Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap grundlärare 4-6, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap grundlärare 4-6, 7,5 hp
Civics Ba (A), Civics for Primary School Teacher Education Programme. 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SH020G
- Ämne huvudområde: Samhällskunskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2016-05-19
- Giltig fr.o.m: 2016-08-01
Syfte
Kursens syfte är att ge ämneskunskaper och didaktiska verktyg i för undervisning i samhällskunskap (samhällsorienterande ämnen) i grundskolans årskurs 4-6 genom anlägga en bred samhällsvetenskaplig ansats innefattande politik, ekonomi och samhällsanalys.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa förmåga att förstå och diskutera samhällsfenomen ur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv
- visa förmåga att förstå demokratins och samhällets värden och funktionssätt utifrån hur olika intressen, ideologier och traditioner påverkar sätten att
se på individ och samhälle
- visa förmåga att förstå grunderna i svensk samhällsekonomi
- uppvisa ett kritiskt och problematiserande förhållningssätt till demokratin som samhällsform
- visa kunskap om det politiska systemet i Sverige
- visa förmåga att tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper i samhällsorienterande ämnen för åk 4-6
- kunna redogöra för och diskutera hur de formuleringar om samhällsorienterande ämnen som återfinns i skolans styrdokument för åk 4-6 kommer till uttryck i pedagogisk praktik
- kunna förhålla sig kritisk till och analysera läromedel i SO-ämnen
Innehåll
Kursen är inriktad mot lärare i samhällsorienterande ämnen (SO) i årskurs 4-6. En central kunskapsdel i kursen är att ge ämneskunskaper vad avser demokrati- och samhällsanalys. Detta innefattar även kunskaper om det politiska systemet i Sverige, svensk offentlig förvaltning och samhällsekonomi. En andra central kunskapsdel fokuserar didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap i grundskolans årskurs 4-6. Detta innefattar diskussion om, och praktiska övningar i, förmåga till ämnesundervisning i samhällskunskap samt generella ämnesdidaktiska reflektioner.
Behörighet
Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen ingår som en del av ett valbart samhällsorienteringsblock tillsammans med religion, historia och geografi. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts- och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilda studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Betygskriterier är:
A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bäck, Henry, och Torbjörn Larsson
- Titel: Den svenska politiken: struktur, processer och resultat, Stockholm
- Upplaga: 2015
- Förlag: Liber
- Författare/red: Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
- Titel: Undervisa i samhällskunskap – en ämnesdidaktisk introduktion.
- Upplaga: 2015
- Förlag: Liber
- Författare/red: Eklund, Klas
- Titel: Vår ekonomi - en introduktion till samhällsekonomin
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Norstedts
- Författare/red: Franck, Olof
- Titel: Samhällsämnenas didaktik
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Månsson, Per
- Titel: Båten i parken: Introduktion till samhällsstudier
- Upplaga: 2014
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kursplaner för samhällsorienterande ämnen (grundskolan 4-6)