Socialt arbete GR (A), Globalisering, migration och ensamkommande flyktingbarn, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Globalisering, migration och ensamkommande flyktingbarn, 7,5 hp
Social Work BA (A), Globalization, Migration and Unaccompanied Minors, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA081G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 60%, Samhällsvetenskap 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2016-10-17
  • Senast ändrad: 2023-11-17
  • Giltig fr.o.m: 2023-10-25

Syfte

Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig kunskaper om migrationen av ensamkommande flyktingbarn och deras livsvillkor och rättsliga förutsättningar i syfte att befrämja dessa barn- och ungdomars aktiva deltagande i integrationsprocessen. Kursen tar upp de nya migrationsprocesserna till Europa och de utmaningar den ökade migrationen av ensamkommande barn- och ungdomar innebär för socialt arbete. Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig professionella färdigheter att arbeta med dessa barn- och ungdomar och befrämja deras integration i det nya samhället.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten ha:

- kunskaper om globala processer bakom ökad migration av
ensamkommande flyktingbarn och ungdomar
- kunskaper om den svenska migrationspolitiken och dess nationella och internationella regelverk
- kunskaper om integrationsprocessen och ensamkommande flyktingbarns möjligheter och begränsningar till integration i Sverige
- kunskaper om ensamkommande barn och ungdomars livssituation utifrån risk- och skyddsfaktorer i deras vardag
- reflekterande kunskaper och färdigheter som främjar ett professionellt bemötande av dessa barn och ungdomar
- utvecklat sin förmåga till intersektionellt och kritiskt förhållningssätt i professionellt socialt arbete med ensamkommande flyktingbarn
- kunskaper om och kritisk reflektion i förhållande till olika arbetssätt, metoder och förhållningssätt som används i arbete med ensamkommande barn och ungdomar.

Innehåll

Kursen behandlar socialt arbete i en tid av ökad globalisering, ojämlikheter, krig och konflikter och dess konsekvenser för migration av ensamkommande flyktingbarn och ungdomar. Kursen behandlar vidare den svenska integrationspolitiken och dess nationella och internationella sammanhang och regelverk. Ett viktigt inslag i kursen är att belysa gruppen ensamkommande flyktingbarn som en heterogen grupp där bland annat klasstillhörighet, kön, etnicitet och individuella orsaker till migration ställer skilda villkor för bemötandet och möjligheterna till integration.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och färdighetsövningar.

Examination

0010: Skriftlig tentamen, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg E till A krävs även aktivt deltagande i de campusförlagda föreläsningarna, i två seminarier och två färdighetsövningar samt inlämnande av en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Seminarier, färdighetsövningar och inlämningsuppgifter specificeras närmare i studiehandledningen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: http://www.miun.se/betygskriterier

Övergångsbestämmelser

Denna kursplan är nedlagd. Kursens avvecklingsperiod är 2023-10-25 – 2024-10-25.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Çelikaksoy, A & Wadensjö, E. (2016)
  • Titel: Kartläggning av erfarenheter och forskning om ensamkommande flyktingbarn i Sverige och andra länder
  • Förlag: Stockholm: Stockholms universitets Linnécentrum för integrationsstudier (SULCIS)
  • Författare: Ferrara, P, Corsello, G, Sbordone, A, Nigri, L, Caporale, O, Ehrich, J, & Pettoello-Mantovani, M. (2016)
  • Artikeltitel: The "Invisible Children": Uncertain Future of Unaccompanied Minor Migrants in Europe
  • Tidskrift: The Journal of Pediatrics
  • År/Volym/nr/sidor: Vol.169, pp.332-333
  • Författare/red: Kamali, M. (2002)
  • Titel: Kulturkompetens i socialt arbete: om socialarbetarens och klientens kulturella bakgrund
  • Förlag: Stockholm: Carlsson
  • Författare/red: Kamali, M. (2015)
  • Titel: War, Violence and Social Justice: Theories for Social Work
  • Förlag: London: Routledge
  • Författare/red: Kamali, M. (Ed.). (2006)
  • Titel: Den segregerande integrationen: Om social sammanhållning och dess hinder
  • Förlag: (SOU: 2006: 73). Stockholm: Fritzes
  • Författare/red: Mattsson, T. (2015)
  • Titel: Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Författare: Munk, R. (2008)
  • Artikeltitel: Globalisation, Governance and Migration: an introduction
  • Tidskrift: Third World Quarterly
  • År/Volym/nr/sidor: 29(7), 1227-1246
  • Författare/red: SKL Sveriges Kommuner och Landsting (2013)
  • Titel: Röster från ensamkommande barn: ett projekt med samverkansperspektiv
  • Förlag: Stockholm: Sveriges kommuner och Landsting
  • Författare/red: Socialstyrelsen (2014)
  • Titel: Ensamkommande barns och ungas behov: en kartläggning
  • Förlag: Stockholm: Socialstyrelsen
  • Författare: Sundqvist, J, Ögren, K, Padyab, M, & Ghazinour, M. (2015)
  • Artikeltitel: Collaboration patterns among Swedish professionals in the repatriation of unaccompanied asylum-seeking refugee children: an explorative study
  • Tidskrift: European Journal of Social Work

Barnkonventionen Dublinförordningen

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15