Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling I. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling I. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Reading and Writing Development I. Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV057G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2020-03-23
- Senast ändrad: 2022-11-10
- Giltig fr.o.m: 2023-01-02
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna kunskaper om barns språkutveckling och i samband med det kunna diskutera talutveckling i förhållande till svensk fonologi. Under kursen introduceras teorier om läs- och skrivutveckling för aktuella åldrar och språkstimulerande aktiviteter i klassrummet diskuteras. Svenska språkets ord- och satsstruktur diskuteras i förhållande till barns lexikala och grammatiska språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
- Redogöra för teorier om läs- och skrivinlärning
- Beskriva och diskutera språkstimulerande aktiviteter i klassrummet
- Redogöra översiktligt för svenskans fonologi i förhållande till barns talutveckling och svensk ortografi
- Redogöra översiktligt för svenskans ord- och satsstruktur i förhållande till barns lexikala och grammatiska språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
- Visa grundläggande kunskaper om datainsamlingsmetoder inom det språkvetenskapliga forskningsfältet
Färdighet och förmåga:
- Granska och bearbeta informationsstruktur, disposition och språkriktighet i egna och andras texter
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för aktuella texter
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Diskutera och reflektera över språkbeskrivning i ett skrivdidaktiskt perspektiv med hänsyn till förskoleklassens och grundskolans styrdokument
Innehåll
Under kursen behandlas barns språkutveckling ur såväl ett första- som andraspråks-perspektiv där fonetik och svenska språkets fonologi introduceras. Teorier om läs- och skrivutveckling presenteras och diskuteras i förhållande till barns språkutveckling och förskolans och skolans styrdokument. Kursen ger också kunskaper om svenska språkets grundläggande grammatiska strukturer. Olika sätt att arbeta språkstimulerande och språkutvecklande i klassrummet introduceras och diskuteras. Under kursens gång ska studenterna också tillägna sig grundläggande kunskaper om svensk språk- och textriktighet för att kunna tillämpa dessa i akademiskt skrivande.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker dels på Campus genom föreläsningar, lektioner, seminarier och grupparbeten, dels via lärplattformen genom föreläsningar, diskussioner och övningar.
Examination
2301: Grammatik 1, Salstentamen, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2302: Läs- och skrivinlärning och akademisk litteracitet, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examinationsform: skriftlig rapport och muntlig och skriftlig granskning av rapport.
Kursen examineras dels genom ett självständigt och enskilt författande av en rapport, dels genom en enskild skriftlig salstentamen vid kursens slut.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Studerande som underkänts minst två gånger på kurs eller del av kurs, har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns särskilda skäl mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV040G, Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp, eller SV050G, Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell svensk grammatik
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm: Liber
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell svensk grammatik, Övningsbok
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm: Liber
- Författare/red: Eriksson, Jessica (m.fl.)
- Titel: Kreativ grammatikundervisning från förskoleklass till åk 6
- Upplaga: 2017
- Förlag: Gustavsberg: Columbus
- Författare/red: Håkansson, Gisela
- Titel: Språkinlärning hos barn
- Upplaga: 2014
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Greppa flerspråkigheten
- Upplaga: 2019
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2022
- Kommentar: Digital resurs. Kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk läses.
Moment 2
- Författare/red: Blikstad-Balas, Marte
- Titel: Literacy i skolan
- Upplaga: 2018
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Eriksson, Jessica (m.fl.)
- Titel: Kreativ grammatikundervisning från förskoleklass till åk 6
- Upplaga: 2017
- Förlag: Gustavsberg: Columbus
- Författare/red: Fridolfsson, Inger
- Titel: Grunderna i läs- och skrivinlärning
- Upplaga: 2020
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Hagberg Persson, Barbro & Westman, Maria
- Titel: Kartläggning och bedömning av den tidiga läsutvecklingen
- Upplaga: 2017
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare/red: Håkansson, Gisela
- Titel: Språkinlärning hos barn
- Upplaga: 2014
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Liberg, Caroline
- Titel: Elevers läs- och skrivutveckling. En teoretisk bakgrund av Caroline Liberg
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: Digital resurs
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Greppa flerspråkigheten
- Upplaga: 2019
- Kommentar: Digital resurs.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2022.
- Kommentar: Digital resurs. Kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk läses.
- Författare/red: Westlund, Barbro
- Titel: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Referenslitteratur: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna, 2021: Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. Läses enligt anvisning. Bryman, Alan, (Senaste upplagan): Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber Dysthe, Olga, et al., 2011: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur Gunér, Anders & Språkrådet: Språklagen i praktiken. Riktlinjer för tillämpning av språklagen. Del 1, s. 6–35. Digital resurs. Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet, 2017: Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22.) Lundberg, Ingvar, 2008: God skrivutveckling. Kartläggning och övningar. Stockholm: Natur & kultur Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina, 2014: God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Stockholm: Natur & Kultur Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun, 2019: Lära om språk: Språkvetenskaplig introduktion - begrepp, Svenska som andraspråk och grammatik. Malmö: Gleerup SFS 2009:600: Språklagen. Digital resurs. Skolverket, 2022: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska (reviderad 2022). Länk: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3808 Strömquist, Siv, 2021: Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). Digital resurs. Länk: www.svenska.se Svenska akademien, 2015: Svenska akademiens ordlista över svenska språket. Stockholm: Svenska akademien. (Fjortonde upplagan. ed.) Svenska språknämnden, 2016: Språkriktighetsboken. Malmö: NE. (Andra upplagan. Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93.) Svenska språknämnden, 2003: Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts ordbok Svensson, Gudrun, 2017: Transspråkande i praktik och teori. Stockholm: Natur & Kultur Aktuella artiklar tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket