Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp
Social Work BA (B), Social Vulnerability and Social Problems, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA089G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Vårdområdet 80%, Samhällsvetenskapliga området 20%
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2025-03-10
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska vidareutveckla sina kunskaper om social utsatthet och sociala problems underliggande faktorer, sammanhang och möjliga lösningar. Studenten ska reflektera och kunna få fördjupade kunskaper om olika målgruppers särskilda livsvillkor och behov samt hur olika interventioner och arbetssätt kan förebygga social utsatthet och erbjuda möjligheter till förändring. Vidare att, utifrån intersektionella perspektiv, kunna reflektera och diskutera olika målgruppers utsatthet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- känna till och kritiskt kunna diskutera olika teoretiska perspektiv på ojämlika livsvillkor i välfärdsstaten samt reflektera över hur dessa kan bidra till en förståelse av olika målgruppers utsatthet
- känna till och kritiskt kunna diskutera och reflektera om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
- kunna diskutera och förstå globaliseringens konsekvenser för människor i olika samhällen och dess konsekvenser för det sociala arbetets verksamhetsfält
- ha kunskap om olika typer av interventioner och arbetssätt, såväl förebyggande som behandlande, som kan tillämpas i arbetet med olika typer av sociala problem
- kunna reflektera över sin professionsroll i relation till social utsatthet och olika utsatta målgrupper.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment: ett teoretiskt moment om social utsatthet och sociala problem, samt ett moment som rör professionell och personlig utveckling. De olika momenten introduceras var och en för sig för att i slutänden resultera i en helhetsbild av social utsatthet i teori och praktik.
Moment 1: Social utsatthet och sociala problem, 10 hp
Social exclusion and social problems, 10 credits
Inledningsvis diskuteras underliggande faktorer bakom social utsatthet och sociala problem, hur normalitet respektive avvikelse skapas och vidmakthålls samt den sociala utsatthetens mångfacetterade verklighet.
Därefter ska studenten få fördjupande kunskaper kring familj-, barn- och unga, beroende- och missbruksproblematik, funktionsnedsättning, äldre och åldrande samt mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Syftet är att studenten ska kunna reflektera kring olika målgruppers livsvillkor och behov. Studenten ska även kunna reflektera kring hur ojämlika livsvillkor bidrar till social utsatthet för olika målgrupper.
Genom momentet ska studenten få kunskap om hur olika interventioner och arbetssätt kan förebygga social utsatthet och erbjuda möjligheter till förändring.
Moment 2: Personlig och professionell utveckling och kritisk reflektion, 5 hp
Professional and personal development and critical reflection, 5 credits
I momentet läggs fokus på personlig och professionell utveckling i förhållande till temaområdet social utsatthet och sociala problem. Syftet är att studenten ska kunna reflektera över sin professionsroll i relation till olika målgruppers utsatthet, samt knyta egna erfarenheter till teoretiska perspektiv som problematiserar det sociala arbetets professionsutövning.
Genom övningar och basgruppsamtal ges studenten möjlighet till reflektion kring privilegium och makt i det sociala arbetet. Studenten ska kunna tillämpa denna kunskap för sin personliga professionella utveckling.
Behörighet
Socialt arbete GR (A), Centrala begrepp och teorier i socialt arbete, 12 hp
Socialt arbete GR (A), Socionomers arbetsuppgifter och professionsroller, 6 hp
Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 1, 22,5 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning förmedlas med hjälp av föreläsningar, seminarier, övningar och basgruppssamtal. Enstaka föreläsningar kan komma att ges på engelska.
Examination
1010: Moment 1 – Seminarium 1, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
1020: Moment 1 – Seminarium 2, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
1030: Moment 1 – Seminarium 3, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
1040: Moment 1 – Seminarium 4, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
1050: Moment 1 – Individuell skriftlig hemtentamen, 8 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2010: Moment 2 – Två basgruppsamtal, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2020: Moment 2 – Två samtalsövningar, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2030: Moment 2 – Övning 2, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2040: Moment 2 – Individuell skriftlig hemtentamen, 2,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Moment 1 - Social utsatthet och sociala problem
Momentet examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen. För betyg G till VG krävs även deltagande i fyra seminarier. Seminarierna preciseras i studiehandledningen.
