Svenska språket GR (A), Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan, 7,5 hp
Swedish Language Ba (A), Multilingualism and Interculturalism, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV025U
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora
  • Fastställd: 2017-10-27
  • Giltig fr.o.m: 2017-09-01

Syfte

Syftet är att deltagarnas kunskaper och kompetens gällande flerspråkiga barns utveckling och lärande ökas och fördjupas. Avsikten är också att deltagarna kommer till insikt om vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär för arbetet i verksamheten. Kursen syftar också till att deltagarna utvecklar kompetens i arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagarna:
-Kunna kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet

-Ha kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling

-Utifrån olika teorier analysera och problematisera vad ett interkulturellt förhållningssätt kan innebära i praktiken och använda likheter och olikheter som en tillgång i arbetet och som en naturlig del i förskolans verksamhet

-Ha fått ökad insikt om betydelsen av samverkan med föräldrar gällande interkulturalitet och flerspråkighet

-Kunna tillämpa ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten

Innehåll

Inom kursen behandlas teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet.

Deltagarna analyserar, reflekterar och granskar kritiskt sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur det i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten.

Kursen ska också omfatta arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt vad kunskaper om ett interkulturellt arbetssätt i förskolan innebär.

Behörighet

Denna kurs är en uppdragsutbildning och får endast sökas av anställda inom förskolan. Målgrupp är förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ellneby, Ylva
  • Titel: Pedagoger mitt i mångfalden: att möta barn från andra kulturer i förskolan.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Sveriges utbildningsradio
  • Författare/red: Håkansson, Gisela, 2003: Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
  • Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Karlsson, Magdalena
  • Titel: Flerspråkighet - problem eller förutsättning för utveckling?: en förskolestudie.
  • Ort: Stockholm: Lärarhögskolan
  • Upplaga: 2002
  • Författare/red: Kultti, Anne
  • Titel: Flerspråkiga barn i förskolan. Villkor för deltagande och lärande. (Gothenburg Studies in Educational Sciences 321.)
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2012
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Flerspråkighet i föskolan - ett referens- och metodmaterial.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Författare/red: Svaleryd, Kajsa & Hjertson, Moa
  • Titel: Likabehandling i förskola & skola.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Liber

Styrdokument och aktuella artiklar (elektroniska resurser).

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15