Svenska språket GR (A), Läs- och skrivinlärning samt läs- och skrivutveckling för grundlärare F-3, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läs- och skrivinlärning samt läs- och skrivutveckling för grundlärare F-3, 15 hp
Swedish Language (BA), Reading and Learning Development, Reading and Writing Development, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV037G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora
  • Fastställd: 2011-09-30
  • Senast ändrad: 2014-05-27
  • Giltig fr.o.m: 2014-08-25

Syfte

Syftet med kursen är att utveckla studentens förmåga att arbeta med barns tal-,
läs- och skrivutveckling. Kursen syftar även till att förmedla kännedom om språkvetenskapens begreppsvärld och metoder samt att öka studentens kunskaper om och förståelse för det egna skrivandet och lärandet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- kunna beskriva det svenska språkets struktur på olika nivåer, utföra och redovisa grundläggande analyser av skrivna och talade texter
- kunna utföra grundläggande språklig analys av barnets språkliga produktion och dess kommunikativa förmåga
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten
- ha grundläggande kunskaper om läs- och skrivinlärning
- kunna redogöra för och resonera kring i kursen inhämtade kunskaper utifrån ett didaktiskt perspektiv
- ha insikter i aktuell forskning och utvecklingsarbete
- ha tillägnat sig förmåga att reflektera och kritiskt granska olika texter och utsagor
- ha utvecklat sin förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift för olika kommunikativa syften
- visa förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling.

Innehåll

Kursen innehåller tre delmoment:

1. Talets och skriftens hantverk, 5 hp
2. Språkbeskrivning, 5 hp
3. Textanalys, 5 hp

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen genomförs i samarbete mellan ämnena Svenska språket och Pedagogik. Huvudämne är Svenska språket. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen där föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-, insikts- och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Att delta i prov i betygshöjande syfte, s k plussning, är inte tillåtet vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Lgr11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: 2011
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Författare/red: Strömquist, Siv
  • Titel: Skiljeteckensboken: Skiljetecken, skrivtecken och typografiska grepp
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Morfem
  • Författare/red: Svenska språknämnden
  • Titel: Språkriktighetsboken
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Norstedts
  • Författare/red: Svenska språknämnden
  • Titel: Svenska skrivregler
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Svensson, Ann-Katrin
  • Titel: Barnet, språket och miljön
  • Ort: Studentlitteratur
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Lund
Moment 1
  • Författare/red: Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Løkensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Fridolfsson, Inger
  • Titel: Grunderna i läs- och skrivinlärning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008 eller senare
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Josephson, Olle
  • Titel: Varför en lätt text kan vara svår att förstå. I Wijk-Andersson, Elsie (red), Kultur - text - språk, det finns mer i en text än ord
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Hallgren och Fallgren
  • Författare/red: Lagerholm, Per
  • Titel: Stilistik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar.
  • Författare/red: Strömqvist, Siv
  • Titel: Konsten att tala och skriva
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 4 uppl 2008
  • Förlag: Gleerup
Moment 2
  • Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red)
  • Titel: Tankarna springer före... Att bedöma ett andraspråk i utveckling
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: HLS förlag
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell grammatik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell grammatik, Övningsbok
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Dahl, Östen
  • Titel: Språkets enhet och mångfald
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar.
  • Författare/red: Håkansson, Gisela
  • Titel: Språkinlärning hos barn
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Josephson, Olle
  • Titel: Ju. Ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Norstedts
Moment 3
  • Författare/red: Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv, Tomas
  • Titel: Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lagerholm, Per
  • Titel: Stilistik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar.
  • Författare/red: Lundberg, Ingvar
  • Titel: God skrivutveckling: kartläggning och undervisning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina
  • Titel: God läsutveckling: kartläggning och övningar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Nya språket lyfter
  • Upplaga: 2011. Reviderad upplaga enligt Lgr 11

Artiklar och stencilerat material tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15