Svenska språket GR (A), Läs- och skrivinlärning samt läs- och skrivutveckling för grundlärare F-3, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läs- och skrivinlärning samt läs- och skrivutveckling för grundlärare F-3, 15 hp
Swedish Language (BA), Reading and Learning Development, Reading and Writing Development, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV037G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2011-09-30
- Senast ändrad: 2019-11-13
- Giltig fr.o.m: 2020-01-10
Syfte
Kursens syfte är att ge den studerande möjligheter att tillägna sig grundläggande kunskaper i läs- och skrivinlärning. I kursen läggs ämnesdidaktiska aspekter på elevers läs- och skrivutveckling från förskoleklass till år 3. Kursen syftar också till att ge studenten förutsättningar att utveckla sitt eget skrivande, såväl akademiskt som yrkesmässigt.
Lärandemål
Moment 1. Literacy i det flerspråkiga klassrummet, 5 hp
Den studerande ska efter genomgånget moment kunna:
Kunskap och förståelse
- Identifiera och redovisa språkpolitiska och språksociologiska förutsättningar för skrivdidaktik och läsdidaktik i det flerspråkiga klassrummet,
- Redogöra för teorier om läs-och skrivinlärning,
- Beskriva och diskutera språkstimulerande aktiviteter i klassrummet
Färdighet och förmåga
- Granska och bearbeta informationsstruktur, disposition och språkriktighet i egna och andras texter,
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den aktuella texten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Beskriva och diskutera dagens flerspråkiga klassrum ur ett demokratiskt perspektiv med hänsyn till förskoleklassens och grundskolans styrdokument,
- Beskriva och diskutera textriktighet och språkriktighet ur ett funktionellt och didaktiskt perspektiv,
Moment 2. Språkbeskrivning, 5 hp
Den studerande ska efter genomgånget moment kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra översiktligt för svenskans fonologi i förhållande till barns talutveckling och svensk ortografi,
- Redogöra översiktligt för svenskans ord- och satsstruktur i förhållande till barns lexikala och grammatiska språkutveckling,
- Identifiera, definiera och reflektera över fonologiska, morfologiska och syntaktiska grundbegrepp
Färdighet och förmåga
- Utföra och redovisa grundläggande grammatiska analyser av autentiska texter med fokus på elevtexter,
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den aktuella texten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Diskutera och reflektera över språkbeskrivning i ett skrivdidaktiskt perspektiv med hänsyn till förskoleklassens och grundskolans styrdokument
Moment 3. Att skriva och analysera text, 5 hp
Den studerande ska efter genomgånget moment kunna:
Kunskap och förståelse
- Identifiera och beskriva skolans skrivdiskurser
Färdighet och förmåga
- Beskriva, diskutera och tillämpa olika metoder för textanalys av skriftspråkliga och multimodala texter samt texter i digitala medier,
- Utföra grundläggande språklig analys och bedömning av elevers skriftkompetens och kommunikativa förmågor, och föreslå åtgärder för elevers språkliga utveckling,
- Kunna leda ett textsamtal
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den aktuella texten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt granska och reflektera kring texters innehåll, budskap och relation,
- Planera skrivundervisning och reflektera över planeringen i ett didaktiskt perspektiv i förhållande till skolans skrivdiskurser och styrdokument
Innehåll
Kursen består av tre moment: Literacy i det flerspråkiga klassrummet 5 hp, Språkbeskrivning 5 hp och Att skriva och analysera text 5 hp.
Moment 1. Literacy i det flerspråkiga klassrummet, 5 hp (Literacy in the Multilingual Classroom, 5 credits)
I kursen behandlas skrivdidaktik och läsdidaktik i det flerspråkiga klassrummet med fokus på år F-3. Därtill presenteras grundläggande teorier för språkinlärning, läs- och skrivutveckling samt tal- och skriftspråkets respektive förutsättningar. I momentet behandlas språklig variation och förändring ur ett språksociologiskt och språkpolitiskt perspektiv. Den retoriska arbetsprocessen som verktyg för muntlig och skriftlig framställning introduceras och tillämpas med fokus på planering med hänsyn till syfte, mottagare och medium. Grundläggande kunskaper och förutsättningar för studentens akademiska och yrkesmässiga skrivande diskuteras och tillämpas.
Moment 2. Språkbeskrivning, 5 hp (Describing Language, 5 credits)
I momentet studeras svenska språkets struktur i autentiska brukstexter och elevtexter. Svenskans fonologi, morfologi och syntax beskrivs och analyseras ur ett kontrastivt perspektiv och i relation till barns tal- och skriftspråksutveckling. Språkbeskrivning diskuteras ur ett läs- och skrivdidaktiskt perspektiv med tonvikt på hur läs- och skrivinlärning kan stimuleras i det flerspråkiga klassrummet. Grundläggande teorier i svenska som andraspråk introduceras och diskuteras översiktligt.
Moment 3. Att skriva och analysera text, 5 hp (Writing and Analyzing Texts, 5 credits)
I momentet behandlas skolans skrivundervisning med fokus på skrivprocessen och respons på texter. Skolans skrivdiskurser problematiseras. Textanalyser genomförs på autentiska brukstexter, digitala texter och elevtexter. Didaktiska samtal om texter, t.ex. respons i olika faser av skrivprocessen praktiseras under momentet. Teorier och metoder för textanalys inom det språkdidaktiska fältet diskuteras och tillämpas.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Examination
Moment 1. Literacy i det flerspråkiga klassrummet, 5 hp (Literacy in the Multilingual Classroom, 5 credits)
Momentet examineras i en skriftlig rapport som ventileras muntligt.
Moment 2. Språkbeskrivning, 5 hp (Describing Language, 5 credits)
Momentet examineras genom en salstentamen och en elevtextanalys som genomförs gruppvis och redovisas muntligt samt en elevtexanalys som redovisas individuellt i skriftlig form.
Moment 3. Att skriva och analysera text, 5 hp (Writing and Analyzing Texts, 5 credits)
Momentet examineras i tre delar: en skriftlig hemtentamen med elevtextanalyser, en fältuppgift med skrivdidaktisk aktivitet som redovisas i seminarieform tillsammans med en skriftlig didaktisk reflektion samt en muntlig examination i form av ett textsamtal.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Studerande som underkänts minst två gånger på kurs eller del av kurs, har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns särskilda skäl mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko
- Titel: Tankarna springer före-. Att bedöma ett andraspråk i utveckling (2. uppl. ed.).
- Upplaga: (2. uppl. ed.).
- Förlag: Stockholm: Liber.
- Kommentar: (150 s.) Läses enligt lärarens anvisningar.
- Författare/red: Bagga-Gupta, Sangeeta, Evaldsson, Ann-Carita, Liberg, Caroline & Säljö, Roger
- Titel: Literacy-praktiker i och utanför skolan.
- Upplaga: 2013
- Förlag: Malmö: Gleerup
- Kommentar: (136 sidor)
- Författare/red: Damber, Ulla
- Titel: Implementering av kritisk litteracitet i förskola och tidiga år – utmaningar och möjligheter. I: Berit Lundgren &Ulla Damber (red.), Critical literacy i svensk klassrumskontext.
- Upplaga: 2015, (digital resurs)
- Kommentar: S. 19–34. (15 sidor)
- Författare/red: Fridolfsson, Inger
- Titel: Grunderna i läs- och skrivinlärning
- Upplaga: 2015
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: (274 sidor)
- Författare/red: Gibbons, Pauline
- Titel: Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet (4e., uppdaterade uppl.)
- Upplaga: 2016
- Förlag: Stockholm: Hallgren & Fallgren
- Kommentar: (275 sidor)
- Författare/red: Gjems, Liv
- Titel: Förskolans arbete med tidig litteracitet – på barns villkor
- Upplaga: 2018
- Förlag: Lund: Studentlitteratur.
- Kommentar: Kap. 1. Tidig litteracitet och varför det är så viktigt. S. 9–27. Kap. 5. Att lära att samtala. S. 101–130. (48 sidor)
- Författare/red: Gunér, Anders & Språkrådet
- Titel: Språklagen i praktiken. Riktlinjer för tillämpning av språklagen.
- Upplaga: (Digital resurs.)
- Kommentar: (Läses enligt anvisningar)
- Författare/red: Rosén, Jenny, & Wedin Åsa
- Titel: Klassrumsinteraktion och flerspråkighet. Ett kritiskt perspektiv
- Upplaga: 2015
- Förlag: Stockholm: Liber.
- Kommentar: (232 sidor)
- Författare/red: Språklagen SFS 2009:600
- Webbadress: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/spraklag-2009600_sfs-2009-600
- Författare/red: Wagner, Åse K.H. et al.,
- Titel: Den flerspråkiga människan. En grundbok om skriftspråkslärande
- Upplaga: 2010
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: Kap. 12. Skriftspråksinlärning, s. 221–248. (27 sidor)
Moment 2
- Författare/red: Engstrand, Olle
- Titel: Fonetik light. Kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning.
- Upplaga: 2007
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: (135 sidor)
- Författare/red: Eriksson, Jessica m.fl.
- Titel: Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6.
- Upplaga: 2017
- Förlag: Ingarö: Columbus.
- Kommentar: (240 sidor)
- Författare/red: Håkansson, Gisela
- Titel: Språkinlärning hos barn. (andra rev. Uppl.)
- Upplaga: 2014
- Förlag: Lund: Studentlitteratur.
- Kommentar: (144 sidor)
- Författare/red: Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun
- Titel: Lära om språk: Språkvetenskaplig introduktion – grundläggande termer och begrepp.
- Upplaga: 2019
- Förlag: Malmö: Gleerup.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1–6.
- Upplaga: 2017
- Webbadress: https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178922!/nyaspraktlyfter_webbversion.pdf
Moment 3
- Författare/red: Björkvall, Anders
- Titel: Den visuella texten: Multimodal analys i praktiken (Ord och stil. 40).
- Upplaga: 2009
- Förlag: Stockholm: Hallgren & Fallgren
- Kommentar: (170 sidor) Läses enligt lärarens ansvisningar.
- Författare/red: Hagberg-Persson, Barbro, & Wiberg, Cecilia
- Titel: Elever visar vad de kan. Två studier kring ämnesprovet i svenska som andraspråk för årskurs 3. (Svenska i utveckling nr 30.)
- Upplaga: 2013
- Webbadress: http://www.natprov.nordiska.uu.se/digitalAssets/557/c_557840-l_3-k_sviu-30.pdf
- Kommentar: S. 1–30. (30 sidor)
- Författare/red: Hellspong, Lennart & Ledin, Per
- Titel: Vägar genom texten. Handbok i brukstextanalys
- Upplaga: 1997
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: (300 sidor) (Läses enligt lärarens anvisningar)
- Författare/red: Hultin, Eva & Westman, Maria
- Titel: Textproduktion i det digitaliserade samhället I: Berit Lundgren & Ulla Damber (red.), Critical literacy i svensk klassrumskontext
- Upplaga: 2015
- Förlag: Umeå: Umeå universitet.
- Kommentar: S. 69–86. (Digital resurs.) (17 sidor)
- Författare/red: Ivanic, Roz
- Titel: Discourses of Writing and Learning to Write I: Language and Education. 18:3
- Upplaga: 2004
- Kommentar: 18:3. S. 220–245. Digital resurs. (25 sidor)
- Författare/red: Liberg, Caroline
- Titel: Elevers läs- och skrivutveckling. En teoretisk bakgrund av Caroline Liberg. (Utveckla din bedömarkompetens.)
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=2361
- Kommentar: (25 sidor)
- Författare/red: Lundberg, Ingvar
- Titel: God skrivutveckling: Kartläggning och övningar
- Upplaga: 2008
- Förlag: Stockholm: Natur och kultur.
- Författare/red: Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina
- Titel: God läsutveckling. Kartläggning och övningar. (3., utök. uppl. ed.).
- Upplaga: 2014, (3., utök. uppl. ed.).
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Kommentar: (92 sidor)
- Författare/red: Lyngfelt, Anna, Sofkova Hashemi, Sylvana & Andersson, Peter
- Titel: Analys och textsamtal om multimodala digitala elevtexter I: Helgesson, Karin, Landqvist, Hans, Lyngfelt, Nord, Andreas & Wengelin, Åsa (red.), Text och kontext. Perspektiv på textanalys.
- Upplaga: 2017
- Förlag: Malmö: Gleerups.
- Kommentar: S. 163–175. (12 sidor)
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1–6
- Upplaga: 2017
- Webbadress: https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178922!/nyaspraktlyfter_webbversion.pdf
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Samtal om text
- Webbadress: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/000 Samtal-om-text
Handböcker som används på samtliga moment Dysthe, Olga et al., 2011. Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet 2017. Svenska skrivregler. (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22). Stockholm: Liber. Skolverket 2017. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2017. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3813 Skolverket. Kommentarmaterial till kursplanen i svenska (reviderad 2017). https://www.skolverket.se/publikationer?id=3808 Svenska språknämnden 2016. Språkriktighetsboken (Andra upplagan Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93). Malmö: NE. Svenska språknämnden 2003. Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts ordbok. Strömquist, Siv 2014. Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup. Svenska akademien 2015. Svenska akademiens ordlista över svenska språket (Fjortonde upplagan. ed.). Stockholm: Svenska akademien. Svenska akademien & Lexikaliska institutet 2009. Svensk ordbok. Utgiven av Svenska Akademien. Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se
Kolla om litteraturen finns på biblioteket