Socialt arbete, Etnicitet, Genus och Makt, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Socialt arbete, Etnicitet, Genus och Makt, 7,5 hp
Social work, Ethnicity, Gender and Power, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SAA002F
  • Forskarutbildningsämne: Socialt arbete
  • Nivå: Forskarnivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2016-08-24
  • Giltig fr.o.m: 2010-02-24

Syfte

Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig teoretiska och metodologiska kunskaper kring etnicitet, genus och makt samt dess intersektionella relationer. Syftet är att fördjupa förmågan till kritiska analyser samt att tillämpa vetenskapliga metoder som leder till ökad kritisk självreflekterande förmåga, anti-rasistiska och emancipatoriska praktiker i socialt arbete.

Lärandemål

Studenterna ska efter kursen ha

- en fördjupad kunskap om etnicitet och genus som maktdimensioner i olika sammanhang samt hur en intersektionell analys ger förutsättningar för en komplex förståelse av maktrelationer. - kunskap om poststrukturella, feministiska och postkoloniala kunskapsteoretiska traditionernas betydelse för förståelsen av olika maktrelationers konsekvenser för diskriminering och förtryck.
- fördjupad kritisk reflekterande förmåga kring språkets ojämlikhetsskapande och diskriminerande praktiker.
- förståelse för och kunna diskutera betydelsen av nya vetenskapliga metodansatser och etiska aspekter i förhållande till kritiska och emancipatoriska kunskapsanspråk.
- tillägnat sig vetenskapliga färdigheter för att tillämpa anti-rasistiskt och emancipatoriskt arbetssätt i socialt arbete.

Innehåll

Kursen ger fördjupade kunskaper för analyser kring etnicitet, genus och makt med särskilt fokus på hur dessa maktdimensioner samverkar i olika situationer och sammanhang, lokalt, nationellt och globalt. Med utgångspunkt i poststrukturella, feministiska och postkoloniala kunskapsfält problematiseras maktrelationer i teoretiska och praktiska sammanhang i relation till social rättvisa och socialt förändringsarbete. Situerad kunskap och självreflektion samt språkets ojämlikhetsskapande och diskriminerande praktiker ägnas särskild betydelse. Betydelsen av nya metodansatser för emancipatoriska kunskapsanspråk för socialt arbete introduceras och exemplifieras utifrån etnografiskt inspirerade studier.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs att deltagaren är antagen till forskarutbildning.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshop.

Examination

1) Seminarier
2) Skriv-workshop
3) Författande av ett skriftligt arbete utifrån ett eget valt ämne som integrerar kursens lärandemål.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare: Ahmed, Sara
  • Artikeltitel: A phenomenology of whiteness
  • Tidskrift: Feminist Theory
  • År/Volym/nr/sidor: 2007/8/2/149-168
  • Webbadress: http://fty.sagepub.com/content/8/2/149.short
  • Författare: Brah, Avtar & Phoenix, Ann
  • Artikeltitel: Ain’t I a Woman? Revisiting intersectionality
  • Tidskrift: Journal of International Women’s Studies
  • År/Volym/nr/sidor: 2004/5/3/75-86
  • Författare/red: Connell, Raewyn
  • Titel: Gender in world perspective
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Cambridge, Polity Press
  • Kommentar: 180 s.
  • Författare/red: Czarniawska, Barbara
  • Titel: Shadowing and Other Techniques for Doing Fieldwork in Modern Societies
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Copenhagen, Copenhagen Business School Press
  • Kommentar: 133 s.
  • Författare/red: Dominelli Lena
  • Titel: Anti-oppressive Social Work Theory and Practice
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: New York, Palgrave Macmillan
  • Kommentar: 211 s.
  • Författare: Haraway, Donna
  • Artikeltitel: Situated knowledges: the science question in feminism and the privilege of partial perspective
  • Tidskrift: Feminist Studies
  • År/Volym/nr/sidor: 2008/14/3/575-599
  • Författare/red: June Allan, Briskman, Linda & Pease, Bob,
  • Titel: Critical Social Work: Theories and Practices for a Socially Just World
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: New York, Allen & Unwin
  • Kommentar: ISBN: 9781742370927 (325 s.)
  • Författare/red: Kamali Masoud
  • Titel: Racial Discrimination: Institutional Patterns and Politics
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: New York, Routledge
  • Kommentar: 315 s.
  • Författare: Lewis, Gail
  • Artikeltitel: Situated Voices. ‘Black women’s experience’ and social work
  • Tidskrift: Feminist Review
  • År/Volym/nr/sidor: 1996/53/24-56
  • Författare: Livholts, Mona
  • Artikeltitel: Chapter: The Loathsome, the Rough Type and the Monster. The Violence and Wounding of Media Narratives on Rape.
  • Tidskrift: In: Burr, V. & Hearn, J., Sex, Violence and the Body. The Erotics of Wounding., London, Palgrave MacMillan
  • År/Volym/nr/sidor: 2008/sid 194-211
  • Författare/red: Loomba Ania
  • Titel: Colonialism/Postcolonialism
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: New York: Routledge
  • Kommentar: 263 s.
  • Författare: Mohanty, Chandra Talpade
  • Artikeltitel: Under Western Eyes. Feminist Scholarship and Colonial Discourses
  • Tidskrift: Feminist Review
  • År/Volym/nr/sidor: 1988/30/61-88
  • Författare/red: Nagy Hesse-Biber, Sharlene & Leavy,
  • Titel: Handbook of Emergent Methods
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: New York and London, The Guilford Press
  • Kommentar: 1-17. Kommentar: Chaper: Nagy Hesse-Biber, Sharlene & Leavy, Patricia, Pushing on the Methodological Boundaries: The Growing Need for Emergent Methods within and across the Disciplines.
  • Författare: Onyx, J.,
  • Artikeltitel: Memory-Work. The Method
  • Tidskrift: Qualitative Inquiry
  • År/Volym/nr/sidor: 2001/7/773-786
  • Författare: Owen, David
  • Artikeltitel: Toward a critical theory of whiteness
  • Tidskrift: Philosophy and Social Criticism
  • År/Volym/nr/sidor: 2007/33/2/203-222
  • Författare/red: Van Dijk Teun,
  • Titel: Discourse and Power
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Palgrave Macmillan
  • Kommentar: 308 s.

Moodysson, Lukas, Mammoth, Sonet Film, 2009, DVD-film

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15