Psykologprogram
Kursplanen är nedlagd
Utbildningsplan för:
Psykologprogram, 300 hp
Master in Psychology, 300 Higher Education Credits
Allmänna data om programmet
- Programkod: SPSYA
- Tillträdesnivå: Avancerad
- Diarienummer: Miun 2006/1877
- Högskolepoäng: 300
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Senast ändrad: 2008-12-08
- Giltig fr.o.m: 2008-08-15
Syfte
Psykologprogrammet syftar till att ge studenten sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som psykolog och för att fullgöra föreskriven praktisk tjänstgöring (PTP) som fordras för att få behörighet som psykolog.
Lärandemål
Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Psykologprogrammets allmänna mål:
Kunskap och förståelse
För psykologexamen skall studenten
– visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt
forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan
vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
– visa fördjupad kunskap om psykologiska metoder för utredning och
åtgärd avseende individer, grupper och organisationer,
– visa fördjupad kunskap och förståelse för samhälls- och familjeförhållanden
som påverkar olika grupper och individer, såväl barn som kvinnor
och män, och
– visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För psykologexamen skall studenten
– visa fördjupad förmåga att bedriva psykologisk behandling,
– visa förmåga att under handledning bedriva psykoterapi,
– visa fördjupad förmåga att självständigt planera, leda och genomföra
förebyggande arbete samt utvecklings- och förändringsarbete med inriktning
på individer, grupper, organisationer och miljöer,
– visa fördjupad förmåga att på vetenskaplig grund kritiskt utvärdera och
utveckla behandlingsarbete och åtgärdsprogram inom verksamhetsområdet,
– visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper,
– visa förmåga att för berörda parter muntligt och skriftligt redogöra för
utredning, åtgärd och resultat samt i enlighet med relevanta författningar
dokumentera dessa, och
– visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda
relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar
med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För psykologexamen skall studenten
– visa förmåga att fortlöpande utveckla självkännedom och empatisk förmåga,
– visa fördjupad förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
Utöver dessa allmänna mål ska studenten efter genomgången utbildning vid Mittuniversitetet
- visa goda färdigheter i vetenskaplig analys och i att värdera problemformulering och intervention utifrån vetenskaplig evidens
- kunna relatera psykologisk kunskap till ett brett spektrum av frågeställningar rörande arbetsliv och hälsa
- visa god kännedom om psykologprofessionens olika verksamhetsområden, samt demonstrera tillräcklig kompetens i centrala professionella färdigheter som sammantagna utgör en bas för den professionella yrkesrollen.
Innehåll
Programmet består av fem övergripande tematiskt sammanhållna block, med kursmoment direkt och indirekt relaterade till de tre tematiska linjerna ”Vetenskap och evidens”, Arbetsliv och hälsa” samt ”Professionen och professionella färdigheter”. De fem blocken är i tur och ordning; psykologins grunder, individ i samhälle, psykologiska tillämpningsområden, utredning och intervention samt psykoterapi. En s.k. ramkurs utgör en återkommande möjlighet till orientering i professionella frågor samt konkret övning i professionella färdigheter (inklusive egenterapi). En valfri kurs eller möjlighet till 15 hp uppsats ligger på termin 6. Utbildningens sista kurs innan det avslutande självständiga vetenskapliga arbetet utgörs av en uttalat integrativ kurs om människan i ett livslopps-perspektiv. En praktikperiod om 13 veckor är förlagd till termin 7.
G R U N D L Ä G G A N D E N I V Å
År 1 HT
Block I: PSYKOLOGINS GRUNDER
Introduktion till psykologiämnet (4.5 hp)
Psykologi som vetenskap (4.5 hp)
Perception, kognition, emotion och inlärningspsykologi (10.5 hp)
Socialpsykologi (7.5 hp)
Ramkurs (3 hp)
År 1 VT
Klinisk psykologi (7.5 hp)
Forskningsmetod (7.5 hp)
Utvecklingspsykologi (7.5 hp)
Personlighetspsykologi (7.5 hp)
År 2 HT
Biologisk psykologi och psykofysiologi (7.5 hp)
Block II: INDIVID I SAMHÄLLE
Sociologi (7.5 hp)
Folkhälsovetenskap (7.5 hp)
Miljöpsykologi (7.5 hp)
År 2 VT
Köns- genus- och etniska perspektiv
inom psykologin (4.5 hp)
Block III: PSYKOLOGINS TILLÄMPNINGSOMRÅDEN
Arbets- och organisationspsykologi (15 hp)
Hälsopsykologi och beteendemedicin (7.5 hp)
Ramkurs (3 hp)
År 3 HT
Forskningsmetod och statistik (7.5 hp)
Klinisk psykologi II (7.5 hp)
Psykoterapins historia och inriktningar (4.5 hp)
Psykiatri och psykopatologi (7.5 hp)
Ramkurs (3 hp)
År 3 VT
Block IV: UTREDNING OCH INTERVENTION
Utredningsmetodik, individ och grupp (15 hp)
Valfri kurs eller uppsats * (15 hp)
A V A N C E R A D N I V Å
År 4 HT
Ramkurs: Etik och professionellt förhållningssätt (3 hp)
Psykologpraktik (19.5 hp)
Skol och pedagogisk psykologi (7.5 hp)
År 4 VT
Forskningsmetod och statistik (7.5 hp)
Neuropsykologi, utredning och intervention(7.5 hp)
Hälsopsykologi, utredning och intervention (6 hp)
Arbetslivets psykologi,utredning och intervention (6 hp)
Ramkurs: Egenterapi ** (3 hp)
År 5 HT
Block V: PSYKOTERAPI
Psykologiska behandlingsmetoder
och psykoterapi (22.5 hp)
Människan i ett livsloppsperspektiv (7.5 hp)
År 5 VT
Examensuppsats (30 hp)
Av utbildningens 300 högskolepoäng (300 higher education credits ) poäng är 285 inom ämnet psykologi.
