Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 2, 22,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 2, 22,5 hp
Social Work Ba (B), Supervised field located education 2, 22,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA073G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 22,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2012-06-13
- Senast ändrad: 2022-11-11
- Giltig fr.o.m: 2023-01-15
Syfte
Syftet med kursen är att studenten i handledd fältförlagd utbildning ska visa fördjupade kunskaper om, förståelse för och färdigheter i socialt arbete på individ-, grupp-, och samhällsnivå. Studenten ska visa fördjupad kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor samt fysiska och psykiska hälsa i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer. Studenten ska visa fördjupade kunskaper och förståelse kring det sociala arbetets praktik och social förändring med hänsyn till mänskliga rättigheter och social rättvisa. Studenten ska även visa förmåga till kritisk reflektion och professionellt bemötande och förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna
- visa fördjupad kunskap om och kunna kritiskt reflektera över den sociala kontexten i relation till sociala, ekonomiska och politiska förhållanden med särskilt fokus på pluralism, makt, privilegier, förtryck, våld och globalisering,
- visa kunskap om verksamhetens mål, organisation och arbetsmetoder,
- visa kunskap om och kunna kritiskt reflektera över etiska riktlinjer, sociala och mänskliga rättigheter som är av betydelse för socialt arbete,
- visa kunskap om betydelsen av interprofessionellt samarbete och samverkan med välfärdsaktörer,
- kunna kritiskt reflektera över globala förändringars lokala konsekvenser för social rättvisa,
- visa förmåga till och kunna kritiskt reflektera över personlig och professionell utveckling i förhållande till bemötande och empatiskt förhållningssätt i socialt arbete,
- kunna tillämpa förvärvade teoretiska kunskaper i socialt arbete på fördjupad nivå,
- visa förmåga att redogöra för, problematisera och analysera erfarenheter och kunskaper såväl muntligt som skriftligt.
Innehåll
Den handledda fältförlagda utbildningen förläggs i olika verksamheter inom det sociala arbetets lokala och globala arenor. I detta ingår att studenten inhämtar fördjupade kunskaper om det sociala arbetets praktik som relateras och kritiskt reflekteras till förvärvade teoretiska kunskaper och färdigheter. Regelbunden handledning och individuellt utformade uppgifter utifrån kursplanens lärandemål, ger studenten möjlighet till färdighetsträning och att tillämpa anti-förtryckande teorier och metoder i socialt arbete. Genom att delta i det sociala arbetets olika arenor och möten med individer och grupper ges studenten möjlighet till fördjupad reflektion över sin personliga och professionella utveckling.
Behörighet
Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 1, 22,5 hp
Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Den handledda fältförlagda utbildningen genomförs under handledning av utsedda yrkesverksamma handledare som tillsammans med ansvarig lärare på institutionen för psykologi och socialt arbete vid Mittuniversitetet har till uppgift att följa och stödja studentens inlärnings- och utvecklingsprocess. Undervisning sker i form av en introducerande föreläsning och webbinarier.
Examination
0020: Handledd fältförlagd utbildning 2, 22,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Betygskriterier:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Kursen examineras genom ett obligatoriskt webbinarium och sex individuella skriftliga uppgifter; 1) Individuell studieplan, 2) Information om praktikplats, 3) Etik i socialt arbete, 4) Personlig och professionell utveckling, 5) Rapport om den handledda fältförlagda utbildningen och 6) Individuell studieplan - resultatdel. Därutöver ingår även handledarens godkännande och bedömning enligt fastställda bedömningskriterier i examinationen. Inlämningsuppgifter och seminarier preciseras närmare i studiehandledningen.
Om student har beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 5.
En students handledda fältförlagda utbildning kan avbrytas av Mittuniversitetet om studenten uppvisar grov oskicklighet eller riskerar att utsätta annan person eller utrustning för skada. Beslut om avbrytande av handledd fältförlagd utbildning fattas av examinator. Vid avbrytande av handledd fältförlagd utbildning pga. uppvisad grov oskicklighet eller risk att utsätta annan person eller utrustning för skada erhåller studenten betyget Underkänt (U). Student vars handledda fältförlagda utbildning avbryts har rätt till särskilda stödinsatser enligt riktlinjer som bestäms vid institutionen för psykologi och socialt arbete, Mittuniversitetet. Antalet möjliga examinationstillfällen på kursen begränsas till tre i enlighet med Mittuniversitetets bestämmelser.
Den fältförlagda utbildningen kan även göras utanför Sverige efter ansökan i särskild ordning.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Artikeltitel: The Global Agenda: For social work and social development commitment to action
- Tidskrift: International Federation of Social Workers (2012)
- Webbadress: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/10437797.2012.10662225
- Författare/red: Akademikerförbundet SSR (2015)
- Titel: Etik i Socialt arbete - Etisk kod för Socialarbetare antagen av akademikerförbundet SSR
- Webbadress: http://www.akademssr.se
- Författare: Banks, S. (2016)
- Artikeltitel: Everyday ethics in professional life: social work as ethics work
- Tidskrift: 2016, 10:1, sid 35-52
- År/Volym/nr/sidor: Ethics and Social Welfare
- Författare/red: Erikson, M G. (2015)
- Titel: Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
- Förlag: Lund; Studentlitteratur, 111 sidor
- Författare/red: Hawkins, P. & Shohet, R. (2008)
- Titel: Handledning inom behandlande yrken
- Förlag: Studentlitteratur, 320 sidor
- Författare/red: International Association of Schools of Social Work, IASSW (2018)
- Titel: Global Social Work Statements of Ethical Principles
- Webbadress: http://www.iassw-aiets.org/wp-content/uploads/2018/04/Global-Social-Work-Statement-of-Ethical-Principles-IASSW-27-April-2018.pdf
- Författare: Jönsson, J. H. & Flem, A. (2018)
- Artikeltitel: International field training in social work education: beyond colonial divides
- Tidskrift: (2018) 37 (7), 895-908
- År/Volym/nr/sidor: Social Work Education
- Författare: Morley, C., & Dunstan, J. (2013)
- Artikeltitel: Critical Reflection: A response to Neoliberal Challenges to Field Education?
- Tidskrift: Social Work Education
- År/Volym/nr/sidor: 2013, Vol. 32, No. 2, pp. 141-156.
- Författare/red: Payne, M. (2006)
- Titel: What is professional social work?
- Förlag: Policy Press, 219 sidor
- Författare/red: Payne, M. (2015)
- Titel: Modern teoribildning i socialt arbete
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur, 566 sidor
- Författare: Sakamoto, I., and Pitner R.O., (2005)
- Artikeltitel: Use of Critical Consciousness in Anti-Oppressive Social Work Practice: Disentangling Power Dynamics at Personal and Structural Levels
- Tidskrift: British Journal of Social Work
- År/Volym/nr/sidor: June 2005, Vol.35, No. 4, pp. 435-452
Övrig litteratur väljs i samråd med handledaren för att uppnå de färdigheter och kunskaper som krävs för respektive plats där den handledda fältförlagda utbildningen genomförs.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket