Svenska språket GR (B), 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (B), 30 hp
Swedish Language BA (B), 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV009G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora
- Fastställd: 2007-03-30
- Senast ändrad: 2018-03-16
- Giltig fr.o.m: 2018-08-29
Syfte
Kursen Svenska språket GR (B) utgör en fortsättning på kursen Svenska språket GR (A). Kursen syftar dels till att ge en inblick i villkoren för dagens offentliga samtal, dels till att sätta in det svenska språkets historia i en nordisk och språkpolitisk kontext. Kursens syfte är därtill att vidga den studerandes insikter i språkvetenskapliga forskningsintressen och metoder samt att ge en fördjupning inom ett forskningsområde. I kursen ingår momenten: Samtal och talande i offentligheten 6 hp, Språken i Norden och det svenska språkets historia 9 hp, Att forska om språk 7,5 hp, Projektarbete 7,5 hp.
Lärandemål
Moment 1. Samtal och talande i offentligheten 6 hp/Speech and conversation in public spaces
Kunskap och förståelse
• beskriva och jämföra olika inriktningar inom samtalsforskning
• beskriva karakteristiska drag för privata samtal samt institutionella och inom-institutionella samtals uppbyggnad och funktion
Färdighet och förmåga
• identifiera, definiera och tillämpa samtalsanalytiska grundbegrepp
• transkribera och analysera ett samtal i offentligheten
• planera och genomföra ett muntligt anförande med stöd av retorikens arbetsprocess i en given retorisk situation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• identifiera och analysera makt- och dominansförhållanden i offentliga samtal ur ett intersektionellt perspektiv
Moment 2. Språken i Norden och det svenska språkets historia 9 hp/Languages in the Nordic countries and Swedish language history
Kunskap och förståelse
• översiktligt beskriva språken i Norden i historisk tid
• redogöra för och diskutera språkpolitiska förhållanden i Norden
• beskriva viktiga likheter och skillnader mellan de nordiska språken med tonvikt på danska och norska
• beskriva det svenska språkets släktskapsförhållanden, dess historiska utveckling samt den regionala variationen
• beskriva språklig variation och förändring beroende av sociala, regionala och situationella faktorer
Färdighet och förmåga
• förklara framväxten av ett standariserat svenskt skrift- och talspråk
• redogöra för generella språkliga förändringsprocesser och diskutera olika förklaringsmodeller till språkförändringar
• kommentera innehåll och språkliga aspekter i svenskspråkiga texter från äldre tider
• tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den aktuella texten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kritiskt granska språkpolitiska förhållningssätt
• problematisera samband mellan språk, makt och identitet i ett historiskt perspektiv och i relation till demokratiprocesser
Moment 3. Att forska om språk 7, 5 hp/Researching Languages
Kunskap och förståelse
• identifiera ett språkvetenskapligt problem
• redogöra för grundläggande språkvetenskapliga forskningsmetoder, såväl kvantitativa som kvalitativa
Färdighet och förmåga
• formulera en problemställning med utgångspunkt i aktuell språkvetenskaplig forskning
• planera genomförandet av materialinsamling, analys och resultatredovisning som redovisas i en forskningsplan
• välja ut och definiera språkvetenskapliga begrepp som ska användas i projektarbetet.
• söka och sammanställa forskning med relevans för den valda problemställningen
• tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• bedöma källors vetenskapliga värde utifrån grundläggande källkritiska principer
• diskutera grundläggande forskningsetiska aspekter
Moment 4. Projektarbete 7,5 hp/Project report
Kunskap och förståelse
• redovisa relevant kunskap inom det aktuella problemområdet
Färdighet och förmåga
• genomföra en vetenskaplig mindre studie utifrån en språkvetenskaplig problemställning
• tillämpa vetenskaplig metod och språkvetenskapliga begrepp i studien
• föra och leda en vetenskapligt förankrad diskussion muntligt och skriftligt
• tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den aktuella texten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• visa etisk medvetenhet vid genomförandet av den egna studien
• kunna granska och konstruktivt kommentera vetenskapliga arbeten
Innehåll
Moment 1. Samtal och talande i offentligheten 6 hp (Speech and conversation in public spaces, 6 credits)
Kursen behandlar villkoren för muntlig kommunikation med ett särskilt fokus på makt- och dominansförhållanden i offentliga samtal. Samtalsanalytisk teori och metod aktualiseras och problematiseras. Offentliga samtals uppbyggnad och funktion belyses, t.ex. den asymmetriska relationen mellan professionella och klienter i institutionella samtal. Interaktionsmönster i privata samtal behandlas översiktligt. Studentens förmåga att transkribera och analysera samtals uppbyggnad och funktion övas under kursen. Kursen innehåller också praktiska retoriska inslag. Studenten får här övning i att förbereda och framföra ett tal i offentligheten utifrån en given retorisk situation.
Moment 2. Språken i Norden och det svenska språkets historia 9 hp (Languages in the Nordic countries and Swedish language history, 9 credits)
I momentet studeras språken i Norden och det svenska språkets historia. En orientering ges om flerspråkighet i Norden i historisk tid med särskilt fokus på de officiella minoritetsspråken. Språkpolitiska förhållanden i Norden belyses utifrån aktuell lagstiftning, vilken också granskas kritiskt ur skilda aktörers perspektiv. De nordiska språkens historiska framväxt och släktskap studeras. Samtida likheter och skillnader mellan språken behandlas, med tonvikt på svenska, danska och norska. Det svenska språkets historia studeras med fokus på släktskapsförhållanden, språkförändringar och standardiseringsprocesser. Skilda teoretiska förklaringsmodeller till språkliga förändringsprocesser diskuteras. Svenska dialekter behandlas ur ett historiskt perspektiv som exempel på den talade svenskans regionala variation. Det svenska skriftspråkets standardisering bildar utgångspunkt för behandlingen av
språkliga standardiseringsprocesser. Historiska samband mellan språk, makt och identitet problematiseras, till exempel det offentliga samtalets framväxt och dess demokratisering.
Moment 3. Att forska om språk 7, 5 hp (Researching Languages, 7,5 credits)
I momentet ges en mer utförlig orientering om språkvetenskapliga forskningsintressen och metoder. Kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder introduceras. Här ges också en fördjupad introduktion till akademiskt skrivande inom språkvetenskap. Språkvetenskapliga artiklar närläses och diskuteras utifrån metodaspekter, forskningsetiska aspekter, källkritisk värdering och skilda referenshanteringssystem. Olika publiceringskanaler för språkvetenskaplig forskning problematiseras. I momentet ges möjlighet till fördjupning inom ett språkvetenskapligt forskningsområde. Studenten väljer ett problemområde och planerar genomförandet av en studie som redovisas i en forskningsplan tillsammans med tidsplan för det kommande projektarbetet.
Moment 4. Projektarbete 7,5 hp (Project report, 7,5 credits)
I momentet genomför studenten en språkvetenskaplig mindre studie som redovisas i form av ett projektarbete. Studenten får här möjlighet att fördjupa sig i en språkvetenskaplig problemställning och praktisk övning i att tillämpa vetenskaplig metod, språkvetenskapliga begrepp och forskningsetiska aspekter. Projektarbetet granskas vid ett seminarium som ger praktisk träning i att föra och leda en vetenskapligt förankrad diskussion i både tal och i skrift.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs i normalfallet:
minst 22,5 hp från kursen Svenska språket GR (A), 30 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, gruppövningar och seminarier.
Examination
Moment 1. Samtal och talande i offentligheten 6 hp (Speech and conversation in public spaces, 6 credits)
Examinationen sker genom att studenten presenterar en skriftlig samtalsanlys, genomför ett muntligt anförande samt iscensätter ett offentligt samtal.
Moment 2. Språken i Norden och det svenska språkets historia 9 hp ( Languages in the Nordic countries and Swedish language history, 9 credits)
Momentet examineras genom en salstentamen och ett textseminarium.
Moment 3. Att forska om språk 7, 5 hp (Researching Languages, 7,5 credits)
Examinationen sker genom en muntlig och skriftlig presentation av en forskningsplan för projektarbetet samt vid ett artikelseminarium. I momentet används endast betygen Godkänd och Underkänd. Godkänt moment 3 är en förutsättning för att kunna examineras på moment 4.
Moment 4. Projektarbete 7,5 hp (Project report, 7.5 credits)
Momentet examineras genom slutversionen av projektarbetet samt genom aktivt deltagande vid granskningsseminarium.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Ort: København
- Ort: Lund
Moment 1
- Författare/red: Gellerstam, Martin
- Titel: Ordförrådets härledning. I: Arv och lån. Sju uppsatser om ordförrådet i kulturströmmarnas perspektiv. Utgivna av Svenska Akademien. S. 1-12
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1994
- Förlag: Norstedts
- Författare/red: Moberg, Lena & Westman, Margareta (red)
- Titel: Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling. (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 81).
