Svenska språket GR (B), 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Svenska språket GR (B), 30 hp
Swedish Language BA (B), 30 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV009G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora
  • Fastställd: 2007-03-30
  • Senast ändrad: 2018-06-12
  • Giltig fr.o.m: 2018-08-30

Syfte

Kursen Svenska språket GR (B) utgör en fortsättning på kursen Svenska språket GR (A). Kursen syftar dels till att ge en inblick i villkoren för dagens offentliga samtal, dels till att sätta in det svenska språkets historia i en nordisk och språkpolitisk kontext. Kursens syfte är därtill att vidga den studerandes insikter i språkvetenskapliga forskningsintressen och metoder samt att ge en fördjupning inom ett forskningsområde. I kursen ingår momenten: Samtal och talande i offentligheten 6 hp, Språken i Norden och det svenska språkets historia 9 hp, Att forska om språk 7,5 hp, Projektarbete 7,5 hp.

Lärandemål

Moment 1. Samtal och talande i offentligheten 6 hp/Speech and conversation in public spaces

Kunskap och förståelse
• beskriva och jämföra olika inriktningar inom samtalsforskning
• beskriva karakteristiska drag för privata samtal samt institutionella och inom-institutionella samtals uppbyggnad och funktion

Färdighet och förmåga
• identifiera, definiera och tillämpa samtalsanalytiska grundbegrepp
• transkribera och analysera ett samtal i offentligheten
• planera och genomföra ett muntligt anförande med stöd av retorikens arbetsprocess i en given retorisk situation

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• identifiera och analysera makt- och dominansförhållanden i offentliga samtal ur ett intersektionellt perspektiv

Moment 2. Språken i Norden och det svenska språkets historia 9 hp/Languages in the Nordic countries and Swedish language history

Kunskap och förståelse
• översiktligt beskriva språken i Norden i historisk tid
• redogöra för och diskutera språkpolitiska förhållanden i Norden
• beskriva viktiga likheter och skillnader mellan de nordiska språken med tonvikt på danska och norska
• beskriva det svenska språkets släktskapsförhållanden, dess historiska utveckling samt den regionala variationen
• beskriva språklig variation och förändring beroende av sociala, regionala och situationella faktorer

Färdighet och förmåga
• förklara framväxten av ett standariserat svenskt skrift- och talspråk
• redogöra för generella språkliga förändringsprocesser och diskutera olika förklaringsmodeller till språkförändringar
• kommentera innehåll och språkliga aspekter i svenskspråkiga texter från äldre tider
• tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den aktuella texten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kritiskt granska språkpolitiska förhållningssätt
• problematisera samband mellan språk, makt och identitet i ett historiskt perspektiv och i relation till demokratiprocesser




Moment 3. Att forska om språk 7, 5 hp/Researching Languages

Kunskap och förståelse
• identifiera ett språkvetenskapligt problem
• redogöra för grundläggande språkvetenskapliga forskningsmetoder, såväl kvantitativa som kvalitativa

Färdighet och förmåga
• formulera en problemställning med utgångspunkt i aktuell språkvetenskaplig forskning
• planera genomförandet av materialinsamling, analys och resultatredovisning som redovisas i en forskningsplan
• välja ut och definiera språkvetenskapliga begrepp som ska användas i projektarbetet.
• söka och sammanställa forskning med relevans för den valda problemställningen
• tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• bedöma källors vetenskapliga värde utifrån grundläggande källkritiska principer
• diskutera grundläggande forskningsetiska aspekter

Moment 4. Projektarbete 7,5 hp/Project report

Kunskap och förståelse
• redovisa relevant kunskap inom det aktuella problemområdet

Färdighet och förmåga
• genomföra en vetenskaplig mindre studie utifrån en språkvetenskaplig problemställning
• tillämpa vetenskaplig metod och språkvetenskapliga begrepp i studien
• föra och leda en vetenskapligt förankrad diskussion muntligt och skriftligt
• tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den aktuella texten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• visa etisk medvetenhet vid genomförandet av den egna studien
• kunna granska och konstruktivt kommentera vetenskapliga arbeten

Innehåll

Moment 1. Samtal och talande i offentligheten 6 hp (Speech and conversation in public spaces, 6 credits)
Kursen behandlar villkoren för muntlig kommunikation med ett särskilt fokus på makt- och dominansförhållanden i offentliga samtal. Samtalsanalytisk teori och metod aktualiseras och problematiseras. Offentliga samtals uppbyggnad och funktion belyses, t.ex. den asymmetriska relationen mellan professionella och klienter i institutionella samtal. Interaktionsmönster i privata samtal behandlas översiktligt. Studentens förmåga att transkribera och analysera samtals uppbyggnad och funktion övas under kursen. Kursen innehåller också praktiska retoriska inslag. Studenten får här övning i att förbereda och framföra ett tal i offentligheten utifrån en given retorisk situation.

