Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap grundlärare 4-6, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap grundlärare 4-6, 7,5 hp
Civics Ba (A), Civics for Primary School Teacher Education Programme. 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SH020G
  • Ämne huvudområde: Samhällskunskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2016-05-19
  • Senast ändrad: 2017-03-20
  • Giltig fr.o.m: 2017-08-01

Syfte

Kursens syfte är att ge ämneskunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap (samhällsorienterande ämnen) i grundskolans årskurs 4-6 genom att anlägga en bred samhällsvetenskaplig ansats innefattande politik, ekonomi och samhällsanalys.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa förmåga att förstå och diskutera samhällsfenomen ur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv
- visa förmåga att förstå och kunna kritiskt värdera demokratins och samhällets värden och funktionssätt utifrån hur olika intressen, ideologier och traditioner påverkar sätten att se på individ och samhälle
- visa förmåga att förstå grunderna i svensk samhällsekonomi
- visa kunskap och förståelse om skolämnet samhällskunskap med avseende på dess innehåll, uppkomst och utveckling
- visa kunskap om det politiska systemet i Sverige
- visa förmåga att tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper i samhällskunskap för åk 4-6
- visa färdigheter i att tillämpa ämnesdidaktiska perspektiv i samhällskunskap och metoder för bedömning med utgångspunkt från skolans styrdokument
- kunna redogöra för och diskutera hur de formuleringar om samhällskunskap som återfinns i skolans styrdokument för åk 4-6 kommer till uttryck i pedagogisk praktik
- kunna förhålla sig kritisk till och analysera läromedel i samhällskunskap

Innehåll

Kursen är inriktad mot lärare i samhällsorienterande ämnen (SO) i årskurs 4-6. En central kunskapsdel i kursen är att ge ämneskunskaper vad avser demokrati- och samhällsanalys. Detta innefattar även kunskaper om det politiska systemet i Sverige, svensk offentlig förvaltning och samhällsekonomi. En andra central kunskapsdel fokuserar didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap i grundskolans årskurs 4-6. Detta innefattar diskussion om, och praktiska övningar i, förmåga till ämnesundervisning i samhällskunskap samt generella ämnesdidaktiska reflektioner.

Behörighet

Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ingår som en del av ett valbart samhällsorienteringsblock tillsammans med religion, historia och geografi. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts- och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilda studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.

Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bäck, Henry, och Torbjörn Larsson
  • Titel: Den svenska politiken: struktur, processer och resultat, Stockholm
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Edling, C
  • Titel: Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
  • Titel: Undervisa i samhällskunskap – en ämnesdidaktisk introduktion.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Eklund, Klas
  • Titel: Vår ekonomi - en introduktion till samhällsekonomin
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Norstedts
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011

Referenslitteratur

  • Författare/red: Backman, J
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Dysthe O, Hertzberg F, Løkensgard Hoel T
  • Titel: Skriva för att lära
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Franck, Olof
  • Titel: Samhällsämnenas didaktik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15