt arbete: Vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Författare: IFSW (International Federation of Social Workers)., IASSW (International Association of Schools of Social Work), & ICSW (International Council on Social Welfare)
  • Artikeltitel: Ethics in Social Work: statement of principles
  • Tidskrift: 2018
  • Webbadress: https://www.ifsw.org/wp-content/uploads/2018/07/Global-Social-Work-Statement-of-Ethical-Principles-IASSW-27-April-2018-1.pdf
  • Författare: IFSW (International Federation of Social Workers)., IASSW (International Association of Schools of Social Work), & ICSW (International Council on Social Welfare)
  • Artikeltitel: The Global Agenda for Social Work and Social Development: Commitment to Action
  • År/Volym/nr/sidor: 2012
  • Webbadress: www.globalsocialagenda.org.
  • Författare: Jones, D.N., & Truell, R. (2012)
  • Artikeltitel: The global agenda for social work and social development: A place to link together and be effective in a globalized world
  • Tidskrift: 55(4), 454–472
  • År/Volym/nr/sidor: International Social Work
  • Författare/red: Kamali, M. (2002)
  • Titel: Kulturkompetens i socialt arbete: om socialarbetarens och klientens kulturella bakgrund
  • Förlag: Stockholm: Carlsson
  • Författare/red: Kamali, M. (2004)
  • Titel: Distorted Integration: Clientization of Immigrants in Sweden
  • Förlag: Centrum för multietnisk forskning (216 s)
  • Författare/red: Lalander, P. & Svensson, B. (2014)
  • Titel: Perspektiv på social utsatthet
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Mattsson, T. (2015)
  • Titel: Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Författare/red: Payne, M. (2015)
  • Titel: Modern teoribildning i socialt arbete: Fjärde internationella utgåvan
  • Förlag: Stockholm: Natur och Kultur Akademisk
  • Författare/red: Unwin, P. & Misca, G. (2017)
  • Titel: Psychology and Social Work
  • Förlag: Polity Press
  • Kommentar: Ges ut i januari 2017

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15