Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap och Geografi Grundlärare Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap och Geografi Grundlärare Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Civic Ba, Civic and Geography for Preschool and Primary school teacher education programme 1-3
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SH017G
- Ämne huvudområde: Samhällskunskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2012-03-19
- Senast ändrad: 2013-03-14
- Giltig fr.o.m: 2013-08-01
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap och geografi i förskoleklass och åk 1-3 genom att anlägga en bred samhällsvetenskaplig ansats och ett helhetsperspektiv på samspelet mellan människan, samhället och miljön.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa förmåga att förstå och diskutera samhällsfenomen ur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv
- visa förmåga att förstå och praktisera demokratins värdegrund utifrån hur olika intressen, ideologier och traditioner påverkar sätten att se på individ och samhälle
- visa kunskap om det politiska systemet i Sverige
- visa förmåga att förstå och diskutera betydelsen av förutsättningar som mark, vatten, miljö och naturresurser, för mänskliga samhällen och bebyggelse i Sverige och i övriga världen, historiskt och fram till idag
- visa kunskap om centrala begrepp inom geografi
- visa kunskap om kontinenter och världshav, Europas länder samt svenska landskap och städer
- visa kunskap om fysiska representationer av omvärlden, kartor och rumsliga begrepp
- visa förmåga att utgående från skolans styrdokument kunna tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper i SO för förskoleklass och åk 1-3.
Innehåll
- Det politiska systemets funktion i Sverige
- Demokrati i ett nationellt och komparativt perspektiv
- Perspektiv på ideologiernas uppkomst och nutida betydelser
- Geografiska förutsättningar för mänskliga samhällen
- Geografiska processer och begrepp
- Kartografi och viss namngeografi
Behörighet
Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen genomförs i samarbete mellan ämnena Samhällskunskap och Geografi. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Webbadress: www.barnombudsmannen.se/Adfinity.aspx?pageid=7864
- Titel: Sveriges nationalatlas: Temaband Sveriges geografi,
- Ort: Vällingby
- Upplaga: 2004
- Förlag: Sveriges nationalatlas (SNA)
- Webbadress: http://friatlasgis.sna.se/sna/webb.atlas?book=T
- Författare/red: Bretzer Norén, Ylva
- Titel: Sveriges politiska system
- Ort: Lund
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Chanser, Lynn S/Watkins Beverly X
- Titel: Sociala positioner
- Ort: Lund
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: DO, Diskrimineringsombudsmannen
- Webbadress: www.do.se
- Författare/red: Getis, Arthur; Getis, Judith; Bjelland, Mark & Fellmann, Jerome
- Titel: Introduction to Geography
- Ort: London
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: McGraw-Hill Higher Education
- Kommentar: valda delar
- Författare/red: Hall, Ola m.fl
- Titel: Introduktion till kartografi och geografisk information
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: valda delar
- Författare/red: Långström Sture, Virta Anja
- Titel: Samhällskunskapsdidaktik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Møller, Jens Peter
- Titel: Geografididaktik: Perspektiv och exempel
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Kommentar: 119 s.
Referenslitteratur
- Titel: The Oxford School Atlas eller Gleerups stora skolatlas,
- Upplaga: Senaste upplagan
- Författare/red: Hallin, Per-Olof & Gren, Martin
- Titel: Kulturgeografi: En ämnesteoretisk introduktion
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Kommentar: 224 s.
Ytterligare material som tillhandahålles av institutionen kan förekomma
Kolla om litteraturen finns på biblioteket