Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 1, 22,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 1, 22,5 hp
Social Work Ba (B), Supervised field located education 1, 22,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA072G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 22,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2012-06-13
- Senast ändrad: 2021-05-24
- Giltig fr.o.m: 2021-08-16
Syfte
Syftet med kursen är att studenten i handledd fältförlagd utbildning ska visa grundläggande kunskaper om, förståelse för och färdigheter i socialt arbete på individ-, grupp-, och samhällsnivå. Studenten ska visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor samt fysiska och psykiska hälsa i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer. Studenten ska visa kunskaper och förståelse kring det sociala arbetets praktik och social förändring med hänsyn till mänskliga rättigheter och social rättvisa. Studenten ska även visa förmåga till professionellt bemötande och förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna
- visa grundläggande kunskap om den sociala kontexten i relation till sociala, ekonomiska och politiska förhållanden samt förstå och belysa privilegier, förtyck och maktrelationer,
- visa kunskap om verksamhetens mål, organisation och arbetsmetoder,
- visa kunskap om och kunna reflektera över etiska riktlinjer, sociala och mänskliga rättigheter som är av betydelse för socialt arbete,
- visa kunskap om betydelsen av interprofessionellt samarbete och samverkan med välfärdsaktörer,
- kunna reflektera över globala förändringars lokala konsekvenser för social rättvisa,
- visa förmåga till och kunna reflektera över personlig och professionell utveckling i förhållande till bemötande och empatiskt förhållningssätt i socialt arbete,
- kunna tillämpa förvärvade teoretiska kunskaper i socialt arbete på grundläggande nivå,
- visa förmåga att redogöra för erfarenheter och kunskaper såväl muntligt som skriftligt.
Innehåll
Den handledda fältförlagda utbildningen förläggs i olika verksamheter inom det sociala arbetets lokala och globala arenor. I detta ingår att studenten inhämtar kunskaper om det sociala arbetets praktik som relateras och reflekteras till förvärvade teoretiska kunskaper och färdigheter. Regelbunden handledning och individuellt utformade uppgifter utifrån kursplanens lärandemål ger studenten möjlighet till färdighetsträning och att tillämpa teorier och metoder i socialt arbete. Genom att delta i det sociala arbetets olika arenor och möten med individer och grupper ges studenten möjlighet att reflektera över sin personliga och professionella utveckling.
Behörighet
Socialt arbete GR (A), Socialt arbete som profession och ämne - introduktion, 22,5 hp
Socialt arbete GR (A), Vetenskapsteori och metod I, 7,5 hp
Socialt arbete GR (A), Juridik för socialt arbete 1, 12 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Den handledda fältförlagda utbildningen genomförs under handledning av utsedda yrkesverksamma handledare som tillsammans med ansvarig lärare på institutionen för psykologi och socialt arbete vid Mittuniversitetet har till uppgift att följa och stödja studentens inlärnings- och utvecklingsprocess. Undervisning sker i form av upptaktsmöten, fältseminarium och webbseminarier.
Examination
0010: Handledd fältförlagd utbildning 1, 22,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Betygskriterier:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Kursen examineras genom två obligatoriska seminarier och fem individuella skriftliga uppgifter i form av en individuell studieplan, ett samtals-
eller observationsreferat, en reflektionsuppgift, en information om praktikplatsen och en rapport om den handledda fältförlagda utbildningen. I de examinerande momenten ingår även handledares godkännande och bedömning, enligt fastställda bedömningskriterier.
Inlämningsuppgifter och seminarier preciseras närmare i studiehandledningen.
Om studenten har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Kursen ingår i Socionomutbildning 210 hp och ges på termin 3.
En students handledda fältförlagda utbildning kan avbrytas av Mittuniversitetet om studenten uppvisar grov oskicklighet eller riskerar att utsätta annan person eller utrustning för skada. Beslut om avbrytande av handledd fältförlagd utbildning fattas av examinator. Vid avbrytande av handledd fältförlagd utbildning pga. uppvisad grov oskicklighet eller risk att utsätta annan person eller utrustning för skada erhåller studenten betyget Underkänt (U). Student vars fältförlagda utbildning avbryts har rätt till särskilda stödinsatser enligt riktlinjer som bestäms vid institutionen för psykologi och socialt arbete. Antalet möjliga examinationstillfällen på kursen begränsas till tre i enlighet med Mittuniversitetets bestämmelser.
Den handledda fältförlagda utbildningen kan även göras utanför Sverige efter ansökan i särskild ordning.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Akademikerförbundet SSR (2015)
- Titel: Etik i Socialt arbete - Etisk kod för Socialarbetare antagen av Akademikerförbundet SSR
- Webbadress: http://www.akademssr.se
- Författare/red: Coates, J., & Gray, M. (2016)
- Titel: Chapt 1. From ‘Indigenization’ to Cultural Relevance. I Gray, M., Coates, J. & Yellow Bird, M. (red.) Indigenous Social Work around the World: Towards Culturally Relevant Education and Practice.
- Förlag: Ashgate, Farnham, s. 13-29.
- Författare/red: Coates, J., Gray, M., & Yellow Bird, M. (2016)
- Titel: Introduktion. I Gray, M., Coates, J. & Yellow Bird, M. (red.) Indigenous Social Work around the World: Towards Culturally Relevant Education and Practice
- Förlag: Ashgate, Farnham, s 1-10.
- Författare: Das, C., & Anand, J. C. (2014)
- Artikeltitel: Strategies for critical reflection in international contexts for social work students
- Tidskrift: International Social Work
- År/Volym/nr/sidor: 2014, Vol. 57, No. 2, pp. 109-120
- Författare/red: Erikson, M G. (2015)
- Titel: Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
- Förlag: Lund; Studentlitteratur, 111 sid
- Författare/red: Herz, M. & Johansson, T. (2015)
- Titel: Det professionella mötet: en grundbok
- Förlag: Studentlitteratur, 127 sidor
- Författare/red: IFSW (International Federation of Social Workers)., IASSW (International Association of Schools of Social Work), & ICSW (International Council on Social Welfare) (2018)
- Titel: Ethics in Social Work: statement of principles
- Webbadress: http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/
- Författare: Jones, D N., & R. Truell (2012)
- Artikeltitel: The Global Agenda for Social Work and Social Development: A place to link together and be effective in a globalized world
- Tidskrift: International Social Work
- År/Volym/nr/sidor: April 2012, Vol. 55, No. 4, pp. 454–472
- Författare/red: Mantell, A. & Scragg, T. (2018)
- Titel: Reflective Practice in Social Work
- Förlag: Sage Publication Ltd.
- Författare/red: Mattsson, T. (2015)
- Titel: Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis
- Förlag: Malmö: Gleerups, 204 sidor.
- Författare/red: Midgley, J. (2016)
- Titel: Chapt 2. Promoting Reciprocal International Social Work Exchanges: Professional Imperalism Revisited. I Gray, M., Coates, J. & Yellow Bird, M. (red.) Indigenous Social Work around the World: Towards Culturally Relevant Education and Practice.
- Förlag: Ashgate, Farnham, s. 31-45.
- Författare/red: Olson, H., & Arnoldsson, C. (2010)
- Titel: Samtal kring handledning: erfarenheter och reflektioner
- Förlag: Lund: Studentlitteratur, 136 sidor
- Författare/red: Payne, M. (2015)
- Titel: Modern teoribildning i socialt arbete
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur, 566 sidor
- Författare/red: Rökenes, O. H., & Hanssen, P-H., (2016)
- Titel: Bära eller brista
- Förlag: Malmö: Gleerups utbildning AB, 300 sidor
Övrig litteratur väljs i samråd med handledaren för att uppnå de färdigheter och kunskaper som krävs för respektive plats där den handledda fältförlagda utbildningen genomförs.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket