Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap 1-30, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap 1-30, 30 hp
Civics Ba
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SH006G
- Ämne huvudområde: Samhällskunskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-10-26
- Senast ändrad: 2019-04-15
- Giltig fr.o.m: 2019-09-02
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap genom att anlägga en bred samhällsvetenskaplig ansats och olika perspektiv på människan som kultur- och samhällsvarelse. Kursen syftar vidare till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till fenomen och processer i samhället. Kursen skall även ge insikter om skolämnet samhällskunskap utifrån dess uppkomst och nuvarande innehåll.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
Moment ett:
- visa grundläggande kunskap om vetenskaps- och samhällsteori
- visa förmåga att förstå och diskutera samhällsfenomen ur klass-, genus- och etnicitets-perspektiv
- visa grundläggande kunskap om hur människan uppfattas som kultur- och samhällsvarelse
Moment två:
- visa kunskap och förståelse om skolämnet samhällskunskap med avseende på dess innehåll, uppkomst och utveckling
- kunna redogöra för och diskutera de formuleringar om samhällskunskapsämnets identitet som återfinns i skolans styrdokument
- visa grundläggande kunskap om, förståelse för och förmåga att orientera i ämnesdidaktiska perspektiv på skolämnet samhällskunskap
Moment tre:
- uppvisa ett kritiskt och problematiserande förhållningssätt till demokratin som samhällsform
- visa kunskap om svensk politik och förvaltning
- visa förmåga att jämföra olika politiska system
- visa förmåga att identifiera behov av kunskaper för undervisning om politik, makt och demokrati
Moment fyra:
- visa kunskaper om och förmåga att diskutera samhällsekonomisk teori och ekonomisk politik
- visa kunskaper om och förmåga att diskutera olika teoretiska utgångspunkter för statlig välfärdspolitik
- visa förmåga att planera och genomföra undervisning som relaterar till samhällsekonomi och välfärdspolitik
Innehåll
Att förstå och förklara samhället, 7,5 hp.
Vad innebär skolämnet samhällskunskap, 7,5 hp.
Politik, makt och demokrati, 7,5 hp.
Perspektiv på välfärd, 7,5 hp.
Behörighet
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Alternativt lärarexamen.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och självstudier.
Examination
M100: Att förstå och förklara samhället, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M200: Vad innebär skolämnet samhällskunskap, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M300: Politik, makt och demokrati, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M400: Perspektiv på välfärd, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Examination sker dels genom seminarier, dels genom skriftliga och muntliga uppgifter samt tentamina. Samtliga examinerande moment på kursen är obligatoriska. Eventuella övriga obligatorium bestäms vid starten av respektive moment. För att inte erhålla betygen Fx och F krävs att lägst erhålla betyget E på samtliga examinerande inslag på momenten.
Examinationen kan ske löpande under momenten eller i slutet av desamma.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter antagna till en tidigare version av kursen har rätt att examinera tre gånger inom loppet av ett år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till aktuell kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Edling C
- Titel: Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning
- Upplaga: 2016
- Förlag: Liber
- Författare/red: Glavind Bo, Inger
- Titel: Att tänka socialpsykologiskt
- Upplaga: 2014
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Månson, Per
- Titel: Båten i parken: Introduktion till samhällsstudier
- Upplaga: 2014
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Thurén, T
- Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
Moment 2
- Författare/red: Dahlstedt Magnus, Olson Maria
- Titel: Utbildning, demokrati, medborgarskap
- Upplaga: 2013
- Förlag: Gleerups Utbildning AB
- Författare/red: Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
- Titel: Undervisa i samhällskunskap – en ämnesdidaktisk introduktion.
- Upplaga: 2015
- Förlag: Liber
- Kommentar: Valda delar
- Författare: Englund, T. (2004).
- Artikeltitel: Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
- Tidskrift: Pedagogisk forskning i Sverige, 9(1), 37-49
- Författare/red: Långström, Sture & Virta, Anja
- Titel: Samhällskunskapsdidaktik : utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
- Upplaga: 2016
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda delar
- Författare/red: Sandin, Lars
- Titel: Det beslöjade rummet – ideologiska samhällsbilder i grundskolans samhällskunskap
- Upplaga: 2015
- Förlag: Mittuniversitetet
- Kommentar: Valda delar. Finns att hämta digitalt på webben.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: Finns att hämta på Skolverkets hemsida.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: Finns att hämta på Skolverkets hemsida.
- Författare: Solhaug, T. (2013).
- Artikeltitel: Trends and Dilemmas in Citizenship Education
- Tidskrift: Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education(1), 180-200
Moment 3
- Författare/red: Anckar, C
- Titel: Komparativ politik
- Upplaga: 2015
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Bäck H, Larsson T, Erlingsson G
- Titel: Den svenska politiken: Strukturer, processer och resultat
- Upplaga: 2015
- Förlag: Liber
- Kommentar: 344 s.Bok med eLabb.
- Författare/red: Börjesson M, Rehn A
- Titel: Makt
- Upplaga: 2009
- Förlag: Liber
- Författare/red: Långström, Sture & Virta, Anja
- Titel: Samhällskunskapsdidaktik : utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
- Upplaga: 2016
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 987-91-44-06643
- Författare/red: Nordin, Svante
- Titel: Det politiska tänkandets historia
- Upplaga: 2013
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 237 s.
Moment 4
- Författare/red: Eklund, Klas
- Titel: Vår ekonomi - En introduktion till samhällsekonomin
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Norstedts
- Författare/red: Långström, Sture & Virta, Anja
- Titel: Samhällskunskapsdidaktik : utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 987-91-44-06643
- Författare/red: Raworth, K
- Titel: Donut-ekonomi, sju principer för en framtida ekonomi
- Upplaga: 2018
- Förlag: Daidalos
- Författare/red: Svärd, H (red)
- Titel: Den kantstötta välfärden
- Upplaga: 2017
- Förlag: Studentlitteratur
Referenslitteratur
Moment 2
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kommentarmaterial till kunskapskraven i samhällskunskap
- Upplaga: 2012
- Webbadress: www.Skolverket.se
- Kommentar: Finns att hämta på Skolverkets hemsida.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap
- Upplaga: 2011
- Webbadress: www.Skolverket.se
- Kommentar: Finns att hämta på Skolverkets hemsida.