Moment 2. Språken i Norden och det svenska språkets historia 9 hp (Languages in the Nordic countries and Swedish language history, 9 credits)
I momentet studeras språken i Norden och det svenska språkets historia. En orientering ges om flerspråkighet i Norden i historisk tid med särskilt fokus på de officiella minoritetsspråken. Språkpolitiska förhållanden i Norden belyses utifrån aktuell lagstiftning, vilken också granskas kritiskt ur skilda aktörers perspektiv. De nordiska språkens historiska framväxt och släktskap studeras. Samtida likheter och skillnader mellan språken behandlas, med tonvikt på svenska, danska och norska. Det svenska språkets historia studeras med fokus på släktskapsförhållanden, språkförändringar och standardiseringsprocesser. Skilda teoretiska förklaringsmodeller till språkliga förändringsprocesser diskuteras. Svenska dialekter behandlas ur ett historiskt perspektiv som exempel på den talade svenskans regionala variation. Det svenska skriftspråkets standardisering bildar utgångspunkt för behandlingen av
språkliga standardiseringsprocesser. Historiska samband mellan språk, makt och identitet problematiseras, till exempel det offentliga samtalets framväxt och dess demokratisering.

Moment 3. Att forska om språk 7, 5 hp (Researching Languages, 7,5 credits)
I momentet ges en mer utförlig orientering om språkvetenskapliga forskningsintressen och metoder. Kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder introduceras. Här ges också en fördjupad introduktion till akademiskt skrivande inom språkvetenskap. Språkvetenskapliga artiklar närläses och diskuteras utifrån metodaspekter, forskningsetiska aspekter, källkritisk värdering och skilda referenshanteringssystem. Olika publiceringskanaler för språkvetenskaplig forskning problematiseras. I momentet ges möjlighet till fördjupning inom ett språkvetenskapligt forskningsområde. Studenten väljer ett problemområde och planerar genomförandet av en studie som redovisas i en forskningsplan tillsammans med tidsplan för det kommande projektarbetet.

Moment 4. Projektarbete 7,5 hp (Project report, 7,5 credits)
I momentet genomför studenten en språkvetenskaplig mindre studie som redovisas i form av ett projektarbete. Studenten får här möjlighet att fördjupa sig i en språkvetenskaplig problemställning och praktisk övning i att tillämpa vetenskaplig metod, språkvetenskapliga begrepp och forskningsetiska aspekter. Projektarbetet granskas vid ett seminarium som ger praktisk träning i att föra och leda en vetenskapligt förankrad diskussion i både tal och i skrift.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs i normalfallet:
minst 22,5 hp från kursen Svenska språket GR (A), 30 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, gruppövningar och seminarier.

Examination

Moment 1. Samtal och talande i offentligheten 6 hp (Speech and conversation in public spaces, 6 credits)
Examinationen sker genom att studenten presenterar en skriftlig samtalsanlys, genomför ett muntligt anförande samt iscensätter ett offentligt samtal.

Moment 2. Språken i Norden och det svenska språkets historia 9 hp ( Languages in the Nordic countries and Swedish language history, 9 credits)
Momentet examineras genom en salstentamen och ett textseminarium.

Moment 3. Att forska om språk 7, 5 hp (Researching Languages, 7,5 credits)
Examinationen sker genom en muntlig och skriftlig presentation av en forskningsplan för projektarbetet samt vid ett artikelseminarium. I momentet används endast betygen Godkänd och Underkänd. Godkänt moment 3 är en förutsättning för att kunna examineras på moment 4.

Moment 4. Projektarbete 7,5 hp (Project report, 7.5 credits)
Momentet examineras genom slutversionen av projektarbetet samt genom aktivt deltagande vid granskningsseminarium.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Engblom, Charlotte
  • Titel: Samtal, identiteter och positionering. Ungdomars interaktion i en mångkulturell miljö
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Stockholm: Stockholms universitet
  • Kommentar: Kap. 2. Forskning om samtal, identitet, etnicitet, unga och mångkultur - en översikt. Kap. 9. Identitet i olika situationer: tre fall. Kap. 10 Avslutande diskussion. (Digital resurs.) (50 sidor)
  • Författare/red: Ericsson, Stina, & Ottesjö, Cajsa
  • Titel: Att tilldela och motivera ansvar. Exempel från läkarsamtal med unga inom personcentrerad diabetesvård. I: Anna-Malin Karlsson et al. (red.), Sju studier av kommunikation i vården
  • Upplaga: 2012
  • Kommentar: S. 75–90. (Digital resurs.) (15 sidor.)
  • Författare/red: Hellspong, Lennart
  • Titel: Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik (3., [uppdaterade] uppl. ed.).
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Landqvist, Håkan, Cromdal, Jakob, Persson Thunqvist, Daniel, & Osvaldsson, Karin
  • Titel: Om man frågar får man svar: Två öppningsrutiner för SOS-ärenden och deras konsekvenser för samtalens inledning. I: Språk och Stil, 22(2)
  • Upplaga: 2012
  • Kommentar: S. 127–152. (25 sidor
  • Författare/red: Lindberg, Inger
  • Titel: Samtal och interaktion i ett andraspråksperspektiv. I: Kenneth Hyltenstam & Inger Lindberg (red.), Svenska som andraspråk – forskning, undervisning och samhälle
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap. 17. S. 481–518. (40 sidor)
  • Författare/red: Norrby, Catrin
  • Titel: Samtalsanalys. Så gör vi när vi pratar med varandra (3., [rev.] uppl. ed.)
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: (284 sidor)
  • Författare/red: Norrby, Catrin & Nilsson, Jenny
  • Titel: Hej, hej, hemskt mycket hej 2.0. I: Svenskans beskrivning 35
  • Upplaga: 2017
  • Kommentar: S. 229–242. (Digital resurs.) (12 sidor)
  • Författare/red: Nyroos, Lina, Josserand, Jérôme Frédéric, & Norén, Coco
  • Titel: "Plenum är som Twitter". Svenska delegaters syn på inlägg i Europaparlamentet. I: Språk och stil 23
  • Upplaga: 2013
  • Kommentar: S. 233–238. (Digital resurs.) (5 sidor)
  • Författare/red: Näslund, Shirley
  • Titel: ”Jag orkar inte längre” – ”Du orKAr”. Språkliga bemötanden av föderskors modlöshet och förtvivlan. I: Språk och stil 24.
  • Upplaga: 2014
  • Kommentar: S. 5–32. (Digital resurs.) (25 sidor)
  • Författare/red: Söderlund, Hanna
  • Titel: ”Jättekul att det är så många tjejer här ikväll”. En interaktionell studie om humor och kön i tv-programmet parlamentet
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Umeå: Umeå universitet
  • Kommentar: Kap. 2. Humor och kön & Kap. 6. Diskussion om samband mellan humor och kön i Parlamentet (Digital resurs.) (50 sidor)
  • Författare/red: Wirdenäs, Karolina
  • Titel: Samtal och samtalsforskning. I: Eva Sundgren (red.), Sociolingvistik
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Stockholm. Liber
  • Kommentar: S. 199–235. (35 sidor)
Moment 2
  • Författare/red: Bacquin, Mari, & Zola Christensen, Robert
  • Titel: Dansk og svensk – fra nabosprog til fremmedsprog? I: Språk i Norden. S. 67–82
  • Upplaga: 2013
  • Kommentar: S. 67–82. (Digital resurs.) 15 sidor
  • Författare/red: Dahl, Östen et al.
  • Titel: Sveriges nationalatlas. Språken i Sverige
  • Upplaga: 2005 eller senare
  • Förlag: Stockholm: Norstedt, Kungl. Vitterhets historie och antikvitets akademien. [Sveriges nationalatlas förlag]
  • Kommentar: (Digital resurs.)
  • Författare/red: Edlund, Ann-Catrine
  • Titel: Att skriva vykort. En vardaglig skriftpraktik i början av 1900-talet. I: Ann-Catrine Edlund (red.). Att läsa och att skriva. Två vågor av vardagligt skriftbruk i Norden 1800–2000.
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Umeå: Umeå universitet
  • Kommentar: (Digital resurs.) (23 sidor.)
  • Författare/red: Ekberg, Lena
  • Titel: Flerspråkigheten och den nordiska språkgemenskapen. I: Språk i Norden, S. 9–22
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: (Digital resurs.) (12 sidor)
  • Författare/red: Hannesdottir, Anna
  • Titel: From vernacular to national language: Language planning and the discourse of science in eighteenth-century Sweden. I: Britt-Louise Gunnarsson (ed.), Languages of Science in the Eighteenth Century. De Gruyter Mouton
  • Upplaga: 2011
  • Kommentar: S. 107–122. (Digital resurs.) (15 sidor)
  • Författare/red: Johansson, Lars-Erik
  • Titel: Externa faktorer som orsak till språkförändring. I: Studier I Svenska Språkets Historia 11. Förhandlingar vid Elfte sammankomsten för svenska språkets historia i Uppsala 23–24 april 2010. Uppsala: Kungl. Gustav Adolfs Akademien
  • Upplaga: 2010
  • Kommentar: S. 169–177. (9 sidor)
  • Författare/red: Josephson, Olle
  • Titel: Tankarna bakom Deklaration om nordisk språkpolitik. I: Språk i Norden S. 85–96
  • Kommentar: (Digital resurs.) (11 sidor)
  • Författare/red: Moberg, Lena & Westman, Margareta
  • Titel: Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling (2. uppl. ed
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: 220 sidor. (Läses enligt lärarens anvisningar)
  • Författare/red: Nordiska ministerrådet
  • Titel: Deklaration om nordisk språkpolitik. S. 79–85
  • Upplaga: 2007
  • Kommentar: (Digital resurs.) (7 sidor.)
  • Författare/red: Pettersson, Getrud
  • Titel: Svenska språket under sjuhundra år. En historia om svenskan och dess utforskande (2., [uppdaterade] uppl. ed.)
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: (290 sidor)
  • Författare/red: Ralph, Bo
  • Titel: Rökstenen och språkhistorien. I: Nya perspektiv inom nordisk språkhistoria. Föredrag hållna vid ett symposium i Uppsala 20–22 januari 2006. Utgivna Av Lennart Elmevik. (Acta Academiae Regiae Gustavi Adolphi Xcvii, XCVII, Vol.XCVII.) Uppsala
  • Upplaga: 2007
  • Kommentar: S. 121–143. 20 sidor
  • Författare/red: Rekdal, Olaug
  • Titel: Norsk som nabospråk. Håndbok for deg som er svensk og vil laere mer om norsk språk og kultur
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Uppsala: Hallgren & Fallgren
  • Kommentar: (100 sidor)
  • Författare/red: Sletten, Iben Stampe (red.)
  • Titel: Nordens språk med rötter och fötter
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Nordiska ministerrådet: Köpenhamn
  • Kommentar: (Digital resurs.)
  • Författare/red: Teleman, Ulf
  • Titel: Historien och språkhistorien. I: Scandia 59:2
  • Upplaga: 1993
  • Kommentar: S. 149–168. (Digital resurs.) (20 sidor
  • Författare/red: Teleman, Ulf
  • Titel: Tradis och funkis. Svensk språkvård och språkpolitik efter 1800 (3. uppl. ed.)
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: 280 sidor. (Läses enligt lärarens anvisningar.)
  • Författare/red: Zola Christensen, Robert
  • Titel: Dansk - nabosprog og fremmedsprog
  • Upplaga: (2017)
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: 292 sidor) (Läses enligt lärarens anvisningar.)
Moment 3
  • Författare/red: Boyd, Sally & Ericsson, Stina
  • Titel: Sociolingvistik i praktiken
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: (252 sidor)
  • Författare/red: Lagerholm, Per
  • Titel: Språkvetenskapliga uppsatser
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter
  • Titel: Att skriva en bra uppsats
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Författare/red: Sundgren, Eva
  • Titel: Språklig variation och förändring. Exemplet Eskilstuna
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Vetenskapsrådet
  • Titel: God forskningssed.
  • Förlag: Stockholm: Vetenskapsrådet
  • Webbadress: https://publikationer.vr.se/produkt/god-forskningssed/

Moment 4. Projektarbete 7,5 hp Handbokslitteratur Dysthe, Olga et al., 2011. Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet 2017. Svenska skrivregler. (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22). Stockholm: Liber. Vetenskapsrådet. God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. https://publikationer.vr.se/produkt/god-forskningssed/ Lagerholm, Per 2010. Språkvetenskapliga uppsatser. Lund: Studentlitteratur Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter 2014. Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber. https://svenska.se/ Svenska Akademiens ordböcker. Svenska akademien 2015. Svenska akademiens ordlista över svenska språket (Fjortonde upplagan. ed.). Stockholm: Svenska akademien. Svenska akademien & Lexikaliska institutet 2009. Svensk ordbok. Utgiven av Svenska Akademien. Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se Svenska språknämnden 2003. Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts ordbok. Handböcker som används på samtliga moment Dysthe, Olga et al., 2011. Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet 2017. Svenska skrivregler. (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22). Stockholm: Liber. Svenska akademien 2015. Svenska akademiens ordlista över svenska språket (Fjortonde upplagan. ed.). Stockholm: Svenska akademien. Svenska akademien & Lexikaliska institutet 2009. Svensk ordbok. Utgiven av Svenska Akademien. Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se Svenska språknämnden 2003. Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts ordbok. Litteratur till moment 2 Två barn- och ungdomsböcker (en på danska, en på bokmål eller på nynorska). Textkompendium med ett urval texter från olika epoker som tillhandahålls av Avdelningen för humaniora, ca 100 sidor. Texterna hämtas ur filologiskt tillfredsställande utgåvor. Litteratur till moment 3 Ett antal språkvetenskapliga artiklar som distribueras av läraren. Fördjupningsuppgift: Litteratur om ca 200 sidor väljs i samråd med läraren. I anslutning till projektarbetet väljs aktuell och relevant litteratur i samråd med läraren.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15