Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 1, 22,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 1, 22,5 hp
Social Work Ba (B), Supervised field located education 1, 22,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA072G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 22,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2012-06-13
  • Senast ändrad: 2018-03-19
  • Giltig fr.o.m: 2018-08-01

Syfte

Syftet med kursen är att studenten i handledd fältförlagd utbildning ska visa grundläggande kunskaper om, förståelse för och färdigheter i socialt arbete på individ-, grupp-, och samhällsnivå. Studenten ska visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor samt fysiska och psykiska hälsa i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer. Studenten ska visa kunskaper och förståelse kring det sociala arbetets praktik och social förändring med hänsyn till mänskliga rättigheter och social rättvisa. Studenten ska även visa förmåga till professionellt bemötande och förhållningssätt.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna
- visa grundläggande kunskap om den sociala kontexten i relation till sociala, ekonomiska och politiska förhållanden med särskilt fokus på pluralism, makt, privilegier, förtryck, våld och globalisering,
- visa kunskap om verksamhetens mål, organisation och arbetsmetoder,
- visa kunskap om och kunna reflektera över etiska riktlinjer, sociala och mänskliga rättigheter som är av betydelse för socialt arbete,
- visa kunskap om betydelsen av interprofessionellt samarbete och samverkan med välfärdsaktörer,
- kunna reflektera över globala förändringars lokala konsekvenser för social rättvisa,
- visa förmåga till och kunna reflektera över personlig och professionell utveckling i förhållande till bemötande och empatiskt förhållningssätt i socialt arbete,
- kunna tillämpa förvärvade teoretiska kunskaper i socialt arbete på grundläggande nivå,
- visa förmåga att redogöra för erfarenheter och kunskaper såväl muntligt som skriftligt.

Innehåll

Den handledda fältförlagda utbildningen förläggs i olika verksamheter inom det sociala arbetets lokala och globala arenor. I detta ingår att studenten inhämtar kunskaper om det sociala arbetets praktik som relateras och reflekteras till förvärvade teoretiska kunskaper och färdigheter. Regelbunden handledning och individuellt utformade uppgifter utifrån kursplanens lärandemål ger studenten möjlighet till färdighetsträning och att tillämpa anti-förtryckande teorier och metoder i socialt arbete. Genom att delta i det sociala arbetets olika arenor och möten med individer och grupper ges studenten möjlighet att reflektera över sin personliga och professionella utveckling.

Behörighet

54 hp varav samtliga kurser på termin 1 godkända +
Juridik för socialt arbete 1.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Den handledda fältförlagda utbildningen genomförs under handledning av utsedda yrkesverksamma handledare som tillsammans med ansvarig lärare på avdelningen för socialt arbete vid Mittuniversitetet har till uppgift att följa och stödja studentens inlärnings- och utvecklingsprocess. Undervisning sker i form av upptaktsmöten, fältseminarium och webbseminarier.

Examination

Betygskriterier:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Kursen examineras genom två obligatoriska seminarier och fem individuella skriftliga uppgifter i form av en individuell studieplan, ett samtals-
eller observationsreferat, en reflektionsuppgift, en information om praktikplatsen och en rapport om den handledda fältförlagda utbildningen. I de examinerande momenten ingår även handledares godkännande och bedömning, enligt fastställda bedömningskriterier.

Inlämningsuppgifter och Seminarier preciseras närmare i studiehandledningen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: http://www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kursen ingår i Socionomutbildning 210 hp och ges på termin 3.
En students handledda fältförlagda utbildning kan avbrytas av Mittuniversitetet om studenten uppvisar grov oskicklighet och riskerar att utsätta annan person eller utrustning för skaderisk. Beslut om avbrytande av handledd fältförlagd utbildning fattas av examinator. Student vars fältförlagda utbildning avbryts har rätt till särskilda stödinsatser enligt riktlinjer som bestäms vid avdelningen för socialt arbete. Antalet möjliga examinationstillfällen på kursen begränsas till tre i enlighet med Mittuniversitetets bestämmelser.

Den handledda fältförlagda utbildningen kan även göras utanför Sverige efter ansökan i särskild ordning.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Akademikerförbundet SSR (2015)
  • Titel: Etik i Socialt arbete - Etisk kod för Socialarbetare antagen av Akademikerförbundet SSR
  • Webbadress: http://www.akademssr.se
  • Författare/red: Bie, K. (2009)
  • Titel: Reflektionshandboken
  • Ort: Malmö
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB, 96 sidor.
  • Författare/red: Coates, J., & Gray, M. (2016)
  • Titel: Chapt 1. From ‘Indigenization’ to Cultural Relevance. I Gray, M., Coates, J. & Yellow Bird, M. (red.) Indigenous Social Work around the World: Towards Culturally Relevant Education and Practice.
  • Förlag: Ashgate, Farnham, s. 13-29.
  • Författare/red: Coates, J., Gray, M., & Yellow Bird, M. (2016)
  • Titel: Introduktion. I Gray, M., Coates, J. & Yellow Bird, M. (red.) Indigenous Social Work around the World: Towards Culturally Relevant Education and Practice
  • Förlag: Ashgate, Farnham, s 1-10.
  • Författare: Das, C., & Anand, J. C. (2014)
  • Artikeltitel: Strategies for critical reflection in international contexts for social work students
  • Tidskrift: International Social Work
  • År/Volym/nr/sidor: 2014, Vol. 57, No. 2, pp. 109-120
  • Författare/red: Erikson, M G. (2015)
  • Titel: Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
  • Förlag: Lund; Studentlitteratur, 111 sid
  • Författare/red: Herz, M. & Johansson, T. (2015)
  • Titel: Det professionella mötet: en grundbok
  • Förlag: Studentlitteratur, 127 sidor
  • Författare/red: IFSW (International Federation of Social Workers)., IASSW (International Association of Schools of Social Work), & ICSW (International Council on Social Welfare). (2012)
  • Titel: Ethics in Social Work: statement of principles
  • Webbadress: http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/
  • Författare: Jones, D N., & R. Truell (2012)
  • Artikeltitel: The Global Agenda for Social Work and Social Development: A place to link together and be effective in a globalized world
  • Tidskrift: International Social Work
  • År/Volym/nr/sidor: April 2012, Vol. 55, No. 4, pp. 454–472
  • Författare/red: Mattsson, T. (2015)
  • Titel: Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis
  • Förlag: Malmö: Gleerups, 204 sidor.
  • Författare/red: Midgley, J. (2016)
  • Titel: Chapt 2. Promoting Reciprocal International Social Work Exchanges: Professional Imperalism Revisited. I Gray, M., Coates, J. & Yellow Bird, M. (red.) Indigenous Social Work around the World: Towards Culturally Relevant Education and Practice.
  • Förlag: Ashgate, Farnham, s. 31-45.
  • Författare/red: Olson, H., & Arnoldsson, C. (2010)
  • Titel: Samtal kring handledning: erfarenheter och reflektioner
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur, 136 sidor
  • Författare/red: Payne, M. (2015)
  • Titel: Modern teoribildning i socialt arbete
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur, 566 sidor
  • Författare/red: Rökenes, O. H., & Hanssen, P-H., (2016)
  • Titel: Bära eller brista
  • Förlag: Malmö: Gleerups utbildning AB, 300 sidor

Övrig litteratur väljs i samråd med handledaren för att uppnå de färdigheter och kunskaper som krävs för respektive plats där den handledda fältförlagda utbildningen genomförs.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15