Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling III. Svenska för grundlärare F–3, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling III. Svenska för grundlärare F–3, 15 hp
Swedish Language BA (A), Reading and Writing Development III. Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1–3, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV063G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2021-09-30
- Giltig fr.o.m: 2022-01-10
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna fördjupade kunskaper om läs- och skrivutveckling i årskurserna F–3 samt utökade och fördjupade kunskaper om svenska språkets fras-, sats- och textstruktur. Metoder för ett språkstimulerande arbetssätt i klassrummet, med utgångspunkt i skönlitteratur och berättande, fördjupas och problematiseras. Teorier om läsförståelsestrategier introduceras och diskuteras. Syftet är också att ge studenterna fördjupade kunskaper om redskap för litteraturanalys samt reflektion kring genus och mångfald.
Formativ och summativ bedömning problematiseras. Teoretiska perspektiv på bedömning diskuteras och performansanalys som verktyg för att bedöma introduceras.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för samt diskutera teorier och metoder om läs- och skrivinlärning i relation till förskoleklassens och grundskolans styrdokument
- Redogöra för svenskans fras-, sats- och textstruktur i förhållande till barns lexikala och grammatiska språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
- Översiktligt redogöra för teorier om läsförståelsestrategier
- Redogöra för grundläggande litteraturvetenskapliga analysbegrepp samt historiska och teoretiska perspektiv på barnlitteratur
- Redogöra för vad som utmärker barn- och ungdomslitteraturen ifråga om genre, motiv, tematik och berättande
- Diskutera för- och nackdelar med olika datainsamlingsmetoder
Färdighet och förmåga
- Utföra grundläggande språklig analys och formativ bedömning av elevers skriftkompetens och kommunikativa förmågor samt föreslå åtgärder för elevers språkutveckling i F–3
- Utföra performansanalys av elevtexter till stöd för att bedöma den språkliga nivån
- Analysera och tolka skönlitteratur, inklusive bilderböcker, för barn i åk F–3 med användande av grundläggande litterära analysredskap samt ur genus- och mångfaldsperspektiv
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för aktuella texter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera kritiskt kring barn- och ungdomslitteratur utifrån frågor kopplade till värdegrund
- Jämföra, diskutera och värdera olika läs- och skrivinlärningsmetoder
- Diskutera och problematisera barns läs- och skrivutveckling ur ett didaktiskt perspektiv med hänsyn till förskoleklassens och grundskolans styrdokument
Innehåll
Under kursen behandlas teorier om och metoder för läs- och skrivinlärning samt läs- och skrivutveckling för årskurserna F–3. Teorier och metoder diskuteras i förhållande till grundskolans styrdokument. Kursen ger också fördjupade kunskaper om svenska språkets struktur. Språkstimulerande och språkutvecklande aktiviteter i klassrummet diskuteras och problematiseras. Vidare diskuteras hur läsförståelsestrategier kan fungera som stöd för elevernas läsförståelseutveckling. Barnlitteraturens historia, narratologi och genrer presenteras och skönlitterära verk analyseras och diskuteras, bland annat ur genus- och mångfaldsperspektiv. Under kursens gång utvecklas också studenternas förmåga att tillämpa svensk språk- och textriktighet i akademiskt skrivande.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker dels på Campus genom föreläsningar, lektioner, seminarier och grupparbeten, dels via lärplattformen genom föreläsningar, seminarier och övningar.
Examination
M100: Läs- och skrivinlärning samt bedömning, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examineras genom en paruppgift samt deltagande i två tillhörande seminarier.
M200: Perspektiv på barnlitteratur, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examineras genom en enskild skriftlig uppgift med tillhörande seminarium.
M300: Svenska språkets struktur, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examineras genom enskild skriftlig tentamen.
Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV040G, Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1–3, 7,5 hp, eller SV050G, Svenska språket GR(A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1–3, 7,5 hp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Skönlitteratur:
- Kommentar: Karlsson, Ellen, 2019: Boken om Selma. Stockholm: Natur & kultur., Krog, Niklas, 2007: Tanarog yxkämpen eller annan del i serien. Stockholm: Raben & Sjögren., Lind, Åsa: Sandvargen, valfri del och upplaga (original 2003–2006)., Linde, Gunnel: Den vita stenen, valfri upplaga (original 1964)., Lindgren, Astrid: Emil i Lönneberga, valfri upplaga (original 1973)., Tidholm, Anna-Clara, 2015: Min brorsa heter Noa. Stockholm: Alfabeta., Bilderböcker enligt lärarens anvisningar.
- Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red.)
- Titel: Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling
- Upplaga: 2014
- Kommentar: Läses enligt anvisning.
- Författare/red: Bergh Nestlog, Ewa & Danielsson Kristina
- Titel: Textskapande i grundskolan. Utveckla funktionella skrivpraktiker
- Upplaga: 2020
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Blikstad-Balas, Marte
- Titel: Literacy i skolan
- Upplaga: 2018
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell svensk grammatik
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber: Lund
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell svensk grammatik. Övningsbok
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber: Lund
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Eriksson, Jessica (m.fl.)
- Titel: Kreativ grammatikundervisning från förskoleklass till åk 6
- Upplaga: 2017
- Förlag: Gustavsberg: Columbus
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Fridolfsson, Inger
- Titel: Grunderna i läs- och skrivinlärning
- Upplaga: 2015
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Kåreland, Lena
- Titel: Barnboken i samhället
- Upplaga: 2013
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Kåreland, Lena (red)
- Titel: Modig och stark – eller ligga lågt: skönlitteratur och genus i skola och förskola
- Upplaga: 2015
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Lundberg, Ingvar
- Titel: God skrivutveckling. Kartläggning och övningar
- Upplaga: 2008
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina
- Titel: God läsutveckling. Kartläggning och övningar
- Upplaga: 2014
- Förlag: Stockholm: Natur och kultur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Nikolajeva, Maria
- Titel: Barnbokens byggklossar
- Upplaga: 2017
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
- Författare/red: Skolforskningsinstitutet
- Titel: Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
- Upplaga: 2019
- Förlag: Skolforskningsinstitutet
- Kommentar: Skickas med post.
- Författare/red: Svensson, Gudrun
- Titel: Transspråkande i teori och praktik
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Referenslitteratur
- Författare/red: Bryman, Alan
- Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm: Liber
Vetenskapliga artiklar i Moodle tillkommer enligt lärarens anvisningar. Handböcker som används på samtliga kurser i svenska: Dysthe, Olga (m.fl.), 2011: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, Ola & Språkrådet, 2017: Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. (Fjärde uppl. Rev. Språkrådets skrifter 22.) Skolforskningsinsitutet: Feedback i skrivundervisningen. (kurs 1 och 3 också). Skolverket, 2017: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska (reviderad 2017). Skolverket. Digital resurs. Skolverket, 2017: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2017. Skolverket. Digital resurs. Skolverket, 2020: Nya språket lyfter. Digital resurs. Strömquist, Siv, 2014: Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup. Svenska akademien & Lexikaliska institutet, 2009: Svensk ordbok. Stockholm: Svenska akademien. Svenska akademiens ordböcker. Svenska Akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se Svenska akademien, 2015: Svenska akademiens ordlista över svenska språket. Stockholm: Svenska akademien. (Fjortonde upplagan. Rev.) Svenska språknämnden, 2016: Språkriktighetsboken. Malmö: NE. (Andra upplagan Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93.) Svenska språknämnden, 2003: Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket