Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 2, 22,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 2, 22,5 hp
Social Work Ba (B), Supervised field located education 2, 22,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA073G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 22,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Socialt arbete
  • Fastställd: 2012-06-13
  • Senast ändrad: 2015-11-17
  • Giltig fr.o.m: 2016-01-01

Syfte

Syftet med kursen är att studenten i handledd fältförlagd utbildning ska tillägna sig fördjupade och bredare kunskaper och färdigheter i praktiskt socialt arbete.
Studenten skall omsätta och jämföra kunskaper och erfarenheter från tidigare genomförd fältförlagd utbildning samt inhämta ytterligare kunskap om, och få ökad förståelse för, samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor, samt fysiska och psykiska hälsa. I detta sammanhang är det särskilt viktigt att beakta aspekter relaterade till kön, ålder, klass, etnicitet, religion, sexuell läggning och funktionsnedsättning etc.
Studenten skall, via färdighetsträning och ökat ansvar i förhållande till tidigare fältförlagd utbildning, vidareutveckla sin förmåga till professionellt bemötande och förhållningssätt.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna
- Ha kunskap om och kritiskt kunna reflektera över de arbetsmetoder och praktiker som används där den fältförlagda utbildningen genomförs och hur dessa syftar till att förebygga och/eller avhjälpa sociala problem
- Ha kunskap om och kritiskt kunna reflektera över det sociala arbetets praktik i förhållande till dess strukturella och institutionella sammanhang
- Kunna beskriva och visa kunskap om, samt kritiskt reflektera kring, det sociala arbetets organisering och profession i förhållande till den fältförlagda utbildningen
- Ha kunskap om och kritiskt kunna reflektera över hur globala förändringar påverkar människors levnadsvillkor och det sociala arbetets praktik lokalt
- Kunna kritiskt reflektera över, och ha kunskap om, sin egen roll som blivande socialarbetare och hur maktrelationer och system av privilegium spelar roll i professionellt bemötande och för dess sociala arbetets praktiker.
- Ha kunskap om och reflektera över det sociala arbetets etiska principer i förhållande till den fältförlagda utbildningen
- Visa fördjupad förmåga att såväl muntligt som skriftligt redovisa erfarenheter och kunskaper inhämtade under den fältförlagda utbildningen.

Innehåll

Den fältförlagda utbildningen förläggs i olika verksamheter med direkt eller indirekt koppling till det sociala arbetets lokala och globala arenor. Studier förläggs antingen i någon verksamhet, som till exempel socialtjänst, skola eller hälso- och sjukvård, eller utanför och vid sidan av dessa i syfte att inhämta kunskap om marginaliserade gruppers levnadsvillkor, som till exempel genom att delta i människors vardag, kartlägga deras behov, designa projekt och skapa adekvat verksamhet.

Under den fältförlagda utbildningen inhämtar studenten fördjupade och nya kunskaper och erfarenheter som, på ett kritiskt och reflexivt sätt, omsätts och relateras till tidigare kunskap och erfarenhet. Studenten skall ges möjlighet till regelbunden handledning och till arbetsuppgifter, som är individuellt utformade, och som uppfyller kursplanens lärandemål. Den studerande skall inhämta de kunskaper om den verksamhet, organisation där den fältförlagda utbildningen genomförs som är nödvändiga för att studenten ska kunna reflektera över organisationens mål, funktion och arbetssätt. Genom att delta i olika möten tränas studenten i interprofessionellt samarbete och samverkan. Studenten ska under kursen reflektera över, och ytterligare utveckla sin medvetenhet om, sin personliga och professionella utveckling.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända studier inom socionomutbildningen
omfattande minst 105 hp. Av dessa 105 hp skall 22,5 hp utgöras av handledd
fältförlagd utbildning 1.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Den fältförlagda utbildningen genomförs under handledning av en kontrakterad handledare som i samarbete med ansvarig lärare på Mittuniversitetet har att följa och stödja studentens inlärnings- och utvecklingsprocess. Den handledda fältförlagda utbildningen utformas individuellt utifrån lärandemål, studentens behov och de särskilda intresseområden som kan knytas till studentens tidigare erfarenheter och fältförlagda utbildning samt mål- och metodinriktning för den verksamhet, organisation där den fältförlagda utbildningen genomförs. Vidare skall studenten föra loggbok. Studenten ska under den fältförlagda utbildningen ges möjlighet att reflektera över sig själv i förhållande till det sociala arbetet, en fördjupad professionsidentitet samt kring sin personliga och professionella utveckling.

Examination

Betygskriterier:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Bedömning görs fortlöpande via fem inlämningsuppgifter och deltagande i ett seminarium.

Examinationsuppgifterna omfattar:
En individuell studieplan, en reflektionsuppgift, en skriftlig rapport inför seminarium samt en rapport för den handledda fältförlagda utbildningen.
För att erhålla betyget godkänd krävs, förutom godkända examinationsuppgifter och handledares bedömning även en inlämnad information om praktikplatsen samt deltagande i ett seminarium, vilket preciseras närmare i studiehandledning.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: http://www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 5.

En students fältförlagda utbildning kan avbrytas av Mittuniversitetet om studenten uppvisar grov oskicklighet och riskerar att utsätta annan person eller utrustning för skaderisk. Beslut om avbrytande av fältförlagd utbildning fattas av examinator. Student vars fältförlagda utbildning avbryts har rätt till särskilda stödinsatser enligt riktlinjer som bestäms vid avdelningen för socialt arbete, Mittuniversitetet.
Antalet möjliga examinationstillfällen på kursen begränsas till tre i enlighet med Mittuniversitetets bestämmelser.
Den fältförlagda utbildningen kan även göras utanför Sverige efter ansökan i särskild ordning.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Artikeltitel: The Global Agenda: For social work and social development commitment to action
  • Tidskrift: International Federation of Social Workers (2012)
  • Webbadress: http://www.globalsocialagenda.org/,
  • Kommentar: 8 sid.
  • Författare/red: Akademikerförbundet SSR (2015)
  • Titel: Etik i Socialt arbete - Etisk kod för Socialarbetare antagen av akademikerförbundet SSR
  • Webbadress: http://www.akademssr.se
  • Författare/red: Dominelli, L. (2008)
  • Titel: Social Work: Theory and Practice for a Changing Profession
  • Förlag: Cambridge, Polity Press
  • Kommentar: 307 sid.
  • Författare/red: Erikson, M G. (2009)
  • Titel: Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna, i uppl.
  • Förlag: Lund; Studentlitteratur
  • Kommentar: 121 sid.
  • Författare/red: Hawkins, P. & Shohet, R. (2008)
  • Titel: Handledning inom behandlande yrken
  • Ort: Lund
  • Upplaga: (1. uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur, 320 sid.
  • Författare/red: IFSW (International Federation of Social Workers)., IASSW (International Association of Schools of Social Work), & ICSW (International Council on Social Welfare). (2012)
  • Titel: Ethics in Social Work: statement of principles
  • Webbadress: http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/
  • Författare/red: Killén, K. (2008)
  • Titel: Professionell utveckling och handledning: ett yrkesövergripande perspektiv
  • Upplaga: ISBN: 978-91-44-04773-7
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur
  • Kommentar: 271 sid.
  • Författare/red: Olsson, E (2009)
  • Titel: Praktisk kunskap i socialt arbete: om naiva teorier i mötet med klienten
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: (1. uppl.)
  • Förlag: Gleerup, 151 sid.
  • Författare/red: Payne, M. (2006)
  • Titel: What is professional social work?
  • Ort: Bristol
  • Upplaga: (2., revised ed.)
  • Förlag: Policy Press, 219 sid.
  • Författare: Sakamoto, I., and R O. Pitner, (2005)
  • Artikeltitel: Use of Critical Consciousness in Anti-Oppressive Social Work Practice: Disentangling Power Dynamics at Personal and Structural Levels
  • Tidskrift: British Journal of Social Work
  • År/Volym/nr/sidor: (35): 435-452

Övrig litteratur väljs i samråd med handledaren för att uppnå de färdigheter och kunskaper som är praktikens syfte.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15