Svenska språket GR (A), Inriktning Svenska, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Inriktning Svenska, 30 hp
Swedish Language BA (A), with emphasis on swedish, 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV010G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
- Fastställd: 2007-03-30
- Senast ändrad: 2010-03-29
- Giltig fr.o.m: 2010-08-28
Syfte
Kursens syfte är att öka den studerandes kunskaper om och färdigheter i svenska språket i tal och skrift. Den avser också att med utgångspunkt i det svenska språksamhället förmedla kännedom om språkvetenskapens begreppsvärld och metoder. Inledningsvis ges en introduktion till ämnet och dess olika forskningsfält.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande språkvetenskapliga termer och begrepp
- beskriva barnets språkutveckling och människan som språklig varelse
- redogöra övergripande för språkbruk i allmänhet och skolan i synnerhet
- beskriva det svenska språkets struktur på olika nivåer
- utföra och redovisa grundläggande analyser av skrivna och talade texter
- uttrycka sig väl både muntligt och skriftligt för olika kommunikativa syften
- beskriva olika typer av texter, både skrivna och talade, med hjälp av olika analysmetoder
- beskriva, bearbeta och bedöma egna och andras texter
- redogöra och resonera kring i kursen inhämtade kunskaper utifrån ett
ämnesdidaktiskt perspektiv
- tillämpa sina ämneskunskaper genom att planera, genomföra och
utvärdera innehåll och form i ett undervisningssammanhang
- tillämpa ämnesdidaktiska resonemang och metoder för bedömning och
betygsättning med utgångspunkt i skolans styrdokument
Innehåll
Kursen omfattar fyra delkurser om vardera 7,5 högskolepoäng:
1. Språket i bruk (Language in use, 7,5 ECTS-credits)
Delkursen förmedlar kunskaper om språkets natur, användning och odling såväl i gången tid som nutid. Med utgångspunkt i kurslitteraturen ska den studerande reflektera, diskutera och argumentera ur ett språkteoretiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv.
2. Svenska språkets struktur (The structure of the swedish language, 7,5 ECTS-credits)
Delkursen förmedlar grundläggande kunskaper om det svenska språkets grammatiska struktur. Studiet i grammatik omfattar ljud, ord, fraser och meningar. Traditionella och nyare metoder för grammatisk analys uppmärksammas. Under kursen utvecklas förmågan att föra grammatiska resonemang och lösa grammatiska problem i didaktiska sammanhang.
3. Muntlig och skriftlig framställning som verksamhetsförlagd utbildning (Oral and written language profeiciency as occupational education, 7,5 ECTS-credits)
Kursen är verksamhetsförlagd. Den ger träning i att uttrycka sig väl i både muntlig och skriftlig form samt tillfälle att iakttaga och utforska elevers språk och språkutveckling.
4. Textanalys (Text analysis, 7,5 ECTS-credits)
Delkursen ger kunskap om olika typer av texter, såväl skrivna som talade. Kursen ger också baskunskaper om stilistik, textlingvistik och argumentationsanalys. Därtill utvecklas förmågan att beskriva och reflektera över egna och andras texter med utgångspunkt i ett didaktiskt perspektiv.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt OB 6: En B och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, diskussioner och seminarier. Inom varje delkurs skall den studerande genomföra gruppuppgifter och enskilda uppgifter som redovisas muntligt eller skriftligt. Närvaro är obligatorisk vid examinerande seminarier.
Examination
Språket i bruk, 7,5 högskolepoäng
Examination sker genom examinerande skriftliga och muntliga uppgifter under kursens gång samt en skriftlig tentamen.
Svenska språkets struktur, 7,5 högskolepoäng
Examination sker genom examinerande skriftliga och muntliga uppgifter under kursens gång samt en skriftlig tentamen.
Muntlig och skriftlig framställning som verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng
Examination sker genom examinerande muntliga och skriftliga uppgifter under kursens gång.
Textanalys, 7,5 högskolepoäng
Examination sker genom examinerande muntliga och skriftliga uppgifter under kursens gång.
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Övergångsbestämmelser
För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Lärarutbildningens mål är att utbilda kunniga, kritiskt reflekterande lärare med pedagogisk kompetens för samhällets behov. Utbildningen skall utveckla de studerandes förståelse och förmåga att hävda de grundläggande värden som anges i nationella styrdokument och internationella överenskommelser. Utbildningen skall vidare leda till att de färdiga lärarna kan beskriva, analysera, förklara och förstå den processer genom vilka kunskap bildas samt hur människor formas och förändras i relation till olika sociala sammanhang. Utbildningen skall också ge den blivande läraren goda didaktiska kunskaper som ska kunna tillämpas på olika kunskapsstoff. Lärarutbildningen skall forskningsförankras och ge den studerande förutsättningar både under den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda delen av utbildningen att aktivt delta i forsknings- och utvecklingsarbete
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden
- Upplaga: 2 uppl. 2000
- Förlag: Liber
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kursplan för svenska (gr)
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kursplan för svenska (gy)
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Lpf 98
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Lpo 94
Moment 1
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell svensk grammatik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber AB
- Kommentar: Kapitel 1 och 3.
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell svensk grammatik. Övningsbok
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber AB
- Författare/red: Dahl, Östen
- Titel: Språkets enhet och mångfald
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Domeij, Rickard (red)
- Titel: Tekniken bakom språket: Språkrådets skrifter 9
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Norstedts akademiska förlag
- Författare/red: Josephson, Olle
- Titel: "Ju" ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Norstedts akademiska förlag
- Författare/red: Linell, Per
- Titel: Människans språk. språk, En orientering om tänkande och kommunikation
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1984
- Förlag: Liber
- Kommentar: Kapitel 1-7 och 11
- Författare/red: Ong, Walter J
- Titel: Muntlig och skriftlig kultur. Teknologiseringen av ordet
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 1990
- Förlag: Anthropos
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Svedner, Per Olov
- Titel: Svenskämnet & svenskundervisningen - närbilder och helhetsperspektiv. En didaktisk-metodisk handledning
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 1999
- Förlag: Kunskapsföretaget
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Svenska språknämnden
- Titel: Språkriktighetsboken
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Norstedts akademiska förlag
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Moment 2
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell grammatik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell grammatik. Övningsbok
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Författare/red: Boström, Lena & Josefsson Gunlög
- Titel: Vägar till grammatik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Brodow, Bengt, Nilsson, Nils-Erik & Ullström, Sten-Olof
- Titel: Retoriken kring grammatiken. Didaktiska perspektiv på skolgrammatiken
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Liljestrand, Birger
- Titel: Så bildas orden. Handbok i ordbildning
- Ort: Lund
- Upplaga: 2 uppl., 1993
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Finns som e-bok.
- Författare/red: Linell, Per
- Titel: Människans språk. En orientering om språk, tänkande och kommunikation
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1984
- Förlag: Liber
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Svedner, Per-Olov
- Titel: Svenskämnet & svenskundervisningen - närbilder och helhetsperspektiv. En didaktisk-metodisk handledning
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 1999
- Förlag: Kunskapsföretaget
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Svenska språknämnden
- Titel: Språkriktighetsboken
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Norstedts akademiska förlag
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik
- Titel: Inledning till grammatiken
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Svenska akademien och Norstedts ordbok
Moment 3
- Författare/red: Molloy, Gunilla
- Titel: Reflekterande läsning och skrivning
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red)
- Titel: Språkutveckling under skoltiden
- Ort: Lund
- Upplaga: 1992
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Strömquist, Siv
- Titel: Konsten att tala och skriva
- Ort: Malmö
- Upplaga: 4:e uppl 2008
- Förlag: Gleerup
- Författare/red: Svedner, Per-Olov
- Titel: Svenskämnet & svenskundervisningen - närbilder och helhetsperspektiv. En didaktisk-metodisk handledning
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 1999
- Förlag: Kunskapsföretaget
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Svenska språknämnden
- Titel: Språkriktighetsboken
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Norstedts akademiska förlag
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Teleman, Ulf
- Titel: Lära svenska
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1991
- Förlag: Liber
Moment 4
- Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red)
- Titel: Tankarna springer före... Att bedöma ett andraspråk i utveckling
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: HLS förlag
- Författare/red: Hellspong, Lennart & Ledin, Per
- Titel: Vägar genom texten. Handbok i brukstextanalys
- Ort: Lund
- Upplaga: 1997
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Josephson, Olle
- Titel: "Varför en lätt text kan vara svår att förstå." I: Wijk-Andersson, Elise (red), Kultur - text - språk mer i. Det finns en text än ord.
- Upplaga: 1992
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Kommentar: S. 27-38.
- Författare/red: Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv Tomas
- Titel: Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9
- Ort: Lund
- Upplaga: 1990
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Karlgren, Hans
- Titel: "Konsten att undertrycka information" I: Molde, Bertil (red) Skrifter utgivna av svenska språknämnden 53
- Upplaga: 1974
- Kommentar: Finns även i Språkvård, Tidskrift utgiven av Svenska språknämnden. 1971:1. S. 8-12.
- Författare/red: Lagerholm, Per
- Titel: Stilistik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Palmér, Anne, Östlund-Stjärnegårdh, Eva
- Titel: Bedömning av elevtext. En modell för analys
- Upplaga: 2005
- Kommentar: Boken läses enligt anvisning.
- Författare/red: Strömquist, Siv (red)
- Titel: Läroboksspråk
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 1995
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Svedner, Per-Olov
- Titel: Svenskämnet & svenskundervisningen - närbilder och helhetsperspektiv. En didaktisk-metodisk handledning
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 1999
- Förlag: Kunskapsföretaget
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
För samtliga moment tillkommer stencilerat material.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket