Turismvetenskap GR (A), Turism och upplevelser, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Turismvetenskap GR (A), Turism och upplevelser, 7,5 hp
Tourism Science GR (A), Tourism and Experiences, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: TR044G
- Ämne huvudområde: Turismvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 80%, Naturvetenskap 20%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Turismvetenskap och geografi
- Fastställd: 2012-10-08
- Senast ändrad: 2016-12-21
- Giltig fr.o.m: 2017-01-09
Syfte
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om turistiska upplevelser ur både ett konsument- och ett producentperspektiv genom såväl teoretiska studier som praktisk kunskapsinhämtning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
• Redovisa efterfrågans drivkrafter som underlag för planering av upplevelsebaserade aktiviteter
• Analysera hur turistföretag kan arbeta strategiskt med upplevelser och anpassa sitt utbud till nya upplevelsemöjligheter.
• Diskutera upplevelserummets betydelse för attraktionskraften.
• Kunna redogöra för och diskutera hur turister/konsumenter värderar service och vilken roll positiva och negativa upplevelser spelar för den totala tillfredsställelsen.
• Redovisa och kommunicera egna observationer och erfarenheter från turismnäringen ur ett upplevelseperspektiv.
Innehåll
Turismen utvecklas alltmer mot kommersiellt producerade och designade upplevelser. Kursen tar sin utgångspunkt i turistnäringens behov att gestalta och marknadsföra en sammanhållen turistisk upplevelse som motsvarar turisters/konsumenters förändrade konsumtionsmönster. Kursen fokuserar på upplevelsers dynamik och produktion och behandlar förutsättningar och möjligheter för turistproducenterna att kommunicera sina produkter på ett attraktivt och informativt sätt. I den processen är idag interaktion via multimediala kanaler en nödvändig del. Kursen innehåller egna fältstudier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs på halvfart på distans med utnyttjande av Mittuniversitetets webbaserade lärplattform. Deltagande i kursen förutsätter tillgång till dator. Kursen innehåller olika inlämnings- och diskussionsuppgifter samt egna fältstudier som redovisas löpande. Undervisning och återkoppling kan ske på engelska.
Examination
Kursen examineras genom individuella fältstudier, inlämningsuppgifter samt hemtentamen. Om inte alla uppgifter (bedömda Fx eller ännu ej inlämnade) inlämnats senast vid uppsamlingstillfälle gäller inlämning av uppgift nästa gång kursen ges. Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.
Se ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Om studenten fått betyg F på hela kursen men önskar fullgöra den kontaktar studenten fakultetsadministratör inför nästa gång kursen ges för att anmäla att kompletteringar kommer att lämnas in.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Björklund, Maria & Paulsson, Ulf
- Titel: Seminarieboken - att skriva presentera och opponera
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hanefors, Monica & Mossberg, Lena
- Titel: Turisten i upplevelseindustrin
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Mossberg, Lena
- Titel: Att skapa upplevelser - från OK till WOW
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
Referenslitteratur
- Författare/red: Andersson, Tommy, Larson, Mia & Mossberg, Lena
- Titel: Evenemang: från organisation till utvärdering
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Mossberg, Lena & Nissen Johansen, Erik
- Titel: Storytelling. Marknadsföring i upplevelseindustrin
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
Ytterligare material kan tillkomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket