Lärarutbildning

Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Utbildningsplan för:
Lärarutbildning, 140/180/200/220 hp
Teacher training programme

Allmänna data om programmet

  • Programkod: ULÄRY
  • Diarienummer: 410/0100599
  • Högskolepoäng: 140/180/200/220
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Giltig fr.o.m: 2003-12-01

Syfte

Lärarutbildningen är uppbyggd av ett stort antal kurser, vilka är ordnade i tre
utbildningsområden: allmänt utbildningsområde, inriktningar och specialiseringar.
Den studerande utformar, enligt individuella önskemål och via successiva val, sin egen utbildnings- och examensprofil.

Lärandemål

Utöver de allmänna målen i 1 kap 9§ i högskolelagen och högskoleförordningens mål för Lärarexamen gäller Mittuniversitetets mål enligt nedan. Dessa mål skall ligga till grund för lärarutbildningens kursplaner.

Mittuniversitetets lärarutbildning skall utbilda kritiskt reflekterande lärare med pedagogisk kompetens för samhällets behov. Utbildningen skall ge såväl teoretiska kunskaper som praktiska erfarenheter och utgöra grunden för det livslånga lärandet som professionell pedagog/lärare. Lärarutbildningen skall forskningsförankras och ge de studerande förutsättningar att både under den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda delen av utbildningen aktivt delta i forsknings- och utvecklingsarbete.

Undervisningen i lärarutbildningen skall präglas av de studerandes medinflytande och
medansvar. Utbildningen skall sålunda genomföras så att de studerande ges möjlighet att utvecklas till aktiva och självständiga lärare, väl förberedda att samarbeta med elever, kollegor och det omgivande samhället. Synen på lärande som en livslång process med ständig reflektion och förnyelse kommer på så sätt till uttryck inom lärarutbildningen. Utbildningen skall bygga på jämställdhet mellan könen och motverka alla former av kränkande behandling. Utbildningens uppgift är att förmedla och hos de blivande lärarna förankra de värden som vårt samhällsliv vilar på. Härigenom ska förståelse för att alla som ska arbeta i skolan alltid skall hävda de grundläggande värden som anges i tillämpliga internationella överenskommelser, i skollagen och i läroplanerna samt klart ta avstånd från
det som strider mot dessa grundläggande värden. Utbildningen skall bedrivas i
demokratiska arbetsformer och utveckla de studerandes förmåga och vilja att utöva
inflytande på undervisningen och ta ansvar för sina studieresultat. Ett sådant
förhållningssätt syftar till att genomsyra den kommande pedagogiska gärningen.

Lärarutbildningen vid Mittuniversitetet integrerar skolning i modern informations- och
kommunikationsteknik tidigt i utbildningen. Därigenom kommer lärare som utbildas vid Mittuniversitetet att ha en bra grund för kunskapsutveckling och arbete i nätverk med andra lärare och skolor såväl lokalt som globalt.

Ett internationellt perspektiv berikar utbildningen och är en självklarhet i en kreativ högskolemiljö. Mittuniversitetets internationella verksamhet för studerandeutbyte och
lärarutbyte bidrar på ett positivt sätt till internationalisering av utbildningen. Vid val av
kurslitteratur och vid planering och genomförande av kurser skall internationella
jämförelser alltid eftersträvas och vara naturliga inslag.

Innehåll

Lärarutbildningen är uppbyggd av ett stort antal kurser, vilka är ordnade i tre
utbildningsområden: allmänt utbildningsområde, inriktningar och specialiseringar.
Den studerande utformar, enligt individuella önskemål och via successiva val, sin egen utbildnings- och examensprofil.

I Mittuniversitetets examensbeskrivning anges kraven för att erhålla lärarexamen.
Valfriheten i lärarutbildningen medför att den studerande själv ansvarar för att
utbildningens uppläggning blir sådan att kraven för tänkt lärarexamen uppfylls. Som
vägledning till den enskildes studieplanering återfinns ett antal rekommenderade studiegångar.

Viss del av lärarutbildningen är verksamhetsförlagd. Denna verksamhetsförlagda utbildning ingår i såväl allmänt utbildningsområde som i inriktningar och genomförs inom förskola, förskoleklass, fritidshem, skola eller vuxenutbildning. De verksamhetsförlagda delarna av utbildningen bidrar till integration mellan teori och praktik samt till utveckling av yrkeskunskaperna. Målsättning, riktlinjer och föreskrifter beträffande verksamhetsförlagd utbildning framgår av särskilt dokument. Generellt gäller dock att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.

Allmänt utbildningsområde
Allmänt utbildningsområde är obligatoriskt för samtliga varianter av lärarexamen enligt examensbeskrivningen och utgörs av ett antal kurser om inalles 60 poäng. Av dessa 60 poäng utgör verksamhetsförlagd utbildning sammanlagt 10 poäng.

Allmänt utbildningsområde omfattar den för alla blivande lärare gemensamma kärnan av kunskaper och består av centrala kunskapsområden och tvärvetenskapliga ämnesstudier. Utbildningsområdet innehåller studier i lärande, undervisning, specialpedagogik, socialisation, kulturfrågor, samhällsuppdrag, demokrati, värdegrund, miljö samt kommunikationsformer.

Allmänt utbildningsområde inrymmer ett examensarbete om 10 poäng. Examensarbetet är en viktig del i utvecklingen av den enskilde studerandes vetenskapliga förhållningssätt. I examensarbetet skall den studerande visa att han/hon kan organisera och använda sig av de i utbildningen inhämtade kunskaperna samt relatera dessa till den kommande yrkesverksamheten.

Inriktning
En inriktning kan bestå av en kurs eller utgöras av en kombination av kurser som fokuserar på såväl ämnesinnehåll som betingelser för lärandet. Varje inriktning omfattar minimum 40 poäng varav minst 10 poäng är verksamhetsförlagd utbildning och minst 5 poäng är ämnesdidaktik, vilket framgår av inriktningarnas kursplan/er.

Specialisering
Specialiseringarna gör det möjligt för den studerande att ytterligare forma sin utbildning. En specialisering består av en kurs eller en kombination av kurser omfattande minst 20 poäng och avser att fördjupa, profilera eller bredda utbildningen. Mittuniversitetet rekommenderar specialiseringar enligt nedan. Utöver dessa specialiseringar har den studerande möjlighet att välja ytterligare specialiseringskurser ur Mittuniversitetets kursutbud eller kurser vid andra lärosäten, såväl nationella som internationella. Sådana studier skall, för att kunna ingå i en lärarexamen, i särskild ordning prövas och godkännas av Lärarutbildningsnämnden.

Studiegång
Studerande antagen till lärarutbildningen har en garanterad studieplats till det allmänna utbildningsområdet under förutsättning att förkunskapskraven uppfylls. Den studerande måste aktivt ansöka om plats i dessa kurser.
De studerande väljer inriktningar och specialiseringar i överensstämmelse med definierade förkunskapskrav. Val sker vid tidpunkter fastställda av Mittuniversitetet.

Examensprofiler
I examensbeviset anges vilka inriktningar och specialiseringar som den studerande har fullgjort. I examensbeviset skall också anges för vilken undervisning eller verksamhet utbildningen är avsedd, enligt nedanstående indelning.

Undervisning och annan pedagogisk verksamhet i förskola, förskoleklass, grundskolans tidigare år och fritidshem
Här krävs minst 140 poäng enligt följande:
- godkända studier i allmänt utbildningsområde 3x20 poäng, i minst en inriktning och i minst en specialisering
- minst 5 poäng av den verksamhetsförlagda utbildningen skall vara förlagd
till förskola, förskoleklass, grundskolans tidigare år eller fritidshem

Undervisning och annan pedagogisk verksamhet i grundskolans senare år
Här krävs minst 180 poäng enligt följande:
- godkända studier i allmänt utbildningsområde 3x20 poäng, i minst en
inriktning och i minst en specialisering
- studierna skall innehålla en fördjupning om minst 60 poäng i relevant
ämne/ämnesområde. För undervisning i samhällskunskap och svenska krävs
minst 60 poäng i ämnesområden som är relevanta för dessa ämnen

Undervisning och annan pedagogisk verksamhet i grundskolans senare år samt i
gymnasieskolan
Här krävs minst 180 poäng enligt följande:
- godkända studier i allmänt utbildningsområde 3x20 poäng, i minst en
inriktning och i minst en specialisering
- studierna skall innehålla två fördjupningar om vardera minst 60 poäng i
relevant ämne/ämnesområde. För undervisning i svenska och
samhällskunskap krävs minst 80 poäng i ämnesområden som är relevanta för
dessa ämnen.


SPECIALISERINGAR i bokstavsordning
Barn- och ungdomslitteratur, 20 poäng

Barn och historia, 20 poäng

Barn möter IT och elektronik, 20 poäng
- Barn möter IT, 10 p
- Barn möter elektronik, 10 p

Barn möter matematik och naturvetenskap
- Barn möter matematik, 10p
- Barn möter naturvetenskap, 10p

Barn, språk, kultur - Mångfald i förskola och skola, 20 poäng

Bild, 20 poäng

Datavetenskap, 20 p
Specialiseringen består av en valfri kombination av fyra av följande kurser:
- Databaser, 5 poäng
- Datavetenskaplig introduktionskurs, 5 poäng
- Drift av lokala nätverk, 5 poäng
- Informationssäkerhet, 5 poäng
- Informationsteknologi grundkurs, 5 poäng
- Interaktiv www-hantering, 5 poäng
- Internet och datakommunikation, 5 poäng
- Introduktion till programmering i C++, 5 poäng
- Objektbaserad programmering i C++, 5 poäng
- Operativsystem ur driftsynpunkt, 5 poäng
- Tillämpningar och www-design, 5 poäng
- Datorer och data från grunden, 5 poäng
- Introduktion till IT-rätt och datasäkerhet
- Programmeringsmetodik I

Design, 20 poäng
Specialiseringen kan, i kombination med 40 p datavetenskap, A- och B-nivå, utgöra en fördjupning i en lärarexamen.
- Skissteknik, 5 p
- Designmetodik, 5 p
- Formstudier, 5 p
- Datorstödd visualisering, 5 p

Estetisk specialisering, 20 poäng

Flexibelt lärande, 20 poäng

Fysik för skolan I
- Universums och jordens utveckling, 10 poäng
- Teknik i samhället, 5 poäng
- Mediateknik i skolans utvärderingar, 5 poäng

Fysik för skolan II
- Metoder i fysiken, 5 poäng
- Astronomisk översikt, 5 poäng
- Skolfysik, 10 poäng

Historia och lärande, 20 poäng

Idrott och hälsa, 9 – 13 år, 20 poäng

Humanbiologi
- Genetik och genteknik, 10 poäng
- Människans biologi, 10 poäng

Kreativ svenska i skolan, 20 poäng

Lek, rörelse och friluftsaktiviteter, yngre barn, 20 poäng

Läs- och skrivutveckling, 20 poäng

Matematik A, 20 poäng
- Algebra och diskret matematik, 5 poäng
- Introduktion till analys A, 5 poäng
- Matematik och matematikdidaktik I, 10 poäng alt. Matematik och matematikdidaktik II, 10 poäng

Matematikdidaktik, 20 poäng
- Barn möter matematik, 10 poäng
- Matematik och matematikdidaktik I, 10 poäng

Musik, 20 poäng

Pedagogisk drama, 20 poäng

Praktisk utomhuspedagogik, 20 poäng

Skolans kemi, 20 poäng
- Kemins grunder, 10 poäng
- Didaktisk kemi, 5 poäng
- Vardagslivets kemi, 5 poäng

Skrivande som bildning, 20 poäng

Specialpedagogik, specialisering, 20 poäng

Specialpedagogik, fördjupning, 20 poäng (för studerande antagna före höstterminen 2004)

Svenska språket/Litteraturvetenskap
- Svenska språket A, 10 poäng
- Litteraturvetenskap, A, 10 poäng

Svenska som andraspråk, 20 poäng

Teknik för skolan
- Grundläggande skolteknik, 5 poäng
- Teknik i skolan, 5 poäng
- Teknik i samhället, 5 poäng
- Mediateknik i skolans utvärderingar, 5 poäng

Undervisning/annan pedagogisk verksamhet i förskola och förskoleklass, 20 poäng

Utbildningsledarskap, 20 poäng

Utlandsstudier, 20 poäng

Religionsvetenskap
Mittuniversitetets lärarutbildning erbjuder också möjlighet att studera 60 poäng religionsvetenskap på A-, B- och C-nivå som specialiseringar. Detta via ett samarbete med Umeå universitet. Undervisningen sker på heltid, på distans och med Härnösand som samlingsort. Ansökningar sänds till Umeå universitet.

Andra ämnesstudier än de ovan angivna skall, för att kunna ingå i en lärarexamen, i
särskild ordning prövas och godkännas av Lärarutbildningsnämnden.

Inriktningar

Barn- och ungdomspedagogik - förskola och förskoleklass, 0 hp


Barn- och ungdomspedagogik - grundskolans tidigare år och fritidshem, 0 hp


Biologi, 0 hp


Engelska, 0 hp


Historia, 0 hp


Matematik, 0 hp


Matematik/Naturvetenskap, 0 hp


Naturvetenskap/Teknik/Samhälle, 0 hp


Samhällskunskap, 0 hp


Samhällsorientering, 0 hp


Språk och kultur, 0 hp


Svenska, 0 hp


Behörighet

Barn- och ungdomspedagogik – förskola och förskoleklass: Standardbehörighet G.11
Barn och ungdomspedagogik – grundskolans tidigare år och fritidshem: Std.behörighet G.11
Biologi: Std.behörighet G.11 + Ma C, Ke A, Bi A
Engelska:Std.behörighet G.11
Historia: Std.behörighet G.11
Matematik: Std.behörighet G.15
Matematik/Naturvetenskap: Std.behörighet G.15
Naturvetenskap/Teknik/Samhälle (NTS): Std.behörighet G.12
Samhällskunskap: Std.behörighet G.11
Samhällsorientering: Std.behörighet G.11
Språk och kultur: Std.behörighet G.11
Svenska: Std.behörighet G.11
(Äldre gymnasiebetyg)

Programbeskrivning

Inom Mittuniversitetets lärarutbildning utbildas lärare för arbete i förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola och gymnasieskola. Utbildning och forskning genomförs av olika institutioner vid Mittuniversitetet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Spärrar i utbildningen

Särskilda förkunskaper för kurs inom programmet anges i respektive kursplan.

Undervisning och examination

Arbetssätt och arbetsformer skall präglas av flexibilitet avseende tid, rum och metoder för undervisning och lärande. Ett flexibelt lärande ger ökade möjligheter att hitta stöd för lärandet, erbjuder olika typer av examinationsformer samt ger ökade möjligheter till individuella val av kurser. Betyg ges på varje kurs. Som betyg används uttrycken Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. För mer detaljerad beskrivning hänvisas till respektive kursplan. .

Examensbenämning

Lärarexamen för undervisning och annan pedagogisk verksamhet i förskola, förskoleklass, grundskolans tidigare år och fritidshem
Lärarexamen för undervisning och annan pedagogisk verksamhet i grundskolans senare år
Lärarexamen för undervisning och annan pedagogisk verksamhet i grundskolans senare år och gymnasieskolan

Övrig information

Lärarexamen ger grundläggande behörighet för
tillträde till forskarutbildning enligt 9 kap. § 4 högskoleförordningen (1993:100, omtryck
1998:1003). Utöver grundläggande behörighet kan särskild behörighet föreskrivas av
Lärarutbildningsnämnden enligt 9 kap. §§2, 5, 8 högskoleförordningen.
Mittuniversitetets lärarutbildningsnämnd ansvarar från och med 2001-07-01 för
lärarutbildningen.

Den studerande förutsätts själv finansiera kostnader för resor och logi mm i samband med obligatoriska kursmoment som exkursioner, laborationer, verksamhetsförlagd utbildning och liknande.

Samtliga kurser i utbildningen utvärderas i enlighet med Mittuniversitetets bestämmelser för kursutvärdering.

Kurser ges under förutsättning av tillräckligt antal sökande och kan under studietiden
genomgå förändringar såsom ändring i namn, innehåll, poängfördelning och placering i tiden.

Riksdagen beslutade hösten 2000 om en förnyelse av lärarutbildningen. Utbildningen
omfattar 140-220 poäng beroende på examensprofil. Utbildningsplanen är fastställd av Lärarutbildningsrådet, 2001-04-24 och gäller från och med
2001- 07 -01.
Utbildningsplanen är reviderad av Lärarutbildningsnämnden 2002-12-12, 2003-05-27 samt 2003-12-01. Ändring av Mitthögskolan till Mittuniversitetet genomförd 2005-01-01.

Sidan uppdaterades 2024-08-15