Beteendevetenskapligt program
Kursplanen är nedlagd
Utbildningsplan för:
Beteendevetenskapligt program, 180 hp
Bachelor Programme in Behavioural Science
Allmänna data om programmet
- Programkod: SBETG
- Tillträdesnivå: Grundnivå
- Diarienummer: MIUN 2006/765
- Högskolepoäng: 180
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Senast ändrad: 2010-05-11
- Giltig fr.o.m: 2010-08-01
Syfte
Syftet med det beteendevetenskapliga programmet är att studenten skall skaffa sig dels breda kunskaper inom det beteendevetenskapliga området samt grundläggande kunskaper i datavetenskap alternativt humanvetenskap så att de förvärvade kunskaperna utgör en god grund för tillämpning inom det beteendevetenskapliga yrkes- och verksamhetsområdet.
Lärandemål
Enligt högskolelagen 1 kap 8§ har all högskoleutbildning följande mål:
”Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.(SFS 2006:173)"
För beteendevetenskapliga programmet gäller på grundnivå att studenten ska:
- Tillägna sig sådan kunskap och förståelse inom det beteendevetenskapliga
området, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om
tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt
orientering om aktuella forskningsfrågor, i en sådan omfattning som fordras för att
förstå och kunna tillämpa beteendevetenskapliga grunder inom valt
verksamhetsområde.
- Studenten ska även tillägna sig förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka
relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser,
frågeställningar och situationer och därigenom utveckla förmåga att självständigt
identifiera, formulera och lösa problem inom det beteendevetenskapliga området.
- Därtill ska studenten utveckla sådan färdighet som fordras för att självständigt
arbeta inom det beteendevetenskapliga området och utveckla förmåga att göra
bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska
aspekter, inbegripet en insikt om kunskapens roll i samhället och om människors
ansvar för hur den används.
- Inom programmets ram ska studenten också tillägna sig grundläggande
kunskaper inom humanvetenskap alternativ datavetenskap nödvändiga för att
kunna tillämpa även dessa grunder inom valt verksamhetsområde på likartat sätt.
Innehåll
Utbildningens kurser och dess moment:
Termin 1
Pedagogik GR (A): Beteendevetenskap 1-30hp
- Introduktion till pedagogikämnet - fostran, undervisning och lärande
- Pedagogik och samhälle
- Utbildning och ledarskap i arbetslivet
- Vuxenpedagogik
Termin 2
Pedagogik GR (B): Beteendevetenskap 31-60hp
- Bedömning, rekrytering och urval
- Styrning och utvärdering
- Pedagogik som vetenskap
- Självständigt arbete
Termin 3
Psykologi GR (A): Psykologi 1-30hp,
- Psykologiska perspektiv
- Personlighetspsykologi
- Socialpsykologi
- Inlärningspsykologi
- Biologisk psykologi.
Under termin 4 och 5 läses något av följande alternativ:
Alternativ 1 Inriktning mot humanvetenskapligt ämnesområde
Termin 4
Arkivvetenskap och juridik i offentliga organisationer 1-30hp
- Arkiv- och informationsvetenskap
- Juridisk översiktskurs
Termin 5
Pedagogik GR (B): Utvärdering och förändringsarbete i offentlig och privat verksamhet. 31-60hp
- Utvärdering
- Utredning
- Socialpedagogik
Alternativ 2 Inriktning mot datavetenskap
Termin 4
Datavetenskap 1-30hp
Termin 5
Datavetenskap 31-60hp
Termin 6
Pedagogik GR (C): Beteendevetenskap 61-90hp
- Metod
- Självständigt arbete/uppsats
Kurserna kan komma att läsas i en annan ordning än den ovan angivna och de ingående momenten kan komma att bli föremål för smärre justeringar.
Inriktningar
Inriktning mot datavetenskap, 180 hp
Specialisation in computer science
Inriktning mot humanvetenskapligt ämnesområde, 180 hp
Specialisation in the human sciences
Behörighet
För humanvetenskaplig inriktning: undantag ges för Ma C.
För datavetenskaplig inriktning: sänkning från Ma C till Ma B
(Äldre gymnasiebetyg)
Programbeskrivning
Det beteendevetenskapliga programmet med datavetenskaplig alternativt humanvetenskaplig inriktning är ett samarbete mellan Mittuniversitetets huvudområden i syfte att utveckla kompetens inom beteendevetenskap och datavetenskap/humanvetenskap. Inom programmet läses obligatoriska kurser i pedagogik till och med kandidatnivå 90 hp, termin 1, 2 och 6 samt psykologi 30 hp, termin 3. Under termin 4 och 5 läses antingen inriktning mot datavetenskap eller inriktning mot humanvetenskapligt ämnesområde. Kandidatprogrammet är påbyggnadsbart mot en magister- master examen med inriktning mot utbildning och ledarskap.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Spärrar i utbildningen
Vilka krav som krävs för tillträde till vidare studier i programmet framgår av respektive kursplan. Mellan de två första terminerna Pedagogik (GR)A, och Pedagogik GR(B) gäller inte kursplanens behörighetskrav.
Undervisning och examination
Utbildningen inleds med kursintroduktion med information om programmets uppläggning och Mittuniversitetet i stort. De studerande kommer också att introduceras i användandet av den informationsteknologi som kommer att användas inom programmet. Tillgång till dator med Internetuppkoppling är nödvändig för att kunna följa utbildningen. Undervisningen bedrivs på heltid i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer, fältstudier och projektarbeten. Fältstudierna är viktiga inslag under utbildningen och ger tillsammans med uppsatsarbeten tillfälle att fördjupa sig inom aktuella och relevanta problemområden. Fältstudierna syftar till att utgöra en brygga mellan teori och praktisk verksamhet. Examination sker genom skriftliga prov, examinerande seminarier, inlämningsuppgifter och uppsatsarbeten. På samtliga kurser ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt. För mer detaljerad beskrivning hänvisas till varje kursplan.
Examensbenämning
Kandidatexamen
Filosofie kandidatexamen med huvudområdet pedagogik
översatt till
Bachelor of Science with a major in Eduation
Övrig information
Utbildningen ges vid Institutionen för utbildningsvetenskap i samarbete med andra institutioner inom Mittuniversitetet.