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2013
- Förlag: Norstedts
- Författare/red: Mårtensson, Eva
- Titel: Förändringar i 1900-talets svenska - en litteraturomgång. I: Mårtensson, Eva & Svensson, Jan, Offentlighetsstruktur och språkförändring. (Nordlund 14). S. 101-207
- Ort: Lund
- Upplaga: 1988
- Förlag: Institutionen för nordiska språk vid Lunds univsersitet
- Författare/red: Nyman, Eva
- Titel: Under ytan av vår tids språk. Ortnamn - språkliga fornlämningar. I: Under ytan. Populärvetenskapliga föreläsningar hållna under Humanistdagarna 2005. Göteborg. (Humanistdagboken 18.)
- Ort: Lund
- Kommentar: S. 251-256. Kan tillhandahållas som kopia.
- Författare/red: Pettersson, Gertrud
- Titel: Svenska språket under sjuhundra år. En historia om svenskan om dess utforskande.
- Ort: Lund
- Upplaga: 2 uppl 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Den nya upplagan är på många punkter väsentligt förbättrad och ersätter första upplagan av 1996. Den tar upp namn och dialekter på ett bättre sätt nu. Alltså ej utbytbar mot första upplagan.
- Författare/red: Thelander, Mats
- Titel: Perspektiv på 110 års nusvenska. I: Språket i bibeln - bibeln i språket. Christer Åberg (red). (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 76)
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1991
- Förlag: Norstedts
- Författare/red: Wollin, Lars
- Titel: Bibeln och språknormen. I: Språket i bibeln - bibeln i språket. Christer Åsberg (red). (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 76.). S. 32-50
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1991
- Förlag: Norstedts
Moment 2
- Titel: Att förstå varandra i Norden - språkråd till nordbor i nordiskt samarbete. En handledning utgiven av Nordiska rådet, Nordiska språksekretariatet och Nordiska språk- och informationscentret.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Nordiska rådet
- Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
- Titel: Språktypologi och språksläktskap
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber AB
- Författare/red: Delsing, Lars-Olof & Lundin Åkesson, Katarina
- Titel: Håller språket ihop i Norden? En forskningsrapport om ungdomars förståelse av danska, svenska och norska
- Ort: Köpenhamn
- Upplaga: 2005
- Förlag: Tema Nord: Nordiska ministerrådet
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Rekdal, Olaug
- Titel: Norsk som nabospråk. Håndbok for deg som er svensk og vil laere mer om norsk språk og kultur
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2005
- Förlag: Hallgren & Fallgren förlag
- Författare/red: Stampe Sletten, Iben [red.]
- Titel: Nordens språk med rötter och fötter
- Ort: Köpenhamn
- Upplaga: 2005
- Förlag: Nord: Nordiska ministerrådet
- Författare/red: Westergren, Ewa & Åhl, Hans (red)
- Titel: Mer än ett språk. En antologi om två - och trespråkigheten i norra Sverige
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2 uppl 2007
- Förlag: Norstedts
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Zola Christensen, Robert
- Titel: Dansk for svensktalende
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
Moment 3
- Författare/red: Börestam, Ulla & Huss, Lena
- Titel: Språkliga möten. Tvåspråkighet och kontaktlingvistik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Einarsson, Jan
- Titel: Språksociologi
- Ort: Lund
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Ny upplaga.
- Författare/red: Håkansson, Gisela
- Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Nordberg, Bengt
- Titel: Vad är sociolingvistik? I: Sundgren, Eva (red.), Sociolingvistik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2013
- Förlag: Liber
- Kommentar: S. 11-33.
- Författare/red: Ohlsson, Maria
- Titel: Språk och genus. I: Sundgren, Eva (red.), Sociolingvistik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2013
- Förlag: Liber
- Kommentar: S. 144-184.
- Författare/red: Sundgren, Eva
- Titel: Språklig variation och förändring. Exemplet Eskilstuna
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar. 2010 gavs boken ut som e-bok.
- Författare/red: Westergren, Ewa & Åhl, Hans (red)
- Titel: Mer än ett språk. En antologi om två - och trespråkigheten i norra Sverige
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2 uppl 2007
- Förlag: Norstedts
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Wirdenäs, Karolina
- Titel: Samtal och samtalsforskning. I: Sundgren, Eva (red.), Sociolingvistik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2013
- Förlag: Liber
- Kommentar: S. 185-220.
Moment 4
- Författare/red: Lagerholm, Per
- Titel: Språkvetenskapliga uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Strömquist, Siv
- Titel: Uppsatshandboken. Råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2015
- Förlag: Hallgren & Fallgren
För moment 1 tillkommer ett urval texter från olika epoker och stilarter som studeras enligt anvisningar av läraren, även dialektprov. Texterna hämtas ur filologiskt tillfredsställande utgåvor. För moment 2 tillkommer fyra barn- och ungdomsböcker (två på danska, en på bokmål och en på nynorska). Till kursen tillkommer också ett antal kortare, aktuella artiklar e.d.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket