Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap och Geografi Grundlärare Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap och Geografi Grundlärare Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Civic Ba, Civic and Geography for Preschool and Primary school teacher education programme 1-3
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SH017G
- Ämne huvudområde: Samhällskunskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2012-03-19
- Senast ändrad: 2018-03-16
- Giltig fr.o.m: 2018-08-01
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap och geografi i förskoleklass och åk 1-3 genom att anlägga en bred samhällsvetenskaplig ansats och ett helhetsperspektiv på samspelet mellan människan, samhället och miljön.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande i samhällskunskap:
- visa förmåga att förstå och diskutera samhällsfenomen ur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv
- visa förmåga att förstå och praktisera demokratins värdegrund utifrån hur olika intressen, ideologier och traditioner påverkar sätten att se på individ och samhälle
- visa kunskap om det politiska systemet i Sverige
- visa förmåga att utgående från skolans styrdokument kunna tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper, inklusive metodik, i samhällskunskap för förskoleklass och åk 1-3.
Efter genomgången kurs ska den studerande i geografi:
- visa kunskap om centrala begrepp inom geografi
- visa kunskap om resurser och dess förekomst samt diskutera betydelsen av mark- och vattenresurser för människor och bebyggelse samt förstå konsekvenser av resursutnyttjande på miljön
- visa kunskap om kontinenter och världshav, Europas länder samt svenska landskap och städer - visa kunskap om fysiska representationer av omvärlden, kartor och rumsliga begrepp - visa förmåga att utgående från skolans styrdokument kunna tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper i geografi för förskoleklass och åk 1-3.
Efter genomgången kurs ska den studerande också:
- Visa grundläggande kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten
Innehåll
Kursdelen i Samhällskunskap behandlar demokrati i ett nationellt och komparativt perspektiv samt ger perspektiv på hur ideologiers betydelser påverkar sättet att se på individer och samhälle. Vidare berörs det politiska systemets funktion i Sverige samt samhällsfenomen ur klass, genus och etnicitetsperspektiv. Undervisningen i dessa delar länkas till aktuella forsknings- och utvecklingsarbeten vad avser samhällskunskapens ämnesteori och ämnesdidaktik.
Kursdelen med Geografi ger en grundläggande förståelse för de processer som genom samspel och påverkan har format landskapet. Grundläggande kunskaper i geografins begrepp, viss namngeografi samt kartografi beskrivs och analyseras. De geografiska förutsättningarna för mänskliga verksamheter som rör livsmiljöer, naturresurser, natur- och kulturlandskap och befolkningsförändringar studeras. Särskilt betonas samspelet mellan människan, samhället och miljön ur ett helhetsperspektiv med vikt på hållbarhetsfrågor.
Studenten övas i att använda, utifrån ämnesdidaktiska perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om samhällskunskap och geografi.
Behörighet
Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen genomförs i samarbete mellan ämnena samhällskunskap och geografi. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupp eller indidividuella övningar. Grupparbeten, redovisningar och diskussioner utifrån olika teman är återkommande inslag. Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.
Examination
Examination sker genom seminarier, PM-skrivande samt tentamen eller annan
examinerande uppgift individuellt och i par/grupp. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms genom praktiska övningar.
Ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter antagna till en tidigare version av kursen har rätt att examineras tre gånger inom loppet av ett år enligt den kursplan som gällde vid antagning. Därefter överförs studenterna till aktuell kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i programmet Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolan årskurs 1-3.
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bäck H, Larsson T, Erlingsson G
- Titel: Den svenska politiken (bok med eLabb): Strukturer, processer och resultat
- Upplaga: 2015
- Förlag: Liber
- Kommentar: Valda delar
- Författare/red: DO, Diskrimineringsombudsmannen
- Webbadress: www.do.se
- Författare/red: Edling, C
- Titel: Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning
- Upplaga: 2016
- Förlag: Liber
- Författare/red: Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
- Titel: Undervisa i samhällskunskap – en ämnesdidaktisk introduktion.
- Upplaga: 2015
- Förlag: Liber
- Författare/red: Franck, Olof; Hermansson Adler, Magnus & Björneloo, Inger
- Titel: Samhällsämnenas didaktik F- åk 3
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Getis, Arthur; Getis, Judith; Bjelland, Mark & Fellmann, Jerome
- Titel: Introduction to Geography
- Ort: London
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: McGraw-Hill Higher Education
- Kommentar: valda delar
- Författare/red: Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten
- Titel: Plats – identitet – lärande: närområdesstudier i skolan
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Lgr 11 Kommentarmaterial till kursplanen i geografi
- Upplaga: 2011
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Lgr 11 Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap
- Upplaga: 2011
- Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2575.pdf%3Fk%3D2575
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Upplaga: 2011
- Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2575.pdf%3Fk%3D2575
Referenslitteratur
- Titel: Sveriges nationalatlas (SNA)
- Kommentar: Främst band ”Sveriges geografi” samt ”Berg och Jord”
- Författare/red: Elg, Margareta & Börjesson, Kjell. (red.)
- Titel: Libers Atlas för gymnasiet
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
Ytterligare material/artiklar kan tillkomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket