Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap och Geografi Grundlärare Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap och Geografi Grundlärare Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Civic Ba, Civic and Geography for Preschool and Primary school teacher education programme 1-3

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SH017G
  • Ämne huvudområde: Samhällskunskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2012-03-19
  • Senast ändrad: 2017-03-20
  • Giltig fr.o.m: 2017-08-01

Syfte

Kursens syfte är att ge kunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap och geografi i förskoleklass och åk 1-3 genom att anlägga en bred samhällsvetenskaplig ansats och ett helhetsperspektiv på samspelet mellan människan, samhället och miljön.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande i samhällskunskap:
- visa förmåga att förstå och diskutera samhällsfenomen ur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv
- visa förmåga att förstå och praktisera demokratins värdegrund utifrån hur olika intressen, ideologier och traditioner påverkar sätten att se på individ och samhälle
- visa kunskap om det politiska systemet i Sverige
- visa förmåga att utgående från skolans styrdokument kunna tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper i samhällskunskap för förskoleklass och åk 1-3.

Efter genomgången kurs ska den studerande i geografi:
- visa kunskap om centrala begrepp inom geografi
- visa kunskap om resurser och dess förekomst samt diskutera betydelsen av mark- och vattenresurser för människor och bebyggelse samt förstå konsekvenser av resursutnyttjande på miljön
- visa kunskap om kontinenter och världshav, Europas länder samt svenska landskap och städer - visa kunskap om fysiska representationer av omvärlden, kartor och rumsliga begrepp - visa förmåga att utgående från skolans styrdokument kunna tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper i geografi för förskoleklass och åk 1-3.


Efter genomgången kurs ska den studerande också:
- Visa grundläggande kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten

Innehåll

Kursdelen i Samhällskunskap behandlar demokrati i ett nationellt och komparativt perspektiv samt ger perspektiv på hur ideologiers betydelser påverkar sättet att se på individer och samhälle. Vidare berörs det politiska systemets funktion i Sverige samt samhällsfenomen ur klass, genus och etnicitetsperspektiv.
Kursdelen med Geografi ger en grundläggande förståelse för de processer som genom samspel och påverkan har format landskapet. Grundläggande kunskaper i geografins begrepp, viss namngeografi samt kartografi beskrivs och analyseras. De geografiska förutsättningarna för mänskliga verksamheter som rör livsmiljöer, naturresurser, natur- och kulturlandskap och befolkningsförändringar studeras. Särskilt betonas samspelet mellan människan, samhället och miljön ur ett helhetsperspektiv med vikt på hållbarhetsfrågor.

Studenten övas i att använda, utifrån ämnesdidaktiska perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om samhällskunskap och geografi.

Behörighet

Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen genomförs i samarbete mellan ämnena samhällskunskap och geografi. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar. Grupparbeten, redovisningar och diskussioner utifrån olika teman är återkommande inslag. Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.

Examination

Examination sker genom seminarier, PM-skrivande samt hemtentamen eller annan
examinerande uppgift individuellt och i par/grupp. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms genom praktiska övningar.


Ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter antagna till en tidigare version av kursen har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplan som gällde vid antagning. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i programmet Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolan årskurs 1-3.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: DO, Diskrimineringsombudsmannen
  • Webbadress: www.do.se
  • Författare/red: Edling, C
  • Titel: Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
  • Titel: Undervisa i samhällskunskap – en ämnesdidaktisk introduktion.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Franck, Olof; Hermansson Adler, Magnus & Björneloo, Inger
  • Titel: Samhällsämnenas didaktik F- åk 3
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Getis, Arthur; Getis, Judith; Bjelland, Mark & Fellmann, Jerome
  • Titel: Introduction to Geography
  • Ort: London
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: McGraw-Hill Higher Education
  • Kommentar: valda delar
  • Författare/red: Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten
  • Titel: Plats – identitet – lärande: närområdesstudier i skolan
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Lgr 11 Kommentarmaterial till kursplanen i geografi
  • Upplaga: 2011
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Lgr 11 Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap
  • Upplaga: 2011
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2575.pdf%3Fk%3D2575
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: 2011
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2575.pdf%3Fk%3D2575

Referenslitteratur

  • Titel: Sveriges nationalatlas (SNA)
  • Kommentar: Främst band ”Sveriges geografi” samt ”Berg och Jord”
  • Författare/red: Elg, Margareta & Börjesson, Kjell. (red.)
  • Titel: Libers Atlas för gymnasiet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber

Ytterligare material/artiklar kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15