Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 1, 22,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 1, 22,5 hp
Social Work Ba (B), Supervised field located education 1, 22,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA072G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 22,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Socialt arbete
- Fastställd: 2012-06-13
- Senast ändrad: 2015-05-22
- Giltig fr.o.m: 2015-08-30
Syfte
Syftet med kursen är att studenten i handledd fältförlagd utbildning ska få grundläggande kunskaper om, och färdigheter i, praktiskt socialt arbete på olika nivåer samt kunskaper om det sociala arbetets möjligheter, resurser och begränsningar. Studenten ska inhämta kunskap om och få förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor samt fysiska och psykiska hälsa i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer. I dessa sammanhang skall särskild uppmärksamhet ges åt den betydelse som kön, ålder, social klass, religion, etnicitet, sexuell läggning och funktionsnedsättning etc. har. Studenten ska även utveckla en grundläggande förmåga till professionellt bemötande och förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna
- kunna tillämpa förvärvade teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete
- ha kunskaper om verksamhetens, där den fältbaserade utbildningen genomförs, mål, organisation och arbetsmetoder
- ha kunskaper om tillämpningen av de lagar och konventioner som är av betydelse för den fältförlagda utbildningen
- ha kunskaper om betydelsen av interprofessionellt samarbete
- ha kunskaper om, och kritiskt kunna reflektera över, de synsätt, den värdegrund och de etiska aspekter som studenten mött under sin fältförlagda utbildning
- ha grundläggande förmåga att förstå, identifiera, utreda och analysera sociala processer, problem och insatser med särskilt fokus på aspekter kopplade till etnicitet, klass, generation och genus
- ha förmåga till ett professionellt bemötande och empatiskt förhållningssätt
- ha förmåga att redogöra för erfarenheter och kunskaper, inhämtade under den fältförlagda utbildningen, såväl muntligt som skriftligt.
Innehåll
Den fältförlagda utbildningen förläggs i olika verksamheter med direkt eller indirekt koppling till det sociala arbetets lokala och globala arenor. Studier förläggs antingen i någon verksamhet, som till exempel socialtjänst, skola eller hälso- och sjukvård, eller utanför och vid sidan av dessa i syfte att inhämta kunskap om marginaliserade gruppers levnadsvillkor, som till exempel genom att delta i människors vardag, kartlägga deras behov, designa projekt och skapa adekvat verksamhet. Fältförlagda studier kan också förekomma som en kombination av dessa två alternativ.
Under den fältförlagda utbildningen inhämtar studenten nya kunskaper och erfarenheter som, på ett kritiskt och reflexivt sätt, ska omsättas och relateras till tidigare kunskap och erfarenhet. Studenten skall ges möjlighet till regelbunden handledning och till arbetsuppgifter, som är individuellt utformade, och som uppfyller kursplanens lärandemål. Den studerande skall inhämta de kunskaper om den verksamhet, organisation där den fältförlagda utbildningen genomförs som är nödvändiga för att studenten ska kunna kritiskt reflektera över organisationens mål, funktion och arbetssätt. Genom att delta i olika möten tränas studenten i interprofessionellt samarbete och samverkan med blivande kollegor och samverkanspartners. Studenten ska under kursen reflektera över, och utveckla en medvetenhet om, den egna personens betydelse i socialt arbete och den personliga och professionella utvecklingen.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkända studier inom socionomutbildningen omfattande minst 54 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Den fältförlagda utbildningen genomförs under handledning av en kontrakterad handledare vilken i samarbete med ansvarig lärare på Mittuniversitetet har att följa och stödja studentens inlärnings- och utvecklingsprocess. Den handledda, fältförlagda, utbildningen utformas individuellt utifrån studentens behov och de särskilda intresseområden som kan knytas till mål- och metodinriktning vid den verksamhet, organisation, där den fältförlagda utbildningen genomförs. En individuell studieplan ska upprättas av handledare och student i samråd med lärare.
Studenten ska delta i förberedande seminarier vilka schemaläggs före kursstart. Vidare skall studenten föra loggbok. Studenten ska under den fältförlagda utbildningen ges möjlighet att reflektera över sig själv i förhållande till det sociala arbetet samt utveckla en grundläggande professionsidentitet.
Uppföljning av den fältförlagda utbildningen genomförs via regelbundna handledningssamtal, skriftliga inlämningsuppgifter samt två lärarledda fältseminarier.
Examination
Betygskriterier:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Bedömning görs fortlöpande via fyra skriftliga examinationsuppgifter, vilka utgörs av en individuell studieplan, ett samtals- eller observationsreferat, en reflektionsuppgift samt en praktikrapport. I de examinationsgrundande instrumenten ingår även handledares bedömning, enligt av avdelningen för socialt arbete, fastställda bedömningskriterier.
För att erhålla betyget godkänd krävs, förutom godkända examinationsuppgifter och handledares bedömning en inlämnad information om praktikplatsen samt deltagande i två obligatoriska seminarier. Seminarierna preciseras närmare i studiehandledning.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: http://www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Kursen ingår i Socionomutbildning 210 hp och ges på termin 3.
En students fältförlagda utbildning kan avbrytas av Mittuniversitetet om studenten uppvisar grov oskicklighet och riskerar att utsätta annan person eller utrustning för skaderisk. Beslut om avbrytande av fältförlagd utbildning fattas av examinator. Student vars fältförlagda utbildning avbryts har rätt till särskilda stödinsatser enligt riktlinjer som bestäms vid avdelningen för socialt arbete. Antalet möjliga examinationstillfällen på kursen begränsas till tre i enlighet med Mittuniversitetets bestämmelser.
Den fältförlagda utbildningen kan även göras utanför Sverige efter ansökan i särskild ordning.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare: Abram, F.Y & Cruce, A. (2007)
- Artikeltitel: A Re-conceptualization of ‘Reverse Mission’ for International Social Work Education and Practice
- Tidskrift: Social Work Education
- År/Volym/nr/sidor: Vol. 26, No. 1, February 2007, pp. 3–19
- Författare/red: Akademikerförbundet SSR (2006)
- Titel: Etik i Socialt arbete - Etisk kod för Socialarbetare antagen av Akademikerförbundet SSR
- Upplaga: 24 sid.
- Webbadress: http://www.akademssr.se
- Författare/red: Bie, K. (2009)
- Titel: Reflektionshandboken
- Ort: Malmö
- Förlag: Gleerups Utbildning AB, 96 sid.
- Författare/red: Erikson, M G. (2009)
- Titel: Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna, i uppl.
- Förlag: Lund; Studentlitteratur
- Kommentar: 121 sid.
- Författare: Gray, M., Coates, J, and Yellow Bird, M. (2010)
- Artikeltitel: Indigenous social work around the world: towards culturally relevant education and practice
- Tidskrift: Farnham: Ashgate
- År/Volym/nr/sidor: 1-59 sid.
- Författare/red: Hilmarsson, H.T. (2010)
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens: [en handledning i konsten att samtala]
- Ort: Lund
- Upplaga: (3. uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur, 223 sid.
- Författare/red: International federation of Social Workers (1997)
- Titel: Ethics in Social Work, Statement of principles
- Förlag: 3 sid.
- Webbadress: www.ifsw.org/en/p38000324,html
- Författare: Jones, D N., and R. Truell (2012)
- Artikeltitel: ‘The Global Agenda for Social Work and Social Development: A place to link together and be effective in a globalized world’
- Tidskrift: International Social Work
- År/Volym/nr/sidor: 55(4): 454–472
- Författare/red: Olsson, H., och Arnoldsson, C, (2010)
- Titel: Samtal kring handledning: erfarenheter och reflektioner
- Förlag: Lund: studentlitteratur
- Kommentar: 136 sid.
- Författare/red: Rökenes, O. H., Hanssen, P-H., (2007)
- Titel: Bära eller brista
- Förlag: Malmö: InterGraf AB
- Kommentar: 300 sid.
- Författare: Wehbi, S. (2009)
- Artikeltitel: Deconstructing motivations Challenging international social work placements
- Tidskrift: International Social Work
- År/Volym/nr/sidor: 52(1): 48–59