Svenska språket GR (A), Att handleda och bedöma gymnasiearbeten, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Att handleda och bedöma gymnasiearbeten, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Supervising and Assessing Diploma Projects in Upper Secondary School , 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV073G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2025-03-14
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Kursen syftar till att ge ämneslärare i olika ämnen verktyg att handleda och bedöma skriftliga gymnasiearbeten utifrån styrdokument. Den syftar också till att utveckla arbetssätt för skrivprocessen, planering, stöttning och återkoppling som metod i arbetsprocessen med elevers gymnasiearbeten. Därtill problematiseras olika aspekter kring akademiska texter som läsning, kritiskt tänkande, språkriktighetsfrågor samt användning av AI-verktyg.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva och problematisera arbetssätt som syftar till att utveckla elevernas förmåga att genomföra ett skrivprojekt/gymnasiearbete.
  • Redogöra för och analysera organisation, precision och koncentration i akademiska texter.
  • Diskutera hur AI-verktyg kan användas i skrivprocessen.

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa metoder för att ge elever förutsättningar för att planera och organisera ett individuellt skrivprojekt.
  • Skapa förutsättningar för elevers muntliga och skriftliga utveckling i samband med genomförandet av gymnasiearbetet.
  • Skapa förutsättningar för presentationer, diskussioner och återkoppling till gymnasiearbeten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera kring styrdokument för gymnasiearbetet.
  • Tillämpa och problematisera vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt generella normer för akademiskt skrivande.

Innehåll

I kursen presenteras olika metoder och arbetssätt som syftar till att stärka elevens förmåga att planera, organisera och genomföra ett skrivprojekt/gymnasiearbete. Modeller för handledning beskrivs och problematiseras. I kursen diskuteras också hur elevens muntliga och skriftliga förmåga kan stärkas, samt hur arbete med lässtrategier kan bidra till att öka förutsättningar att läsa, skriva och bearbeta egna texter samt ge återkoppling till andras. Vidare diskuteras hur förmågan att läsa och skriva akademiska texter kan utvecklas. Retorikens textbildningsmodell introduceras och tillämpas.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen bygger på aktivt deltagande. I kursen ingår föreläsningar, seminarier, workshops och återkopplingsarbete.

Examination

1000: Modul 1: Aktivt deltagande vid tre seminarier, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Momentet examineras genom aktivt deltagande vid tre seminarier med tillhörande inlämningsuppgifter.

2000: Modul 2: Skriftlig individuell inlämningsuppgift, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Momentet examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift som ventileras muntligt och skriftligt på ett seminarium, samt återkoppling till två andra texter.

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier med tillhörande inlämningsuppgifter och en skriftlig inlämningsuppgift samt återkoppling till två andra texter.


Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen är en breddkurs vilket innebär att den kan ingå i en examen men ger inte behörighet till vidare kurser i progression i huvudområdet svenska språket.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: 2021 eller senare
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Kapitel 5–7 (s. 215–331).

Författare/red: Calissendorff, Maria & Ståhle, Ylva
Artikeltitel: Gymnasielärares uppfattningar av kvalitet i gymnasiearbetet
Tidskrift: Utbildning & lärande
År/Volym/nr/sidor: 2021/15/1/s. 50 - 67.
Kommentar: Digital resurs.

Författare: Falk, Johan
Titel: AI och skolan
Upplaga: Version 2.7 eller senare
Förlag: Draft2Digital
Kommentar: Del 1 och 2 (s. 9–175). Digital resurs.

Författare: Forslin, Karin & Tjernberg, Catharina
Titel: Skrivglädje i klassrummet : Design för strukturerad skrivundervisning
Upplaga: 2025
Förlag: Gleerups
Kommentar: Kapitel 5 (s. 83–89).

Författare: Fägrell, Jack
Artikeltitel: Projekt utan lärande? Gymnasiearbetets legitimeringar enligt gymnasieskolans centrala dokument
Upplaga: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, 2020
Kommentar: s. 110 - 127. Digital resurs.

Författare: Hultin, Eva & Jönsson, Karin (red.)
Titel: Skrivundervisningens praktiker
Upplaga: 2023 eller senare
Förlag: Gleerups
Kommentar: Kapitel 9 (s. 141 - 155).

Författare: Skolforskningsinstitutet
Titel: Feedback i skrivundervisningen : Systematisk översikt
Upplaga: 2018
Kommentar: Kap. 3 (s. 15–38). Digital resurs.

Författare: Skolverket
Titel: Läroplan för gymnasiet
Upplaga: Senaste upplagan
Kommentar: Digital resurs.

Författare: Svärdemo Åberg, Eva; Calissendorff, Maria & Ståhle, Ylva
Artikeltitel: Förberedd för högskolestudier? En studie av hur “vetenskapligt grundat arbetssätt” tar skriftspråklig form i svenska gymnasiearbeten inom samhällsvetenskapsprogrammet.
Tidskrift: Utbildning och lärande
År/Volym/nr/sidor: 2018/12/2/s. 7 - 23.
Kommentar: Digital resurs.

Författare: Parmenius-Swärd, Suzanne
Artikeltitel: Att skriva vetenskaplig text
Upplaga: 2018
Förlag: Skolverket
Webbadress:
Kommentar: Digital resurs.

Författare: Parmenius-Swärd, Suzanne
Artikeltitel: Språkliga strukturer i vetenskaplig text
Upplaga: 2018
Förlag: Skolverket
Kommentar: Digital resurs.

Författare: Parmenius-Swärd, Suzanne
Artikeltitel: Strategier för vetenskapligt förhållningssätt
Upplaga: 2018
Förlag: Skolverket
Kommentar: Digital resurs.

Författare/red: Parmenius-Swärd, Suzanne
Artikeltitel: Vetenskaplighet och vetenskaplig text
Upplaga: 2018
Förlag: Skolverket
Kommentar: Digital resurs.

Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Referenslitteratur

Författare: Bylin, Maria Melander, Björn (red.)
Titel: Språkrådet rekommenderar : Perspektiv, metoder och avvägningar i språkriktighetsfrågor
Upplaga: 2023
Förlag: Institutet för språk och folkminnen

Författare: Dysthe, Olga m.fl. 
Titel: Skriva för att lära : Skrivande i högre utbildning
Upplaga: 2011
Förlag: Studentlitteratur

Författare: Karlsson, Ola & Språkrådet
Titel: Svenska skrivregler
Upplaga: 2017

Författare: Strömquist, Siv
Titel: Konsten att tala och skriva
Upplaga: 2014
Förlag: Gleerups

Titel: Svenska Akademiens ordböcker: Svenska Akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB).
Webbadress: www.svenska.se

Övriga resurser

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15