Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap och Geografi Grundlärare Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap och Geografi Grundlärare Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Civic Ba, Civic and Geography for Preschool and Primary school teacher education programme 1-3
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SH017G
- Ämne huvudområde: Samhällskunskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2012-03-19
- Senast ändrad: 2017-03-20
- Giltig fr.o.m: 2017-08-01
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap och geografi i förskoleklass och åk 1-3 genom att anlägga en bred samhällsvetenskaplig ansats och ett helhetsperspektiv på samspelet mellan människan, samhället och miljön.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande i samhällskunskap:
- visa förmåga att förstå och diskutera samhällsfenomen ur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv
- visa förmåga att förstå och praktisera demokratins värdegrund utifrån hur olika intressen, ideologier och traditioner påverkar sätten att se på individ och samhälle
- visa kunskap om det politiska systemet i Sverige
- visa förmåga att utgående från skolans styrdokument kunna tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper i samhällskunskap för förskoleklass och åk 1-3.
Efter genomgången kurs ska den studerande i geografi:
- visa kunskap om centrala begrepp inom geografi
- visa kunskap om resurser och dess förekomst samt diskutera betydelsen av mark- och vattenresurser för människor och bebyggelse samt förstå konsekvenser av resursutnyttjande på miljön
- visa kunskap om kontinenter och världshav, Europas länder samt svenska landskap och städer - visa kunskap om fysiska representationer av omvärlden, kartor och rumsliga begrepp - visa förmåga att utgående från skolans styrdokument kunna tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper i geografi för förskoleklass och åk 1-3.
Efter genomgången kurs ska den studerande också:
- Visa grundläggande kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten
Innehåll
Kursdelen i Samhällskunskap behandlar demokrati i ett nationellt och komparativt perspektiv samt ger perspektiv på hur ideologiers betydelser påverkar sättet att se på individer och samhälle. Vidare berörs det politiska systemets funktion i Sverige samt samhällsfenomen ur klass, genus och etnicitetsperspektiv.
Kursdelen med Geografi ger en grundläggande förståelse för de processer som genom samspel och påverkan har format landskapet. Grundläggande kunskaper i geografins begrepp, viss namngeografi samt kartografi beskrivs och analyseras. De geografiska förutsättningarna för mänskliga verksamheter som rör livsmiljöer, naturresurser, natur- och kulturlandskap och befolkningsförändringar studeras. Särskilt betonas samspelet mellan människan, samhället och miljön ur ett helhetsperspektiv med vikt på hållbarhetsfrågor.
Studenten övas i att använda, utifrån ämnesdidaktiska perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om samhällskunskap och geografi.
Behörighet
Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen genomförs i samarbete mellan ämnena samhällskunskap och geografi. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar. Grupparbeten, redovisningar och diskussioner utifrån olika teman är återkommande inslag. Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.
Examination
Examination sker genom seminarier, PM-skrivande samt hemtentamen eller annan
examinerande uppgift individuellt och i par/grupp. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms genom praktiska övningar.
Ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter antagna till en tidigare version av kursen har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplan som gällde vid antagning. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i programmet Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolan årskurs 1-3.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: DO, Diskrimineringsombudsmannen
- Webbadress: www.do.se
- Författare/red: Edling, C
- Titel: Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning
- Upplaga: 2016
- Förlag: Liber
- Författare/red: Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
- Titel: Undervisa i samhällskunskap – en ämnesdidaktisk introduktion.
- Upplaga: 2015
- Förlag: Liber
- Författare/red: Franck, Olof; Hermansson Adler, Magnus & Björneloo, Inger
- Titel: Samhällsämnenas didaktik F- åk 3
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Getis, Arthur; Getis, Judith; Bjelland, Mark & Fellmann, Jerome
- Titel: Introduction to Geography
- Ort: London
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: McGraw-Hill Higher Education
- Kommentar: valda delar
- Författare/red: Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten
- Titel: Plats – identitet – lärande: närområdesstudier i skolan
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Lgr 11 Kommentarmaterial till kursplanen i geografi
- Upplaga: 2011
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Lgr 11 Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap
- Upplaga: 2011
- Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2575.pdf%3Fk%3D2575
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Upplaga: 2011
- Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2575.pdf%3Fk%3D2575
Referenslitteratur
- Titel: Sveriges nationalatlas (SNA)
- Kommentar: Främst band ”Sveriges geografi” samt ”Berg och Jord”
- Författare/red: Elg, Margareta & Börjesson, Kjell. (red.)
- Titel: Libers Atlas för gymnasiet
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
Ytterligare material/artiklar kan tillkomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket