Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp
Social Work BA (B), Social Vulnerability and Social Problems, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA089G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 80%, Samhällsvetenskap 20%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2020-10-05
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-10

Syfte

Kursens syfte är att vidareutveckla kunskaper om den sociala utsatthetens och de sociala problemens sammanhang, mekanismer och möjliga lösningar. Kursen
behandlar olika målgruppers särskilda livsvillkor och behov, samt hur olika arbetsmetoder kan förebygga social utsatthet och erbjuda möjligheter till förändring.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten

- känna till och kritiskt kunna diskutera olika komplexa teoretiska perspektiv och ojämlika livsvillkor i välfärdsstaten samt reflektera över hur dessa kan bidra till en förståelse av olika målgruppers utsatthet
- kunna diskutera och förstå globaliseringens lokala uttryck och dess individuella konsekvenser för det sociala arbetet
- ha kunskap om olika typer av interventioner och arbetssätt, såväl förebyggande som behandlande för olika typer av sociala problem
- kunna reflektera över det egna förhållningssättet i relation till olika problemområden.

Innehåll

Kursen är indelad i tre moment: ett teoretiskt block om social utsatthet och sociala problem, fältförlagda studier och temadagar samt ett moment som rör professionell och personlig utveckling. De olika momenten introduceras var och en för sig för att i slutänden resultera i en helhetsbild av social utsatthet i teori och praktik.

Moment 1: En introduktion till social utsatthet och sociala problem, 9 hp
Introduction to social exclusion and social problems, 9 credits

Under kursens introduktion diskuteras mekanismerna bakom social utsatthet och
sociala problem, hur normalitet och avvikelse skapas, vidmakthålls och möjliga vägar till förändring.

Moment 2: fältförlagda studier och temaområden, 3 hp
Field located studies and themes, 3 credits

Utifrån syftet att vidareutveckla kunskaper om de sociala problemens sammanhang, mekanismer och möjliga lösningar genomförs under kursen ett antal studiebesök på verksamhet som jobbar med någon eller några av målgrupperna inom socialt arbete. Syftet är att illustrera olika målgruppers särskilda livsvillkor och behov, liksom att synliggöra den sociala utsatthetens mångfacetterade verklighet samt hur olika arbetsmetoder kan förebygga social utsatthet och erbjuda möjligheter till förändring. Syftet är vidare att identifiera och kritiskt granska de olika verksamheternas arbetssätt.
Utifrån syfte att kunna reflektera över det egna förhållningssättet i relation till olika problemområden fördjupas kunskapen om olika centrala temaområden inom socialt arbete.

Moment 3: Personlig och professionell utveckling och kritisk reflektion, 3 hp
Professional and personal development and critical reflection, 3 credits

I momentet läggs fokus på personlig och professionell utveckling i förhållande till kunskap om utsatta grupper, familjer och individer i en föränderlig värld. Personlig och professionell utveckling diskuteras och tränas i basgrupperna där kritisk reflektion, privilegium/er och maktrelationer betonas.

Behörighet

Socialt arbete GR (A), Socionomers arbetsuppgifter och professionsroller, 6 hp
Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 1, 22,5 hp
Socialt arbete GR (A), Centrala begrepp och teorier i socialt arbete, 12 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning förmedlas med hjälp av föreläsningar, seminarier, studiebesök, tillämpningsövningar (och basgruppssamtal).
Enstaka föreläsningar kan komma att ges på engelska.

Examination

0010: En introduktion till social utsatthet och sociala problem, 9 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

0020: Fältförlagda studier och temaområden, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

0030: PPU och kritisk reflektion, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Moment 1: En introduktion till social utsatthet och sociala problem, 9 hp

Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg G till VG krävs även deltagande i två litteraturseminarier och två tillämpningsövningar. Litteraturseminarier och tillämpningsövningar preciseras i studiehandledningen.

Moment 2: Fältförlagda studier och temaområden, 3 hp

Momentet examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. För betyg G till VG krävs även deltagande i fyra temadagar och ett fältbesök med ett tillhörande seminarium. Temadagar och studiedagar preciseras i studiehandledningen.

Moment 3: Personlig och professionell utveckling och kritisk reflektion, 3 hp

För betyg G krävs aktivt deltagande i två färdighetstränande inslag, samt deltagande i två basgruppssamtal. Samtliga preciseras i studiehandledningen.

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 4.

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod SA057G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bergman, S. & Blomqvist, C. (2012)
  • Titel: Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld
  • Förlag: Studentlitteratur. 122 sid.
  • Författare/red: Blomberg, S. & Petersson, J. (2003).
  • Titel: Offentlig äldreomsorg som en del i ett socialt medborgarskap
  • Förlag: Socialvetenskaplig Tidskrift nr 4, 303-318. 15 sid.
  • Författare: Calasanti, T. (2016)
  • Artikeltitel: Combating ageism: How successful is successful aging?
  • Tidskrift: 56(6), 1093–1101
  • År/Volym/nr/sidor: The Gerontologist, doi:10.1093/geront/gnv076
  • Författare: Cox, C. & Pardasani, M. (2017)
  • Artikeltitel: Aging and Human Rights: a Rights-based Approach to Social Work with Older Adults
  • Tidskrift: Nr 2 98-106, 8 sid.
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Human Rights and Social Work
  • Författare/red: Farbring, C. Å., och Rollnick, S. (2015)
  • Titel: MI för praktiker: stöd och vägledning för motiverande samtal
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur
  • Författare: Fletcher, D. & Sarkar, M. (2013)
  • Artikeltitel: Psychological Resilience: A Review and Critique of Definitions, Concepts, and Theory
  • År/Volym/nr/sidor: European Psychologist, 2013, Vol.18(1), pp.12-23
  • Webbadress: http://search.proquest.com/docview/1327723652?OpenUrlRefId=info:xri/sid:primo&accountid=12495
  • Författare/red: Golombok, S. (2018)
  • Titel: Moderna familjer. Barn och familjer i nya konstellationer
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare/red: Gustavsson, B. & Österberg, T. (2011)
  • Titel: Barnfattigdom i storstäderna
  • Förlag: Socionomens forskningssupplement, 6: 2011, sid. 18-30.
  • Författare: Hagestad, G. & Uhlenberg, P. (2005)
  • Artikeltitel: The social separation of old and young. A root of Ageism.
  • Tidskrift: vol. 61, no. 2:343-360
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Social Issues
  • Författare/red: Hallberg, U. (2018)
  • Titel: Föräldraskap och Funktionsnedsättning - en kunskapsöversikt
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Herz, M. (Red.) (2012)
  • Titel: Kritiskt socialt arbete
  • Förlag: Liber. 185 sid.
  • Författare/red: International federation of Social Workers (2018)
  • Titel: Ethics in Social Work, Statement of Principles
  • Förlag: 3 sid.
  • Webbadress: http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/
  • Författare/red: Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. (2017)
  • Titel: Alkohol- och narkotikaproblem
  • Upplaga: Upplaga 1
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Jönsson, H. & Harnett, T. (2015)
  • Titel: Socialt arbete med äldre
  • Förlag: Natur & Kultur. (278 sid)
  • Författare: Karlsson Ghazanfareeon, S & Jönsson, J.H.
  • Artikeltitel: Forced migration, older refugees and displacement: Implications for social work as a human rights profession
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Human Rights and Social Work. Published on line: april 2020. DOI: 10.1007/s41134-020-00120-6
  • Författare/red: Krekula, C., Närvänen, A.-L. & Näsman, E. (2005)
  • Titel: Ålder som intersektionell analys
  • Förlag: Kvinnovetenskaplig Tidskrift 2-3. Pp 81-94. 13 sid.
  • Författare/red: Laanemets, L., Mattsson, T. & Nordling, V (2013),
  • Titel: Frikoppling, sammankoppling och besvärliga maktrelationer i socialt arbete
  • Förlag: Socialvetenskaplig tidskrift, 3-4, sid 168 – 185, 18 sid.
  • Författare/red: Lindqvist, R., Markström, U. & Rosenberg, D. (2010)
  • Titel: Psykiska funktionshinder i samhället
  • Förlag: Gleerups, 178 sid.
  • Författare/red: Nelson, A. (2011)
  • Titel: Social work with substance users.
  • Förlag: London: SAGE. 205 sid.
  • Författare/red: Pettersson, F. & Davidsson, T. (Red) (2016)
  • Titel: Social exkludering – perspektiv, process, problemkonstruktion
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur, 286 sid.
  • Författare/red: Priestley, M. (2003)
  • Titel: Disability. A life Course Approach
  • Förlag: Policy Press, 35-248, 163 sid.
  • Författare/red: Sinisalo, E. & Moser Hällen, L. (red.)
  • Titel: Våld i nära relationer socialt arbete i forskning, teori och praktik
  • Förlag: Stockholm, Liber , 382 sid.
  • Författare/red: Socialstyrelsen (2013)
  • Titel: Äldre hbt-personer och kommunernas vård och omsorg om äldre - en kartläggning
  • Förlag: Stockholm: Socialstyrelsen
  • Författare/red: Socialstyrelsen (2019)
  • Titel: Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende: stöd för styrning och ledning : 2019
  • Förlag: Socialstyrelsen
  • Författare/red: Sorbring, E., Andersson, Å. & Molin, M. (2014)
  • Titel: Ungdomars identitetsskapande - en inspirations- och metodbok
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Stranz, H. & Wiklund, S. (2011)
  • Titel: Välfärdssamhällets marginal - om socialbidragstagande bland ensamstående mödrar av svensk och utländsk härkomst
  • Förlag: Socialvetenskaplig tidskrift nr 1, 42-62. 20 sid.
  • Webbadress: Finns att hämta på internet
  • Författare: Van Regenmortel, S., De Donder, L., Dury, S., Smetcoren, A.-S., De Witte, N., & Verté, D. (2016)
  • Artikeltitel: Social exclusion in later life: A systematic review of the literature
  • Tidskrift: 9(4), 315–344
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Population Ageing
  • Författare: Wang, Y. & Matz Costa, C. (2019)
  • Artikeltitel: Gender differences in the effect of social resources and social status on the retirement satisfaction and health of retirees
  • Tidskrift: 62(1), 86-107
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Gerontological Social Work
  • Författare/red: Wilkinson, R. & Pickett, K. (2010)
  • Titel: Jämlikhetsanden
  • Förlag: Karneval, 304 sid.
  • Författare: Wrzus, C., Hänel, M., Wagner, J., & Neyer, F. J. (2013)
  • Artikeltitel: Social network changes and life events across the life span: A meta-analysis
  • Tidskrift: 139(1), 53-80
  • År/Volym/nr/sidor: Psychological Bulletin

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15