Moment 2 - PPU och kritisk reflektion
Momentet examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen. För betyg G krävs även aktivt deltagande i tre övningar, samt aktivt deltagande i två basgruppssamtal. Samtliga preciseras i studiehandledningen.
Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 4.
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod SA057G.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Bergman, S. & Blomqvist, C. (2018)
Titel: Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld
Förlag: Studentlitteratur, 122 sid.
Författare/red: Blomberg, S. & Petersson, J. (2003)
Artikeltitel: Offentlig äldreomsorg som en del i ett socialt medborgarskap
År/Volym/nr/sidor: Nr 4, 303-318. 15 sid.
Tidskrift: Socialvetenskaplig tidskrift
Författare/red: Bruno, L. & Becevic, Z (2020)
Titel: Barn och unga i utsatta livssituationer : perspektiv från forskning och praktik
Förlag: Liber, 289 sid.
Författare/red: Calasanti, T. (2016)
Artikeltitel: Combating ageism: How successful is successful aging?
År/Volym/nr/sidor: 56(6), 1093–1101. 8 sid.
Tidskrift: The Gerontologist
Webbadress: DOI:10.1093/geront/gnv076
Författare/red: Cox, C. & Pardasani, M. (2017)
Artikeltitel: Aging and Human Rights: a Rights-based Approach to Social Work with Older Adults
År/Volym/nr/sidor: Nr 2 98-106, 8 sid.
Tidskrift: Journal of Human Rights and Social Work
Webbadress: https://doi.org/10.1007/s41134-017-0037-0
Författare/red: Egard, H., Runesson, I. & Svensson Chowdhury, M.
(red.) (2024)
Titel: Funktionsförmåga, funktionshinder och
socialt arbete
Upplaga: Upplaga 1
Förlag: Gleerups, 224 sid.
Författare/red: Forkby, T., Enell, S.& Thulin, J. (2023)
Titel: Prevention med barn och unga- teori och praktik för socialt arbete och pedagogiskt arbete
Förlag: Studentlitteratur, 393 sid.
Författare/red: Ghazanfareeon Karlsson, S. & Jönsson, J.H. (2020)
Artikeltitel: Forced migration, older refugees and displacement: Implications for social work as a human rights profession
Tidskrift: Journal of Human Rights and Social Work. 11 sid.
Webbadress: DOI: 10.1007/s41134-020-00120-6
Författare/red: Gustavsson, B. & Österberg, T. (2011)
Artikeltitel: Barnfattigdom i storstäderna
År/Volym/nr/sidor: 6: 2011, 18-30. 12 sid.
Tidskrift: Socionomens forskningssupplement
Författare/red: Hagestad, G. & Uhlenberg, P. (2005)
Artikeltitel: The social separation of old and young. A root of Ageism.
År/Volym/nr/sidor: vol. 61, no. 2:343-360. 17 sid.
Tidskrift: Journal of Social Issues
Författare/red: Hallberg, U. (2018)
Titel: Föräldraskap och Funktionsnedsättning - en kunskapsöversikt
Förlag: Liber, 120 sid.
Författare/red: Herz, M. (Red) (2022)
Titel: Kritiskt socialt arbete
Upplaga: Upplaga 2
Förlag: Liber, 264 sid.
Författare/red: Holm Ivarsson, B., Ortiz, L. & Wirbing, P. (2024)
Titel: MI - motiverande samtal för socialt arbete: praktisk handbok för socialt arbete
Förlag: Gothia, 88 sid.
Författare/red: Håkansson, A. (2023)
Titel: Spelberoende. I: A. Lindqvist Bagge, M. Hildebrand Karlén (Red). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi
Förlag: Liber, s. 95–104, 9 sid.
Författare/red: International federation of Social Workers (2018)
Titel: Ethics in Social Work, Statement of Principles
Webbadress: http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/
Kommentar: 3 sid.
Författare/red: Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. (2023)
Titel: Alkohol- och narkotikaproblem
Upplaga: Upplaga 2
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Kapitel 3, 5-6 samt 9-13. 252 sid.
Författare/red: Jönson, H. & Harnett, T. (2024)
Titel: Socialt arbete med äldre
Upplaga: Upplaga 2
Förlag: Natur & Kultur, 305 sid.
Författare/red: Krekula, C., Närvänen, A.-L. & Näsman, E. (2005)
Artikeltitel: Ålder i intersektionell analys
År/Volym/nr/sidor: Nr 2-3, 81-94. 13 sid.
Tidskrift: Kvinnovetenskaplig tidskrift
Författare/red: Laanemets, L., Mattsson, T. & Nordling, V. (2013)
Artikeltitel: Frikoppling, sammankoppling och besvärliga maktrelationer i socialt arbete
År/Volym/nr/sidor: Nr 3-4, 168–185. 18 sid.
Tidskrift: Socialvetenskaplig tidskrift
Författare/red: Moser Hällen, L. (red.) (2021)
Titel: Intersektionella perspektiv på våld i nära relationer
Förlag: Liber, 232 sid.
Författare/red: Nelson, A. (2011)
Titel: Social work with substance users.
Förlag: London: SAGE, 205 sid.
Författare/red: Petersson, F. & Davidsson, T. (red.) (2016)
Titel: Social exkludering – perspektiv, process, problemkonstruktion
Förlag: Lund, Studentlitteratur, 286 sid.
Författare/red: Socialstyrelsen (2023)
Titel: Kommunal vård och omsorg för äldre hbtqi-personer - en kartläggning
Förlag: Socialstyrelsen, 27 sid.
Författare/red: Socialstyrelsen (2019)
Titel: Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende: stöd för styrning och ledning : 2019
Förlag: Socialstyrelsen, 144 sid.
Författare/red: Socialstyrelsen (2020)
Titel: Behandling av spelmissbruk och spelberoende Kunskapsstöd med rekommendationer till hälso- och sjukvården och socialtjänsten
Förlag: Socialstyrelsen, 50 sid.
Författare/red: Stranz, H. & Wiklund, S. (2011)
Artikeltitel: Välfärdssamhällets marginal - om socialbidragstagande bland ensamstående mödrar av svensk och utländsk härkomst
År/Volym/nr/sidor: Nr 1, 42-62. 20 sid.
Tidskrift: Socialvetenskaplig tidskrift
Kommentar: Finns att hämta på internet.
Författare/red: Strandberg, T., Matérne, M. & Udo, C.
(red.) (2024)
Titel: Socialt och kurativt arbete med personer med funktionsnedsättning
Upplaga: Upplaga 1
Förlag: Liber, 212 sid.
Författare/red: Van Regenmortel, S., De Donder, L., Dury, S., Smetcoren, A.-S., De Witte, N., & Verté, D. (2016)
Artikeltitel: Social exclusion in later life: A systematic review of the literature
År/Volym/nr/sidor: 9(4), 315–344. 29 sid.
Tidskrift: Journal of Population Ageing
Författare/red: Wang, Y. & Matz Costa, C. (2019)
Artikeltitel: Gender differences in the effect of social resources and social status on the retirement satisfaction and health of retirees
År/Volym/nr/sidor: 62(1), 86-107. 21 sid.
Tidskrift: Journal of Gerontological Social Work
Författare/red: Wilkinson, R. & Pickett, K. (2011)
Titel: Jämlikhetsanden
Förlag: Karneval, 304 sid.
Författare/red: Wrzus, C., Hänel, M., Wagner, J., & Neyer, F. J. (2013)
Artikeltitel: Social network changes and life events across the life span: A meta-analysis
År/Volym/nr/sidor: 139(1), 53-80. 27 sid.
Tidskrift: Psychological Bulletin