Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap 1-30, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap 1-30, 30 hp
Civics Ba

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SH006G
  • Ämne huvudområde: Samhällskunskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-10-26
  • Senast ändrad: 2011-01-04
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-01

Syfte

Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap genom anlägga en bred samhällsvetenskaplig ansats och ett helhetsperspektiv på människan som kultur- och samhällsvarelse. Kursen syftar vidare till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till fenomen och processer i samhället. Kursen skall även ge insikter om skolämnet samhällskunskap utifrån dess uppkomst och nuvarande innehåll.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa grundläggande kunskap om vetenskaps- och samhällsteori
- visa förmåga att förstå och diskutera samhällsfenomen ur klass-, genus- och etnicitets-perspektiv
- visa kunskap och förståelse om skolämnet samhällskunskap med avseende på dess innehåll, uppkomst och utveckling
- kunna redogöra för och diskutera hur de formuleringar om ämnet samhällskunskap som återfinns i skolans styrdokument kommer till uttryck i pedagogisk praktik
- uppvisa ett kritiskt och problematiserande förhållningssätt till demokratin som samhällsform
- visa kunskap om olika politiska system
- visa förmåga att jämföra och analysera olika politiska system
- visa metodkunskaper och förmåga att kritiskt granska och värdera olika typer av vetenskapliga metodansatser inom det statsvetenskapliga området
- visa förmåga att identifiera sitt behov av kunskaper för undervisning om politik, makt och demokrati
- visa kunskaper om och förmåga att diskutera samhällsekonomisk teori och ekonomisk politik
- visa kunskaper om och förmåga att diskutera olika teoretiska utgångspunkter för statlig välfärdspolitik
- visa kunskaper om och förmåga att diskutera samhällsekonomiska problemställningar med utgångspunkt i alternativa ekonomiska teoribildningar

Innehåll

Att förstå och förklara samhället, 7,5 hp.
Vad innebär skolämnet samhällskunskap, 7,5 hp.
Politik, makt och demokrati, 7,5 hp.
Perspektiv på välfärd, 7,5 hp.

Behörighet

Alternativt lärarexamen.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier samt fältstudier.

Examination

Examination sker dels genom seminarier, dels genom skriftliga och muntliga uppgifter samt tentamina. Samtliga examinerande moment på kursen är obligatoriska. Eventuella övriga obligatorium bestäms vid starten av respektive delkurs. För att inte er hålla betygen Fx och F krävs att lägst erhålla betyget E på på samtliga examinerande inslag på kursen.
Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av samma år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.

Begränsning av examination

.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Best, Shaun
  • Titel: Understanding social divisions
  • Ort: London
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Sage
  • Kommentar: 333 s.
  • Författare/red: Gilje, Nils & Grimen, Harald
  • Titel: Samhällsvetenskapernas förutsättningar
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: 336 s.
  • Författare/red: Liedman, Sven-Eric
  • Titel: Mellan det triviala och det outsägliga: Blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare/red: Månson, Per
  • Titel: Båten i parken: Introduktion till samhällsstudier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Nordstedts Akademiska
  • Kommentar: 155 s. (Smedjebacken: Scandbook)
Moment 2
  • Författare/red: Bernmark-Ottosson, Ann et al
  • Titel: Ämnesdidaktiska instikter och strategier: Berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap
  • Ort: Karstad
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Karlstad University press
  • Författare/red: Bronäs, Agneta
  • Titel: Demokrati i samhällsundervisningen - kunskap eller fostran? I Myndigheten för skolutveckling: Selander, Staffan (red) Kobran, nallen och majjen: Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 17 s. (Hämtas som PDF via Skolverkets hemsida)
  • Författare/red: Bronäs, Agneta & Selander, Staffan
  • Titel: Samhällskunskap som skolämne. I Falkevall, B & Selander S (red.), Skolämne i kris? 2002
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: 19 s. Stockholm Library of Curriculum Studies 10
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplaner för samhällskunskap (grundskolan samt gymnasieskolan)
  • Kommentar: 7 s.
  • Författare/red: Vernersson, Folke
  • Titel: Undervisa om samhället: Didaktiska modeller och läraruppfattningar
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 362 s. (Valda delar)
  • Författare/red: Zander, Ulf
  • Titel: Från nationell demokratisk överideologi eller berättelsen om samhällskunskapens uppgång och historieämnets fall. I Utbildning och demokrati nr 2
  • Upplaga: 1997
  • Kommentar: 23 s.
Moment 3
  • Författare/red: Bågenholm, Andreas & Demker, Marie
  • Titel: Statsskicket i elva länder
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: (Valda delar)
  • Författare/red: Nordin, Svante
  • Titel: Det politiska tänkandets historia
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 213 s.
  • Författare/red: Pettersson, Olof
  • Titel: Svensk politik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Norstedts juridik
  • Kommentar: 213 s.
  • Författare/red: Tallberg, Jonas
  • Titel: EU:s politiska system
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 3:e upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 224 s.
Moment 4
  • Författare/red: Eklund, Klas
  • Titel: Vår ekonomi - En introduktion till samhällsekonomin
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Norstedts
  • Kommentar: 520 s.
  • Författare/red: Pålsson Syll, Lars
  • Titel: Den dystra vetenskapen: Om nationalekonomins och nyliberalismens kris
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Atlas
  • Kommentar: 178 s.
  • Författare/red: Rothstein, Bo
  • Titel: Vad bör staten göra? Om välfärdsstatens moraliska och politiska logik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: SNS
  • Kommentar: 328 s.
  • Författare/red: Sandelin, Bo, Trautwein, Hans-Michael & Wundrak, Richard
  • Titel: Det ekonomiska tänkandets historia
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: SNS
  • Kommentar: 152 s.

Referenslitteratur

Moment 2
  • Författare/red: Bronäs, Agneta & Runebou Niclas
  • Titel: Ämnesdidaktik, en undervisningskonst
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Norstedt
Moment 3
  • Författare/red: Jonsson, Britta & Roth, Klas
  • Titel: Demokrati och lärande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 328 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15