* Student som väljer att skriva uppsats om 15 hp i slutet av tredje året har rätt att ansöka om kandidatexamen.
** Den studerande skall gå i psykoterapi hos legitimerad psykoterapeut. Terapin skall omfatta 50 timmar individuellt eller 120 timmar i grupp. Vid kombination av dessa skall minst 40% vara förlagt till den ena formen. Det är också möjligt att gå i två olika individuella kontakter så länge den kortaste av kontakterna inte understiger 20 sessioner. Egenterapin får påbörjas tidigast termin tre och senast påbörjas termin sex. Som längst får egenterapin sträcka sig fram till och med termin 10.
Behörighet
samt Sh A, Ma B, ett års arbetslivserfarenhet. För att uppfylla det särskilda kravet gällande arbetslivserfarenhet krävs 12 månaders arbete på minst halvtid.
(Äldre gymnasiebetyg)
Programbeskrivning
Psykologprogrammet vid Mittuniversitetet är en akademisk professionsutbildning som ger en bas för framtida yrkesverksamhet inom hela det breda fält av verksamhetsområden där psykologer kan verka. Därmed ska programmet även ge en grund för vidare kompetensutveckling mot de specialistbehörigheter som utdelas av Sveriges Psykologförbund och då med speciell möjlighet till fördjupning inom områdena arbetslivets psykologi och klinisk psykologi.
Psykologprogrammet vid Mittuniversitetet har en profilering som ger möjlighet till fördjupning inom ett brett fält av frågeställningar kring ”arbetsliv och hälsa”, t.ex. inom arbetslivets psykologi (arbets- och organisationspsykologi) och inom hälsopsykologi.
Undervisningen har en på alla nivåer markerad forskningsanknytning, både teoretiskt och praktiskt. Ett vetenskapligt förhållningssätt och en evidensbaserad analys av värdet av olika psykologiska återgärder och interventionsmetoder betonas. Förutom att detta ses som viktiga komponenter i den framtida psykologens yrkeskompetens, så syftar det även till att stimulera och underlätta övergång till forskarutbildning.
Ett viktigt tema utgörs av en på alla nivåer i programmet förekommande anknytning till professionen och till detta kopplade moment av utveckling av olika professionella, praktiska och personliga färdigheter.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Spärrar i utbildningen
Inga särskilda spärrar finns, förutom de i respektive kursplaner angivna förkunskapskraven.
Undervisning och examination
Studierna bedrivs på heltid och campusbaserat. Undervisningsform varierar mellan kurser och valet av undervisningsform utgår från kursens syfte och förväntade studieresultat. Undervisningsformerna ska stimulera studentens eget aktiva kunskapssökande. Vidare eftersträvas en variation avseende examinationsformer. Val av examinationsform utgår från de formulerade förväntade studieresultaten för varje enskild kurs. Examinationen ska i möjligast mån fylla såväl ett inlärningssyfte som ett kontrollerande syfte. Som betyg används beteckningarna A, B, C, D, E, Fx och F. A – E är Godkänt, Fx och F är underkänt. För valda delmoment kan betygen (G) och (U) användas. Huvuddelen av utbildningen består av obligatoriska kurser med platsgaranti, men såväl obligatoriska som frivilliga moment ingår i de olika kurserna. Vilka moment som har obligatorisk närvaro framgår av respektive kursplan och studiehandledning. Examinationsformer framgår av respektive kursplaner.
Examensbenämning
Psykologexamen
Övrig information
Kursutvärderingar genomförs som en integrerad del av varje kurs.
Platserna i programmet fördelas enligt urvalsgrunderna betyg 60% och högskoleprov 40%.